Reely Carbon Fighter 4wd RTR
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
I väntan på delar till Bajan, har jag pillat lite med denna bil lite.....
Lagren på mittendiffen var slut, så det var till att byta dem.
När jag ändå hade loss den, passade jag på att vända tanken så tanklocket kommer på MCD-sidan.
Detta för att kunna montera en sidmonterad pipa om andan faller på.
När detta gjordes blev slangarna för korta till förgasaren, och jag fick helt nya problem.....
Gummipluggen på tanken TÅL INTE BRÄNSLET !!!
Vad gör man ?
Som den skrotnisse jag är, har jag ju samlat på mig en del gängverktyg, och hade lite kabelförskruvningar liggande.
Gängade upp ett PG16 hål, monterade en förskruvning med en egen gummibricka i, skruvade fast skiten i tanken och tätade med en o-ring.
Bytte ut slangarna till bromsrör samtidigt.
Lagren på mittendiffen var slut, så det var till att byta dem.
När jag ändå hade loss den, passade jag på att vända tanken så tanklocket kommer på MCD-sidan.
Detta för att kunna montera en sidmonterad pipa om andan faller på.
När detta gjordes blev slangarna för korta till förgasaren, och jag fick helt nya problem.....
Gummipluggen på tanken TÅL INTE BRÄNSLET !!!
Vad gör man ?
Som den skrotnisse jag är, har jag ju samlat på mig en del gängverktyg, och hade lite kabelförskruvningar liggande.
Gängade upp ett PG16 hål, monterade en förskruvning med en egen gummibricka i, skruvade fast skiten i tanken och tätade med en o-ring.
Bytte ut slangarna till bromsrör samtidigt.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Har även fixat en plåt för att styra luften runt cylindern bättre.
Bockade den i underkant för att få det så tätt som möjligt, och limmade den med högtemp-flytande packning.
Satte originalpackningen mellan plåt och grenrörets fläns.
Bockade den i underkant för att få det så tätt som möjligt, och limmade den med högtemp-flytande packning.
Satte originalpackningen mellan plåt och grenrörets fläns.
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Du måste ha myrror i röven som vi brukar säga när man inte kan ta det lugnt
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
S 500 R wrote:Du måste ha myrror i röven som vi brukar säga när man inte kan ta det lugnt
Har idag haft nöjet att provköra lite, och valde 33-30-25-24 som utväxling för jag vet hur trött den var med den innan....
Från stillastående går det trögt, men så fort den får lite varv och pipan börjar hjälpa till så går den riktigt hyffsat.
Känns faktiskt snabbare än Bajan, men inte alls samma acceleration.....men den går helt ok faktiskt !
Ska se om jag hinner testa 30-33-25-24 senare ikväll, men jag hoppas det.....
I vimmerby kanske jag får gå till 27-36-25-24, men oavsett så tror jag det kommer att funka.
Synd att jag inte har en aning om vad pipan ger i effekt, men det får bli vid nästa resa till Rally....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Klart den ska bänkas!
Tänk på att drivlinan äter mer effekt på 4wd också, så om den går bättre än i bajan, så borde det vara en tydlig effekt-skillnad i bänken!
Tänk på att drivlinan äter mer effekt på 4wd också, så om den går bättre än i bajan, så borde det vara en tydlig effekt-skillnad i bänken!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Ni som var med på söndagen i Vimmerby, och såg min eminenta CF in action kanske märkte att jag hade problem med förgasaren på den, och till sist ville den ju inte starta alls.
Jag sket i att försöka lösa problemet där, och körde Baja istället.
Den skulle ju bänkas och då var jag ju tvungen att lösa detta innan.....
Som den ofattbara superduper-felsökare jag är satte jag hela min fokus på att......TANKA DEN !!!
Gick som en klocka när det fanns lite soppa i tanken.....
Nåja, bänkningen gick bra även om jag hade hoppats på något mer effekt, men både moment och effektkurvorna såg helt ok ut, så jag är nöjd med "Ryss-pipan" som jag fulsvetsade ihop på typ 3 timmar.
Den får hänga med en stund till.....
Resan för min Carbon Fighter tar dock slut här.
Bilen ska plockas ner och byggas om på en ny MCD EVO2 platta och kanske kanske blir det rallybil av en del av prylarna.
GPM stötdämparna, motor+pipa och delar av drivlinan ska återanvändas i den nya bilen.
Blir ett höstprojekt......hoppas jag.....
Jag sket i att försöka lösa problemet där, och körde Baja istället.
Den skulle ju bänkas och då var jag ju tvungen att lösa detta innan.....
Som den ofattbara superduper-felsökare jag är satte jag hela min fokus på att......TANKA DEN !!!
Gick som en klocka när det fanns lite soppa i tanken.....
Nåja, bänkningen gick bra även om jag hade hoppats på något mer effekt, men både moment och effektkurvorna såg helt ok ut, så jag är nöjd med "Ryss-pipan" som jag fulsvetsade ihop på typ 3 timmar.
Den får hänga med en stund till.....
Resan för min Carbon Fighter tar dock slut här.
Bilen ska plockas ner och byggas om på en ny MCD EVO2 platta och kanske kanske blir det rallybil av en del av prylarna.
GPM stötdämparna, motor+pipa och delar av drivlinan ska återanvändas i den nya bilen.
Blir ett höstprojekt......hoppas jag.....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Då låser vi denna så fortsätter det i den nya tråden!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 42 guests