EBS 5B SS

Alla Offroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: EBS 5B SS

Post by Dave » 06 Aug 2015, 15:19

Nej det där lär ju inte funka så bra...kanske inte ens med TR delar....hur sjutton kan det bli så fel?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: EBS 5B SS

Post by Dave » 06 Aug 2015, 15:20

Och tornet behöver all stadga det kan gå....vänd inte delarna!

EBS
Posts: 131
Joined: 09 May 2015, 13:57
Location: Skövde

Re: EBS 5B SS

Post by EBS » 06 Aug 2015, 17:35

Då får det bli till att göra ett eget.
J..la osis jag har haft med mina delar.

Först mottagaren. Sen Killswitchen, och nu att pipan inte passar 100.
+ att när jag byggde ihop kraken buren så fattades det skruvar.

Just my luck eller va säger man...

EBS
Posts: 131
Joined: 09 May 2015, 13:57
Location: Skövde

Re: EBS 5B SS

Post by EBS » 24 Aug 2015, 20:20

Nu är det egengjorda tornet på plats.

http://s4.postimg.org/ehdojj6dp/IMG_0863.jpg

Tur man har en bror som gillar små utmaningar

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: EBS 5B SS

Post by Mats B » 24 Aug 2015, 20:30

snyggt jobbat :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN


EBS
Posts: 131
Joined: 09 May 2015, 13:57
Location: Skövde

Re: EBS 5B SS

Post by EBS » 24 Aug 2015, 20:58

Va säger ni om g320.
Ser att den finns på rc car online för 270 euro (bästa pris jag hittat), den borde bli rolig med min cpi pipa va?.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: EBS 5B SS

Post by Dave » 24 Aug 2015, 21:32

320 ger en bra knuff i botten, men man har sett många som har värmeproblem med dem tyvärr.
Som den "B20" jag jämför 290 med har iallafall inte jag fått samma förtroende för 320 som 290 än.

320 är en bra motor, men man ska inte heller förbise att det trots allt bara handlar om 1,3cm³ skillnad mot en 30,5cc....

Helt klart får man en potent motor rakt ur lådan, men så är också 290.

EBS
Posts: 131
Joined: 09 May 2015, 13:57
Location: Skövde

Re: EBS 5B SS

Post by EBS » 24 Aug 2015, 21:48

Vad beror den oönskade värmen på?.

Vad jag läst så kan akylat ge hög temp, kan det vara det som det hänger på?.
Hittar inget nämnvärt om just värmen, vilket gör mig lite orolig.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: EBS 5B SS

Post by Dave » 24 Aug 2015, 23:27

EBS wrote:Vad beror den oönskade värmen på?.

Vad jag läst så kan akylat ge hög temp, kan det vara det som det hänger på?.
Hittar inget nämnvärt om just värmen, vilket gör mig lite orolig.
Troligtvis blir det mer friktion med stängda kanaler och detta genererar mer värme.
När det gäller alkylatsoppan har jag läst att den går kallare än vanlig macksoppa, men därom tvista de lärde....

Det jag däremot vet, är att oljan i den färdigblandade orange Aspen-dunken inte klarar att bygga oljefilm vid höga varvtal.
Detta från en Aspen-säljare.
Det jag också vet är att kvaliten på oljan är av yttersta vikt när det kommer till värmen.

Under de åren jag pysslat med dessa motorer har jag inte sett mer än någon enstaka 290 som rasat pga värme.
Sedan 320 släpptes är det minst ett 10-tal som rasat, och minst lika många som har kylningsproblem man sett här i Norden.
Om det beror på okunskap eller felaktig nålning låter jag vara osagt, men det är betydligt fler 320 som fått problem än 290.

RCRNorway
Posts: 32
Joined: 10 Feb 2015, 13:43
Phone Number: 4790890888
Contact:

Re: EBS 5B SS

Post by RCRNorway » 24 Aug 2015, 23:50

Vil ekstra kjøletopper løse litt av den varme problematikken ?

Har testet litt på en motor her. målt tempen på en motor med og uten kjøletopp, og med og uten kjølepasta på kjøletoppen. Prøvd å kjøre motoren like lenge pr forsøk

med kjøletopp ble det nesten 40 grader lavere og med kjølepasta nesten 50 grader mindre.

Skal nå lage en kjøletopp som er litt større og litt høyere og teste ut på nytt. Vil også lage en Losi version med vridde kjølefinner

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: EBS 5B SS

Post by Dave » 25 Aug 2015, 06:41

Extra kyltopp kan absolut reducera problemen.

User avatar
ers
Posts: 352
Joined: 06 Jul 2014, 17:14
Location: Vänersborg
Contact:

Re: EBS 5B SS

Post by ers » 25 Aug 2015, 09:10

Men de 320 som rasat har väl inte suttit i Bajor?


Skickat via Tapatalk
Mvh Anders

4WD

User avatar
fredlund
Posts: 335
Joined: 08 May 2014, 19:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: EBS 5B SS

Post by fredlund » 25 Aug 2015, 11:28

Dave wrote:
EBS wrote:Vad beror den oönskade värmen på?.

Vad jag läst så kan akylat ge hög temp, kan det vara det som det hänger på?.
Hittar inget nämnvärt om just värmen, vilket gör mig lite orolig.
Troligtvis blir det mer friktion med stängda kanaler och detta genererar mer värme.
När det gäller alkylatsoppan har jag läst att den går kallare än vanlig macksoppa, men därom tvista de lärde....

Det jag däremot vet, är att oljan i den färdigblandade orange Aspen-dunken inte klarar att bygga oljefilm vid höga varvtal.
Detta från en Aspen-säljare.
Det jag också vet är att kvaliten på oljan är av yttersta vikt när det kommer till värmen.

Under de åren jag pysslat med dessa motorer har jag inte sett mer än någon enstaka 290 som rasat pga värme.
Sedan 320 släpptes är det minst ett 10-tal som rasat, och minst lika många som har kylningsproblem man sett här i Norden.
Om det beror på okunskap eller felaktig nålning låter jag vara osagt, men det är betydligt fler 320 som fått problem än 290.

dom som rasat har oftast varit portade / filade.

Varken jag eller Andrén har haft problem med våra original-320 motorer och vi är väl inte kända för att vara snällast mot våra bilar :)
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu

User avatar
Andren
Posts: 398
Joined: 27 Jan 2013, 19:33
Phone Number: 0766120140
Location: Torslanda//GBG

Re: EBS 5B SS

Post by Andren » 25 Aug 2015, 13:41

Jag nöp min 320 förra året i Allingsås, dock slarvade jag med inkörning och höll full sula i ett par varv/minuter i 30gradig värme. :wip:
Losi 71cc Rcmax
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests