Robins protech

Alla Offroad-projekt
Post Reply
Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Robins protech

Post by Robin » 10 Oct 2014, 14:32

Hej!
Satt i våras och slötittade på lite olika klipp på tuben och råkade få upp ett klipp om bash i Sandhem som jag drog igång.
Behöver jag säga att man som totalt oinvigd i LS, ändå blev väldigt nyfiken på den hobbyn då? :shock:

Började då kolla runt vad bilarna era låg i för priser, men kände väl lite att det var ganska mycket pengar för nåt jag inte visste hur kul det var.
Så blocket sonderades och fann en protech gator nån mil från där jag bor och min första LS inhandlades med en gång!

Blev ganska imponerad över storleken jämfört med mina 46or. :)
Image

Iaf jämfört med den andra bilen jag har.
Image

Hade läst lite på erat forum om diverse grejer att tänka på, så ny radio beställdes då den gamla var en AM historia.
Även här fick det bli nåt som höll kostnaden nere, så valet föll på en fsgt3c.
Även en superbee killswitch beställdes i samma veva.

Plockade ner bilen lite under tiden som jag väntade på de nya grejerna och hittade en del böjda skruvar i framvagnen, ena övre länkarmen var böjd så den tog i stötdämparen. Fanns även glapp i layshaften.

Hade ju redan läst en hel del som sagt på forumet då, så lite mer saker beställdes.

Bl.a. ny koppling med 8k fjäder, kolvstoppare, tändstift, tändspole, FG tuning broms, lager till layshaft och kopplingsklocka, länkarmar, styrstag, outwears för dragstart, filter och vevhus.
Blev även gummitut till stoppknappen och nya luftfilter.
Image

Sedan följde lite demontering och rengörning, samt montera tillbaka de nya grejerna.

Image

Image

Image

Hade väntat mig mer skräp vid svänghjulet då motorn körts utan outwears på varken start eller vevhus.
Image

Gamla kopplingen ser väl helt ok ut?
Image

Ny monterades ändå, med 8k fjäder. Den gamla sparas som reserv.
Image

Outwears sattes på vevhus, dragstart och luftfilter.
Image

Lagren till layshaft och kopplingsklocka var väl inte helt havererade, men byttes ändå.
Image

Mer sten än vad som redan skrapat på diffen vill vi inte ha, så byggde upp med silikon på båda sidor.
Image

Sedan dök pipa, karossax och ett Savöx 1268 upp.
Image

Image

Och här är vi idag med två tankar körda.
Image

Sista körningen, efter en liten vurpa så rycktes båda skruvarna som sitter i servoräddaren ur plasten.
Så det är väl nästa grej att kika vidare på. Kanske skaffa FGs servoräddare i alu ist?

Tusen tack för ett bra forum med god stämning och mycket bra info iaf! :clap2:

Mvh Robin

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Robins protech

Post by Dave » 10 Oct 2014, 15:04

Trevligt med en projekttråd!
Det gillas!
:thumbsup:

Kul att du fått tips och råd och fått tag på reservdelar för att kunna rulla vidare!
Kopplingen som du sa, såg helt ok ut! Den passar fint i reservdelslådan!

Blev lite skillnad på bilen med trimpipa på istället för plåtburken va?
:lol2:

Snyggt jobbat!
:rock2:

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Robins protech

Post by Mats B » 10 Oct 2014, 18:36

Kalasroligt med en tråd om sin bil.
En liten sak jag jag vill rekommendera är att du byter till hpi's luftfilter istället för fg's.
Annars får du problem med igen oljat outerwere med "andnöd" som följd då du inte har ett torrt ytterskikt på fg's filter.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Sv: Robins protech

Post by Robin » 10 Oct 2014, 20:41

Roligt med respons och lite positiv kritik! :lol:

Ja man har lärt sig mycket av att läsa i trådarna här! Finns mycket matnyttigt att hitta.
Lite synd för mig som har en FG bara att det inte finns alltför många trådar om dom.
Fast det är smällar man får ta när man köper en modell som kan ses som lite "föråldrad", jämfört med bl.a. Hpi och Losi. ;)

Pipan gjorde en grym förvandling på motorn måste jag säga, avsevärt mer än jag väntat mig!
Sitter en stock cy26 med 668 gasare i bilen.

Angående luftfiltret så tänkte jag faktiskt på det när jag körde senast att det hade blivit oljefläckar på mitt outerwear. Ska absolut kika på att uppdatera till Hpi:s variant, så motorn får andas som den ska! :mrgreen:

Mvh

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Sv: Robins protech

Post by Robin » 09 Nov 2014, 20:11

Ett litet paket från swedrc dök upp under veckan med lite aludelar från fg i. :mrgreen:

Det blev motorfästen i alu, drevhållare, gearplate och fg aludämpare runt om.
Bakdämparna var restade, så dom dyker väl upp framöver får man hoppas!

Fick även hem en omgång ballongfjädrar som ropats hem från ebay.
Dom ska enligt flera på msuk minska den lite studsiga gången en fg har.

Kass bildkvalitet, men en bild på grejerna iaf!
[IMG] http://i40.photobucket.com/albums/e213/ ... 8h6uwe.jpg /[IMG]

Hoppas få tid snart att montera grejerna också!:shock:

InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Re: Robins protech

Post by InZanity » 09 Nov 2014, 21:35

Kan tipsa om feltemas tändkabel muffar om du vill ha ett budgetalternativ till drivaxeldamasker, har inte hunnit köra speciellt mycket med dom än men 25 spänn för 10 är rätt överkomligt :D

Passa undersidan på diffen, stenar vill gärna hoppa upp där o kila fast sig..

Trevlig med en till FG körare på forumet! :)

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Robins protech

Post by waqr » 10 Nov 2014, 15:36

Riktigt trevlig projekttråd med många bilder :)

Är Protechen en kopia på FG Leopard?
Letar Baja 5B

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Sv: Robins protech

Post by Robin » 10 Nov 2014, 16:34

InZanity wrote:Kan tipsa om feltemas tändkabel muffar om du vill ha ett budgetalternativ till drivaxeldamasker, har inte hunnit köra speciellt mycket med dom än men 25 spänn för 10 är rätt överkomligt :D

Passa undersidan på diffen, stenar vill gärna hoppa upp där o kila fast sig..

Trevlig med en till FG körare på forumet! :)
Ja dom muffarna kommer jag kika närmare på när det blir dags för byte!

Angående diffen så har jag ju original plastskyddet under chassit, men det tar ganska ordentligt med stryk så fort man kör på annat än gräs. Så ett likadant i alu kommer inhandlas för att se om det orkar hålla emot lite bättre iaf.

Ja det känns trevligt med att man inte är ensam om ett fg projekt. Lite lättare att bolla idéer och uppgraderingsfunderingar så! :mrgreen:


waqr wrote:Riktigt trevlig projekttråd med många bilder :)

Är Protechen en kopia på FG Leopard?
Tackar! :)

Som jag förstått det så är protech gator likadan som en marder, bortsett från kaross och chassifärg då.
Enligt vissa på nätet så skulle den ha tillverkats i fg's fabrik åt protech, men det låter jag vara osagt.
Alla delar jag beställt än kommer från marder och passar klockrent iaf! :P

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Robins protech

Post by Smurfen » 11 Nov 2014, 08:36

Mardern var rolig på grus. Lite studsig på gräs. Lite kort hjulbas.
Men satan vad man kunde åka på bakhjulen.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Sv: Robins protech

Post by Robin » 13 Nov 2014, 07:26

Ja den sväljer ju inte ojämnheter på samma sätt som en hpi verkar göra. ;)
Hoppas på lite bättring med ny stötdämparsetup iaf. :)
Men helt klart rolig för mig som inte har nån erfarenhet av nån annan LS bil. Duger för lite busåka! :P

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Sv: Robins protech

Post by Robin » 27 Nov 2014, 18:21

Fick bli en ny kaross under veckan.
Blev en likadan som sitter på nu, då det känns lite kul att ha nåt lite ovanligt. :)

Passade även på att bygga ihop mina framdämpare och en servoräddare i alu.

http://i40.photobucket.com/albums/e213/ ... dyycp1.jpg

Bara att fundera på färg nu då innan vintern är slut! :o

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Robins protech

Post by Robin » 13 Sep 2015, 16:22

Då har denna fått sig en liten genomgång då!

Hela bilen nerplockad i beståndsdelar och uppbyggd igen typ.

Image

Nya ställbara aludämpare runtom.

Image

Image

Radioplatta i alu för att slippa det flexande originalet.
Blev även ett savöx 0235 ist för det gamla skrikande swrvot som satt där. Image

Image

Blev även nya soppaslangar,anslutningar, klunk och nya packningar till gasaren.

Image

Ett par lite biffigare bakdäck fick det även bli. Image

Image

Ny klocka, drevsupport i alu, medbringare till spur i alu och motorfästen i alu trillade också på plats.

Image

Fick även bli ett diffskydd i alu.

Image

Rev även isär diffen ock kollade läget och klämde i lite nytt fett då det varbsom dåligt med det innan.

Fick även en positiv överraskning och det var att det sitter fg balldrive axlar på den och dom var som nya. Image
Fast av nån anledning så var dom torra så det fick bli lite fett även på dom!

Nu väntar bara en liten provkörning nån dag för att se hur den beter sig efter upprustning. Image

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Robins protech

Post by Speedup » 14 Sep 2015, 17:54

Nice projekt du har där ser bra ut :D
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

Robin
Posts: 57
Joined: 01 May 2014, 21:45
Phone Number: 46738434777
Location: Arvika

Re: Robins protech

Post by Robin » 16 Sep 2015, 12:16

Ja den börjar bli helt okej nu och får nog duga som den är tills vidare. Ända tills nåt nytt går sönder vill säga...;)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests