Oelands hpi Baja flux

Alla Offroad-projekt
Post Reply
oeland
Posts: 13
Joined: 31 Mar 2015, 15:16
Location: Karlskoga

Oelands hpi Baja flux

Post by oeland » 20 Apr 2015, 12:07

Tjo
Ny medlem och ny inom LS.
Bashat lite 1:8 buggy och 1:10 monster truck metanol innan.
Jag har alltid saknat back på mina bilar och har tröttnat på kladdet och lukten av soppan så denna gången fick det bli en elbil istället!

Skrattar fortfarande varje gång jag ser den p.g.a. storleken!
Image

Tyvärr hade bilen stått på hylla ett bra tag så samtliga gummibälgar var upptorkade och spruckna.
Image
Image
Nya är på väg.

Då original däcken bak är katastrof vad jag förstått blev jag tipsad om hostile däck. Inhandlade ett par Mad Max BIG DIGGER KNOBBY på fälg.

Väntar fortfarande på accarna så har inte kunnat testa den ännu Image

Sponsor

Sponsor
 

oeland
Posts: 13
Joined: 31 Mar 2015, 15:16
Location: Karlskoga

Re: Oelands hpi Baja flux

Post by oeland » 26 Apr 2015, 21:21

Stort tack till Crosshot för tipset om cykelslang på dämparna! Nu kör även jag med det :)

Fick accarna i fredags och efter alldeles för många timmar med lödkolven i högsta hugg sitter det äntligen EC5 kontakter på både bil och accar.
Accarna jag köpte var Zippy Compact 6200 mAh 40s icke hardcase men dessa skulle passa i lådan.
Visst går de i men allt skumgummi kan inte användas som det är tänkt.
Blev att använda de som fick plats samt lägga accarna i strumpor :)

Körtiden på första paret blev ca 50min och ca 40 min på nr 2. Hyffsat med fullgasrepor på sista paret. Helt OK för att vara första laddningen. Rullade dock ganska mycket nu då jag körde på stora öppna ytor.

Jääävlar vad den går! Sjukt kul! Nya däcken gjorde att det bet lite bättre i gräset också! Inget åka på bakhjulen dock.

oeland
Posts: 13
Joined: 31 Mar 2015, 15:16
Location: Karlskoga

Re: Oelands hpi Baja flux

Post by oeland » 23 May 2015, 22:06

Jag lyckades komma över ers bur för 2 veckor sedan.
Stort tack för ett grymmt jobb med paneler på buren :)
För montering/demontering av buren krävdes att man lossade 6st skruv samt de bakre dämparna. Inge smidigt för mig som behöver kunna ta av och på buren för att byta batterier på bilen efter ca 30 min körning.

Blev att svetsa stålstänger där skruvhålen var samt kapa av stagen som gick under bakdämparna.
Stängerna borrade jag sedan rakt igenom för att kunna sätta bodyclips istället :)
Image

Samtliga stänger är duktigt tilltagna för att kunna justeras med fler hål i framtiden. Vill minnas att ers sa ngt om att man behövde distanser om man hade annat dämpartorn bak.
Image

Färg och paneler har jag inte gjort ngt åt ännu. Funktionstest före design, samt jag tycker den ser sjukt bra ut som den är just nu. Dock måste jag hiva på lite färg där stängerna svetsades.
Image

Sjukt mycket smidigare att byta batterier nu!!
Endast 6st clips att lossa sedan lyfter man buren rakt upp och ser rakt ner i batterilådan :)
Image
(Standard toe in på 4grader bak just nu! Vad rekomenderar ni att man kör med?)

Innan var det totalt 9 clips att lossa samt man fick bända originalburen åt sidan för att knöla i batterierna.
2 clips för lysena, 5 clips för karossen, 2 för buren.

Testade buren ganska ordentligt idag. Några nosdyk och volter samt en tokkrash in i betongtrottoar. Buren höll ihop kanonbra. Kommer förmodligen svetsa dit stag där bak igen men dessa kommer gå runt dämparna isf.

Testade köra på Nobelbanan idag med. Det var omöjligt. Bilen försvann i gräset när man stod i förartornet och detta gjorde det omöjligt att hålla sig på stigen.

Hasplasten inunder bilen har samlat en massa gräs när jag kört tidigare men idag bändes den loss och blev släpandes bakom bilen. Gick att böja tillbaka igen så den sitter som den skall utan att gå sönder.
Dock funderar jag lite på de där flärparna på varje sida i framkant på den. Klipper ni av dem? Eller kör ni kanske på bättre underlag istället?

User avatar
ers
Posts: 352
Joined: 06 Jul 2014, 17:14
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Oelands hpi Baja flux

Post by ers » 24 May 2015, 09:46

Jag har en alu hasplåt till salu som minimerar problemen med just det. Dessutom mycket tätare så mindre skit kommer in. Annons ligger under säljes.

Japp, om du kör med TR torn så behöver buren sitta högre upp för att gå fri.
Mvh Anders

4WD

oeland
Posts: 13
Joined: 31 Mar 2015, 15:16
Location: Karlskoga

Re: Oelands hpi Baja flux

Post by oeland » 24 May 2015, 23:13

Kanon. Har sett annonsen men inte funnit ngt behov förrens nu. Lägger ett bud :)

User avatar
Tindalos
Posts: 12
Joined: 31 Aug 2015, 18:22

Re: Oelands hpi Baja flux

Post by Tindalos » 07 Sep 2015, 17:12

Hej Oeland

Det är mig du har haft lite sms kontakt med tidigare.
Vi brukar köra i grustaget nedanför där banan ligger, där är det plant och stora ytor nog att åka runt på, finns även lite sandhögar etc som man kan leka i.

Ska bli kul att se din bil på riktigt vid tillfälle sen.

//Jonas
Team Tindalos - Large Scale RC
Now on Youtube

In association with
Föreningen För Föredömligt Framförande utav Förarlösa Fordon

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Dave and 60 guests