Robins Baja

Alla Offroad-projekt

Sponsor

Sponsor
 

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Robins Baja

Post by Robin » 05 Oct 2015, 20:38

Då var den ihop igen då!
Färgmässigt sett känns den inte helt rätt, men först får pengarna gå till lite mer funktionella uppgraderingar!

Nån som har erfarenhet av Rit-dye på rpm armar som är använda och lite blästrade?
Vita armar gjorde sig inte riktigt känner jag!

Image

Bytte radio i den då det var hpi original som följde med. Kör med fsgt3c nu och den är ju iaf kompatibel med killssitchen så jag kör på med den.
Fick även bli ny koppling i den också då den som satt var tokslut.

Diffen fyllde jag med 3000 olja då det var det trögaste jag hade hemma.
Dock följde det med en diff i tr lådan jag köpte, så den tänkte jag göra ordning under vintern och fylla upp med nåt lite trögare?

Men vilken olja rekommenderas att köra med? Blir mest grus den kommer gå på, gräs nån enstaka gång.
Ska man köra 10k eller gå upp till runt 30 kanske?

Väntar härnäst på lite grejer från andra sidan pölen innan det blir nåt mer gjort med den.

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Robins Baja

Post by Robin » 09 Oct 2015, 22:38

Då kom det lite grejer igår då!

Image

Trannyplate
Främre och bakre shockmount
Fancover saver
Darksoul extenders
Modified tubar
Plus lite annat smått

Allt monterat och färdigt

Image

Mycket fin finish och känsla på allt, men extendrarna drog nog längsta strået.
Mycket trevlig känsla i handen! [THUMBS UP SIGN]
Passade även på att skruvmodda de främre.

Så var det då dags för första provturen i min ägo idag, men den lämnade en del att önska!

För det första så var det svårt att fylla blåsan, så gasarn ska rivas och kolla skick på membran och så!

Den tråkigaste biten var väl den att det känns som ett tåg har bättre svängradie än bajan...
Får helt okej styrutslag med däcken i luften, men väl på backen så är det lögn i h*lvete att få den svänga mer än yttepyttelite.
Nyladdat 6v acc, servoräddaren kärvar inte vad jag kan känna samt har prövat mellan 15-10mm inspänning på fjädern och exakt lika beteende hela tiden.
Styrservot som sitter är ett hpi original.

Nån som har nåt tips för ytterligare felsökning av existerande grejer?
Eller är det bara börja byta till roligare pryttlar? ;)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Robins Baja

Post by Dave » 09 Oct 2015, 23:26

Kul att se prylarna på plats!

Servoräddaren är ett helt eget kapitel på Bajan.
Originalservot är inget fel på, och det orkar utan större problem en originalbil.
Det du upplever är en kombination av en rad saker som påverkar styrförmågan.
Om servoräddaren blir det minsta sliten, tappar den helt precisionen och möjligheten till centrering. Man spänner fjädern nästan ända ner i botten, men det hjälper inte ändå.
Konstruktionen på framvagnen gör också att ju högre tryck på framhjulen, desto mer vill de räta upp sig.
Detta har med caster-vinkeln att göra, och är inte säker på om det går att justera detta med RPM armarna monterade....med HPI original kan man "ställa" styrspindlarna mer rakt upp genom justering, och på det sättet minska kraften som krävs för att svänga.
Diffen har också stor betydelse för svängradien.
Med en tjockare olja understyr bilen så länge den greppar underlaget, och överstyr så fort det slirar lite.
Jag brukar gilla en aggressiv körstil som gör att om jag inte "bryter" loss bakändan på bilen, är jag lååångt ut i svängen eftersom greppet inte tillåter att bakänden släpper.
Sist, men inte minst, extenders.
Bra för stabiliteten, men de gör också att du inte bara ska vrida hjulet i vinkel, utan flytta hela hjulet framåt eller bakåt när du svänger.
Detta brukar visa sig med sliten servoräddare väldigt tydligt när man kör fort och svänger, jämfört med att köra långsammare. I hög fart krävs det mycket mer kraft för att kunna flytta fram hjulet.

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Robins Baja

Post by Robin » 09 Oct 2015, 23:53

Ja det har vart ren njutning att få på nya delar! [THUMBS UP SIGN]

Ja isf så skulle jag tippa på att det är servoräddaren som krånglar med mig.
För jag har ju bra styrutslag med däcken i luften, men försöker man köra den så ser man knappt däcken vrida sig.
Helt okörbar som den är nu, om man inte gillar att köra dragrace enbart..
Styrningen på protechen med fg's aluräddare är en ren dröm jämfört med dagens upplevelse. ;)

Diffen fyllde jag ju upp med 3000 olja så det borde väl i teorin inte innebära en bil som är okörbar? Är ju ganska låg viskositet gentemot vad man läser andra kör med.

Angående extenders så är jag helt med på att det påverkar/kräver mer av styrningen, men i detta fallet känns det som det är nåt annat som jäklas.

Har ju under rivningen av bilen fått känslan att den inte varit bortskämd med nya delar om inte det varit totalhaveri på grejerna. Så räddaren har garanterat ett gäng med år på nacken!

Brukar man byta hela räddaren eller är det mer vanligt att man byter några specifika?
Det bästa vore väl egentligen att få tag i en TR räddare vad jag förstått. ;)
Man sitter väl med en sån ändå till slut känns det som. :) [THUMBS UP SIGN]

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Robins Baja

Post by Robin » 12 Oct 2015, 10:59

Rev isär servoräddaren igår och det var ju inte konstigt den styrde dåligt under belastning! Klacken syntes det nästan inget mer än pulver av så armen kunde lätt klättra över och vrida sig 90 grader både höger vänster utan problem..
Känns som en ganska puckad lösning det där om man jämför med fg räddaren!

Nya originaldelar är iaf beställda och förgasaren ska få sig en liten renovering så den håller bensin i blåsan hela tiden.

Sen får man väl se under vintern om man ska se sig runt efter en tr räddare att stoppa i! Då blir det nog styrstag från IRP också då dom som sitter nu är liiite böjda och gjorda i nån vedervärdigt mjuk alu..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests