Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 02 May 2010, 13:37

huSSe wrote:apropå mcd platta, jag har en evo2 botten platta som ligger o dräller???? :sunglasses:
Dags att starta budgivning på den verkar det som !
Jag är på !

:lol:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 29 May 2010, 10:46

Dags för en update !

Efter träffen i Vimmerby slickar man såren och inser att det är lång väg kvar innan bilen är tillförlitlig.
Visst den funkar, men härdningen på orginaldreven i växellådan är i det närmaste obefintlig.
Har därför beställt och monterat en påse med delar från SwedRC (tack Andreas för sanslöst bra service !)
För att kunna montera MCD drev i lådan istället för tramset som sitter där från början.
Köpte A och B drev i stål direkt men C och D väntar jag lite med.....vet inte vilken utväxling jag vill ha där än.....

Fick byta främre diffhuset på grund av slarv med Loctite :curse:
Det lilla lagret hade vandrat ur och skrotat plasten i huset.
När det nya huset skulle monteras tyckte jag det såg lite lattjo ut i lagerhålen.....dom är ovala !
Såg inte detta när jag monterade ihop bilen innan första start, och är inte säker på att de som satt i bilen från början var ovala, men det nya huset var det (inte det som satt på din bottenplatta Rally-jag hade nya liggande)

Fick helt enkelt planfräsa den undre delen av diffhuset i fräsen och försänka om hålen för att få lagerbanorna runda (lol)

Har inga bilder på detta, men det kommer lite andra bilder senare.

Stötdämparna är som Rally redan talat om helt sug-kass.
Köpte likadana som han satte på sin, så får vi se hur det blir......kommer väl om 10 dagar.....


Skissade lite på att tillverka gearplaten själv.....har gjort en kopia i SketchUp som är måttsatt och "klar att tillverka"

Ser ut såhär:
Gearplate 06.jpg
Gearplate 06.jpg (94 KiB) Viewed 3814 times

User avatar
TEN
Posts: 329
Joined: 03 Nov 2009, 13:23
Phone Number: 0709998877
Location: Vimmerby
Contact:

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by TEN » 29 May 2010, 11:18

Har precis läst igenom hela tråden och den var rätt underhållande måste jag säga.
Jag beundrar ditt tålamod, själv hade jag slängt allt flera gånger om.

Om du känner att du vill testa något nytt så kan du få köpa min stealthrunner som rullande chassie ;)
Handbyggd Dodge WC52 1:6

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Perkla » 29 May 2010, 12:24

Eller varför inte satsa på en bil som tex MCD Sport ? :thumbsup:

Så slipper du kanske skruva lite mycket som med en Carbon...
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by S 500 R » 29 May 2010, 15:36

Perkla wrote:Eller varför inte satsa på en bil som tex MCD Sport ? :thumbsup:

Så slipper du kanske skruva lite mycket som med en Carbon...
Det var ju det TEN föreslog. Fast hans MCD är mer uppdaterad än en sport.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 29 May 2010, 16:10

.....men.....jag GILLAR att skruva.....

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Fast givetvis hade en MCD inte suttit fel.....

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Perkla » 29 May 2010, 16:47

Gillar man att skruva så är det ju lungt, du lär förmodligen bli expert på just Carbon Fighter innan det är färdigt och kan ge nyttig och bra information till sånna som behöver det för att laga eller fixa med carbon.. :thumbsup:

Carbon är ju en förhållandevis billig bil men i längden vette faan om det inte är billigare att köpa en bil för tex 8 tusen, om man tänker på hur mycket man verkar måsta skruva med carbon..
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by S 500 R » 29 May 2010, 19:33

Där håller jag med dig Perkla
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 07 Jun 2010, 19:19

Perkla wrote:Gillar man att skruva så är det ju lungt, du lär förmodligen bli expert på just Carbon Fighter innan det är färdigt och kan ge nyttig och bra information till sånna som behöver det för att laga eller fixa med carbon.. :thumbsup:

Carbon är ju en förhållandevis billig bil men i längden vette faan om det inte är billigare att köpa en bil för tex 8 tusen, om man tänker på hur mycket man verkar måsta skruva med carbon..
He he he.....ja visst är det mycket skruvande, men skruvar man inte lär man sig inget och utvecklas inte, och lär sig heller inte att se lösningar på problem och förbättra kontruktionen.....

Att jag köpte en CF handlade helt enkelt om att jag ville ha en 4wd bil för billigast möjliga peng.
Att den på många punkter är bättre än FS må hända, men det är en lång väg att vandra innan man får den duglig.

Det billigaste skulle ju vara att köpa en begagnad HPI, tanka och köra tills bensinen är slut eller batterierna i sändaren tar slut. Hem och tanka eller ladda och köra igen....
Det är ju en helt annan klass på Bajorna oavsett vilken man jämför med. Visst rasar det saker på dem med, men det funkar ju direkt.....
Efter att ha djupstuderat Rallys jobb med sin FS och plöjt massor av trådar och forum på ämnet CF tyckte jag att det trots allt borde gå......
Nu håller jag på att konvertera växellådan på min CF för att använda MCD drev......allt annat passar ju från MCD, och tänker inte köpa reservdelar av Conrad......jag köper MCD prylar och sätter i.
Det är ju trots allt samma passning på alla prylar. Olika kvalitet, men MCD passar ju rakt på......

Kommer lite uppdatering på vad som hänt med min bil lite senare.....

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 12 Jun 2010, 08:29

Update !

Som sagt visade det sig i Vimmerby vad som helt enkelt inte har på en bana att göra.
Dreven på gearplate till exempel:
201005221555.jpg
201005221555.jpg (56.93 KiB) Viewed 3738 times
Inte heller bromsbeläggen klarade belastningen som blev.... plockade ur alla 3 och gjorde nya av gamla kretskort. Tål hyffsad värme och slitstarka. Får se hur bra dom blir i längden.
201005291595.jpg
201005291595.jpg (64.26 KiB) Viewed 3738 times

Stötdämparna likaså....körde i princip hela helgen utan dämpning alls i bak.
Har fått de nya dämparna nu och även ett nytt stötdämpartorn för att montera långa dämpare ifram också.
201006121676.jpg
201006121676.jpg (43.56 KiB) Viewed 3738 times

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by waqr » 12 Jun 2010, 08:31

Är det GPM dämparna som man ser på bilden?
Letar Baja 5B

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 12 Jun 2010, 08:41

Har monterat MCD prylarna jag fick från SwedRC och det passar som handsken !
Enda som blev problem var att det yttre lagret på både kopplingsklockans utgående axel och mellanaxeln inte passade.
Reely / FS har samma lager både på in och utsidan, men MCD har ett lager med mindre innerdiameter på utsidan.
Ett SKF 608 passar, men blir 1mm för brett. Tänker inte skaffa speciallager bara för det, utan schimsar ut allt så det stämmer istället.
Original 24t och 25t har klarat sig hyffsat bra och eftersom jag inte byter utgående axeln med skivbromsarna på just nu (dyyyyyr) då får originaldreven leva vidare ett tag till.
Med detta blir man begränsad i vilka utväxlingar man vill använda, men med MCD drev på A och B löser man det utan större problem.
Har lite planer på att svarva om och fräsa till sexkanten på den axeln senare, men det får bli ett vilande projekt.

Såhär ser det ut med MCD drevsats och prylar:
201006121678.jpg
201006121678.jpg (47.92 KiB) Viewed 3734 times

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 12 Jun 2010, 08:42

waqr wrote:Är det GPM dämparna som man ser på bilden?
Japp !

€59:90 på rc-caronline.de

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 12 Jun 2010, 08:48

Kom på ett par saker till som kan vara bra att veta om man vill montera MCD-prylarna....

Av någon anledning tar mellanaxeln i godset på motorn.
Inga större problem att fixa, men det tyder ju på att gearplaten ser lite annorlunda ut på CF /FS..... vad som skiljer har jag ingen aning om eftersom allt passar perfekt förövrigt.....
201005291592.jpg
201005291592.jpg (41.53 KiB) Viewed 3732 times
201005291590.jpg
201005291590.jpg (61.65 KiB) Viewed 3732 times
Dessutom kommer inte drevskyddskåpan att passa längre eftersom gängan i änden på axlarna bygger för mycket utåt och tar i.
Löser man om man har en extra drevskyddskåpa som man choppar rakt av 15mm ut och sen limmar den andra kåpan utanpå.....men jag kör utan.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR

Post by Dave » 12 Jun 2010, 09:04

På måndagen efter Vimmerby låg däcken på Posten som jag skulle haft.
Taskig tajming !
:lol:
Lite större både på höjden och bredden och verkar funka mycket bättre än originaldäcken i löst underlag.
Fick detta bekräftat i Hawaii-hålan förra helgen. :clap:

Nästa gång har jag en annan utväxling ;)
201006121681.jpg
201006121681.jpg (50.67 KiB) Viewed 3728 times

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests