Reely Carbon Fighter 4wd RTR
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Hej alla glada LS-mekare !
Tänkte jag skulle göra en tråd om min CF, och försöka visa på svagheter och defekter allteftersom arbetet fortlöper....och jag tar givetvis mer än gärna emot synpunkter från er andra också !
Mycket att fundera över med en CF, och begreppet Ready To Run kan man ju ifrågasätta å det grövsta i det här fallet.
Men men, nu står den här, och jag ska försöka få den körduglig med enkla medel.
Såhär ser den ut "out of the box"
Tänkte jag skulle göra en tråd om min CF, och försöka visa på svagheter och defekter allteftersom arbetet fortlöper....och jag tar givetvis mer än gärna emot synpunkter från er andra också !
Mycket att fundera över med en CF, och begreppet Ready To Run kan man ju ifrågasätta å det grövsta i det här fallet.
Men men, nu står den här, och jag ska försöka få den körduglig med enkla medel.
Såhär ser den ut "out of the box"
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Trevligt projekt, mysigt med cf.
Losi 5ive-t
Kraken Vesla.5
MCD XR5
Kraken Vesla.5
MCD XR5
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Så här på första bilden så ser det ut att vara en snygg lack på karrosen... Kann du inte slänga upp lite mer bilder?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Väl uppackad faller blicken genast på störtbågen. Skev !
Kinesen som plockat ihop min pärla somnade nog vid rörbocken och fick troligtvis inte ta ett nytt rör och försöka igen...
Kinesen som plockat ihop min pärla somnade nog vid rörbocken och fick troligtvis inte ta ett nytt rör och försöka igen...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Lusse wrote:Så här på första bilden så ser det ut att vara en snygg lack på karrosen... Kann du inte slänga upp lite mer bilder?
Har faktiskt inga bilder på bilen med karossen på..... lol
Kommer väl när den är ihopsatt igen
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Kul med fler projekttrådar Dum fråga kanske men vad är CF för ett märke? Kopierar de bilar på samma sätt som Rovan och King Motor?
Snygg lack förresten
Snygg lack förresten
Letar Baja 5B
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Första objektet jag dyker på är diffarna.
Plocka ner i molekyler, fetta om, och i med tätade lager....
Ställde bilen med hjulen fritt hängande och snurrade på varje hjul med fingret.
Kändes väldigt "grovt" och inte speciellt följsamt alls. Rätt som det var så högg det och diffen låste sig men inte mer än att den släppte så fort man vred lite hårdare på hjulet...
Den bakre diffen kändes bättre än den främre, men isär ska dom !
Bakre diffen blottlagd, och jag måste säga att jag inte förväntade mig så mycket fett....
Diffen i delar.
Hittills är det mest skrämmande att inget av kullagren hade rört sig om man kört med bilen.
Kullagren satt inte fast på någon av axlarna utan snurrade glatt med när man roterade diffen, och man hade förstört diffhusen om man bara betraktat den som RTR....
Rengjort dreven och tryckt i rejält med bra kugghjulsfett och sedan plockat ihop den igen.
Nya tätade lager som numera har lite loctite mellan sig och diffen. Förhoppningsvis blir det kullager av kullagren - och inte glidlager !
Plocka ner i molekyler, fetta om, och i med tätade lager....
Ställde bilen med hjulen fritt hängande och snurrade på varje hjul med fingret.
Kändes väldigt "grovt" och inte speciellt följsamt alls. Rätt som det var så högg det och diffen låste sig men inte mer än att den släppte så fort man vred lite hårdare på hjulet...
Den bakre diffen kändes bättre än den främre, men isär ska dom !
Bakre diffen blottlagd, och jag måste säga att jag inte förväntade mig så mycket fett....
Diffen i delar.
Hittills är det mest skrämmande att inget av kullagren hade rört sig om man kört med bilen.
Kullagren satt inte fast på någon av axlarna utan snurrade glatt med när man roterade diffen, och man hade förstört diffhusen om man bara betraktat den som RTR....
Rengjort dreven och tryckt i rejält med bra kugghjulsfett och sedan plockat ihop den igen.
Nya tätade lager som numera har lite loctite mellan sig och diffen. Förhoppningsvis blir det kullager av kullagren - och inte glidlager !
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Mer av det goda men fullständigt vidriga fettet.....bra när det ligger på rätt ställe, men nästan omöjligt att tvätta bort....
Fick även shimsa in ingående pinjong med en 0.20mm bricka för att få bort det värsta spelet. Syns inte på bilderna....
Fick även shimsa in ingående pinjong med en 0.20mm bricka för att få bort det värsta spelet. Syns inte på bilderna....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
waqr wrote:Kul med fler projekttrådar Dum fråga kanske men vad är CF för ett märke? Kopierar de bilar på samma sätt som Rovan och King Motor?
Snygg lack förresten
Fabrikatet heter Reely och är väl som jag kan se det exakt samma bil som FS Racing har....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
När jag skulle sätta ihop den bakre diffen kände jag att den stretade emot på ett visst ställe vid rotering.
Inget som tog emot, utan det gick bara lite trögare på det stället....skumt tänkte jag, och rev isär diffen igen och vände på krondrevet 180°.
Ihop med skiten igen och.....precis samma fenomen.....
Nånstans kärvade det....men VAR ???
Helt övertygad om att jag på nåt sätt dragit diffen skev, lämnade jag den och gick och käkade.
När jag kom tillbaka löpte den perfekt hela varvet runt utan att någon ändrat nåt.
Som jag ser det finns det bara en logiskt förklaring.
Jag höll diffhuset i handen när jag la dit loctiten och de nya lagren. Troligtvis värmde jag bara ena sidan av diffen och detta räckte för att böja den en liten liten aning.....precis lagom för att ens märkas.
Rena spekulationer, men jag har inte hittat nån bättre förkaring.....
Inget som tog emot, utan det gick bara lite trögare på det stället....skumt tänkte jag, och rev isär diffen igen och vände på krondrevet 180°.
Ihop med skiten igen och.....precis samma fenomen.....
Nånstans kärvade det....men VAR ???
Helt övertygad om att jag på nåt sätt dragit diffen skev, lämnade jag den och gick och käkade.
När jag kom tillbaka löpte den perfekt hela varvet runt utan att någon ändrat nåt.
Som jag ser det finns det bara en logiskt förklaring.
Jag höll diffhuset i handen när jag la dit loctiten och de nya lagren. Troligtvis värmde jag bara ena sidan av diffen och detta räckte för att böja den en liten liten aning.....precis lagom för att ens märkas.
Rena spekulationer, men jag har inte hittat nån bättre förkaring.....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Nästa objekt: Stötdämparna !
Syns väl inte jättebra, men de läcker utan att bilen rullat EN meter !
Kolvstången är blöt av olja !
Vid demonteringen av den ena bakre stötdämparen hittade jag en bit av membranet i skruvlocket.....inte så kul...
Och här är resten av delarna till tätningen...
Ser knepiga ut i formen och känns allmänt kassa !
Syns väl inte jättebra, men de läcker utan att bilen rullat EN meter !
Kolvstången är blöt av olja !
Vid demonteringen av den ena bakre stötdämparen hittade jag en bit av membranet i skruvlocket.....inte så kul...
Och här är resten av delarna till tätningen...
Ser knepiga ut i formen och känns allmänt kassa !
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Hittade andra o-ringar som var lite kraftigare som jag försökte få i.....
En gick bra, men inte båda !
Så det fick bli en "bra" och en orginal.
Placerade även 3st o-ringar på kolvstången som genomslagsgummin.
Precis som nån redan skrivit här på forumet, trycker kolvstången sönder membranet vid genomslag....
Vet inte om det räcker, men det är nog bättre än inget.
En gick bra, men inte båda !
Så det fick bli en "bra" och en orginal.
Placerade även 3st o-ringar på kolvstången som genomslagsgummin.
Precis som nån redan skrivit här på forumet, trycker kolvstången sönder membranet vid genomslag....
Vet inte om det räcker, men det är nog bättre än inget.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Stötdämparna ska få en lite seriösare moddning senare, men för nu får det duga....
Ett tunnt gummimembran ska läggas ovanpå ventilbrickan för att göra en simpel backventil vid höga hopp....
Tanken är att den ska nästan stänga (givetvis inte helt) oljeförflyttningen inne i dämparen vid kraftiga stötar, men vara snabb tillbaka när den kan resa sig igen.
Om detta fungerar eller inte får tiden och ambitionen utvisa
Visionen är att kunna köra med en väldigt tunn dämparolja under alla förhållanden.
Hoppas kunna få en följsam fjädring på gräs och grus utan att bilen är så stum att den studsar.
Med en membranventil skulle man kanske få en trevlig väghållning samtidigt som man kan ta ett hopp emellanåt.
Reflektioner på denna ide mottages tacksamt
Ett tunnt gummimembran ska läggas ovanpå ventilbrickan för att göra en simpel backventil vid höga hopp....
Tanken är att den ska nästan stänga (givetvis inte helt) oljeförflyttningen inne i dämparen vid kraftiga stötar, men vara snabb tillbaka när den kan resa sig igen.
Om detta fungerar eller inte får tiden och ambitionen utvisa
Visionen är att kunna köra med en väldigt tunn dämparolja under alla förhållanden.
Hoppas kunna få en följsam fjädring på gräs och grus utan att bilen är så stum att den studsar.
Med en membranventil skulle man kanske få en trevlig väghållning samtidigt som man kan ta ett hopp emellanåt.
Reflektioner på denna ide mottages tacksamt
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Hittade en urdålig bild i min mobil.... bättre kommer senare....Lusse wrote:Så här på första bilden så ser det ut att vara en snygg lack på karrosen... Kann du inte slänga upp lite mer bilder?
- _Anders_
- Posts: 182
- Joined: 06 Feb 2010, 15:55
- Phone Number: 0709998877
- Location: Simrishamn
- Contact:
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Det ska bli kul att följa din tråd
Nästan. Reely är an FS Clone och blir tillverkad för Conrad i Tyskland.waqr wrote:...vad är CF för ett märke? Kopierar de bilar på samma sätt som Rovan och King Motor?
Black Pearl Baja Projekt - "under rekonstruktion"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests