Robins protech
Posted: 10 Oct 2014, 14:32
Hej!
Satt i våras och slötittade på lite olika klipp på tuben och råkade få upp ett klipp om bash i Sandhem som jag drog igång.
Behöver jag säga att man som totalt oinvigd i LS, ändå blev väldigt nyfiken på den hobbyn då?
Började då kolla runt vad bilarna era låg i för priser, men kände väl lite att det var ganska mycket pengar för nåt jag inte visste hur kul det var.
Så blocket sonderades och fann en protech gator nån mil från där jag bor och min första LS inhandlades med en gång!
Blev ganska imponerad över storleken jämfört med mina 46or.
Iaf jämfört med den andra bilen jag har.
Hade läst lite på erat forum om diverse grejer att tänka på, så ny radio beställdes då den gamla var en AM historia.
Även här fick det bli nåt som höll kostnaden nere, så valet föll på en fsgt3c.
Även en superbee killswitch beställdes i samma veva.
Plockade ner bilen lite under tiden som jag väntade på de nya grejerna och hittade en del böjda skruvar i framvagnen, ena övre länkarmen var böjd så den tog i stötdämparen. Fanns även glapp i layshaften.
Hade ju redan läst en hel del som sagt på forumet då, så lite mer saker beställdes.
Bl.a. ny koppling med 8k fjäder, kolvstoppare, tändstift, tändspole, FG tuning broms, lager till layshaft och kopplingsklocka, länkarmar, styrstag, outwears för dragstart, filter och vevhus.
Blev även gummitut till stoppknappen och nya luftfilter.
Sedan följde lite demontering och rengörning, samt montera tillbaka de nya grejerna.
Hade väntat mig mer skräp vid svänghjulet då motorn körts utan outwears på varken start eller vevhus.
Gamla kopplingen ser väl helt ok ut?
Ny monterades ändå, med 8k fjäder. Den gamla sparas som reserv.
Outwears sattes på vevhus, dragstart och luftfilter.
Lagren till layshaft och kopplingsklocka var väl inte helt havererade, men byttes ändå.
Mer sten än vad som redan skrapat på diffen vill vi inte ha, så byggde upp med silikon på båda sidor.
Sedan dök pipa, karossax och ett Savöx 1268 upp.
Och här är vi idag med två tankar körda.
Sista körningen, efter en liten vurpa så rycktes båda skruvarna som sitter i servoräddaren ur plasten.
Så det är väl nästa grej att kika vidare på. Kanske skaffa FGs servoräddare i alu ist?
Tusen tack för ett bra forum med god stämning och mycket bra info iaf!
Mvh Robin
Satt i våras och slötittade på lite olika klipp på tuben och råkade få upp ett klipp om bash i Sandhem som jag drog igång.
Behöver jag säga att man som totalt oinvigd i LS, ändå blev väldigt nyfiken på den hobbyn då?
Började då kolla runt vad bilarna era låg i för priser, men kände väl lite att det var ganska mycket pengar för nåt jag inte visste hur kul det var.
Så blocket sonderades och fann en protech gator nån mil från där jag bor och min första LS inhandlades med en gång!
Blev ganska imponerad över storleken jämfört med mina 46or.
Iaf jämfört med den andra bilen jag har.
Hade läst lite på erat forum om diverse grejer att tänka på, så ny radio beställdes då den gamla var en AM historia.
Även här fick det bli nåt som höll kostnaden nere, så valet föll på en fsgt3c.
Även en superbee killswitch beställdes i samma veva.
Plockade ner bilen lite under tiden som jag väntade på de nya grejerna och hittade en del böjda skruvar i framvagnen, ena övre länkarmen var böjd så den tog i stötdämparen. Fanns även glapp i layshaften.
Hade ju redan läst en hel del som sagt på forumet då, så lite mer saker beställdes.
Bl.a. ny koppling med 8k fjäder, kolvstoppare, tändstift, tändspole, FG tuning broms, lager till layshaft och kopplingsklocka, länkarmar, styrstag, outwears för dragstart, filter och vevhus.
Blev även gummitut till stoppknappen och nya luftfilter.
Sedan följde lite demontering och rengörning, samt montera tillbaka de nya grejerna.
Hade väntat mig mer skräp vid svänghjulet då motorn körts utan outwears på varken start eller vevhus.
Gamla kopplingen ser väl helt ok ut?
Ny monterades ändå, med 8k fjäder. Den gamla sparas som reserv.
Outwears sattes på vevhus, dragstart och luftfilter.
Lagren till layshaft och kopplingsklocka var väl inte helt havererade, men byttes ändå.
Mer sten än vad som redan skrapat på diffen vill vi inte ha, så byggde upp med silikon på båda sidor.
Sedan dök pipa, karossax och ett Savöx 1268 upp.
Och här är vi idag med två tankar körda.
Sista körningen, efter en liten vurpa så rycktes båda skruvarna som sitter i servoräddaren ur plasten.
Så det är väl nästa grej att kika vidare på. Kanske skaffa FGs servoräddare i alu ist?
Tusen tack för ett bra forum med god stämning och mycket bra info iaf!
Mvh Robin