Dave's SlideFinder ☆SX5☆ WE.

Alla Offroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 17 Aug 2014, 22:03

Ska dom sitta på andra hållet???

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 17 Aug 2014, 22:05

Lite moddande och tillverkning av en chassiförstärkning senare så sitter prylarna på plats!
uploadfromtaptalk1408305942761.jpg
uploadfromtaptalk1408305923034.jpg
uploadfromtaptalk1408305908424.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 17 Aug 2014, 22:08

Både RPM och Krakens länkarmar kärvar ju hysteriskt om man kör skruvmoddade framhexar.
Går ju att slipa på en höft men jag vill ha så mycket material kvar som möjligt och tillverkade en simpel fräs som löser problemet.
En M12 bult och lite slipande ihop med en gammal styrspindel fick agera jigg.
uploadfromtaptalk1408306123353.jpg
uploadfromtaptalk1408306111208.jpg
uploadfromtaptalk1408306093068.jpg

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by fredrikf » 17 Aug 2014, 22:28

Dave wrote:Ska dom sitta på andra hållet???
Tycker vinkeln mot kulleden blir fel om de buktar uppåt.. testa båda hållen när jag montera mina.. sen var det väl bara text på en sida :D jag kanske får kolla upp detta. .
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 17 Aug 2014, 22:45

Efter lite Googlande inser jag att du inte är ensam om att montera dem så....
Jag har bara tänkt att det ska följa framvagnen och att det skulle se likadant ut, men du har nog rätt!
:oops: :doh:

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Lusse » 18 Aug 2014, 00:40

Vad är det ni pratar om? Är det dom övre länk armarna bak? För är det dom ni pratar om , så kan dom bara monteras på ett sätt. Så det går inte att göra fel-.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 18 Aug 2014, 10:55

Jag har uppenbarligen lyckats montera dem upp och ner, så går gör det....men det är ju inte rätt!
:lol2:

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Lusse » 18 Aug 2014, 11:06

Jag har satt mina så dom buktar neråt.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 18 Aug 2014, 21:51

Lite pillande ikväll....
Fått ihop radiolådan med Superbee killswitchen och en buzzer.
Två nya servon trillade dit också.
Ett Hitech 5755 på styrningen och ett Futaba BLS351 till gas och broms.
Skruvat ihop framvagnen och programmerat radion.
De övre länkarmarna bak sitter upp och ner och det kommer dom att få fortsätta med.
Alltid retar det nån!
:)
uploadfromtaptalk1408391378602.jpg
uploadfromtaptalk1408391365186.jpg
uploadfromtaptalk1408391351118.jpg

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Lusse » 18 Aug 2014, 21:51

Jag har kollat runt lite grand och det är nog som Fredrikf har gjort som är det rätta. Böjen på övre bär arm skall gå i en båge neråt. Så att kulleden pekar uppåt.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by fredrikf » 18 Aug 2014, 22:13

De övre länkarmarna bak sitter upp och ner och det kommer dom att få fortsätta med.
Alltid retar det nån!
Hehe.. :lol2:

Tur du inte kör med orginal hubbar, för mig blev kuleden som en limiter för utfjädringen :D
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 18 Aug 2014, 22:37

Tänker dra ihop en helt standard 290 med en V2 Dominator till detta bygge. Varken hinner eller vill stressporta en motor och en standard 290 funkar helt ok.
Har dessutom ingen förgasare att montera, utan måste renovera nåt för att ha att köra med i Vimmerby innan det blir nån inkörning!
Tiden flyger..... :wtf:

Har iallafall nätmoddat ett nytt vevhus ikväll och monterat en vev.
Balanserade ett gammalt svänghjul som duger gott!
Hoppas på en CY kopplingskåpa i posten imorgon så jag kan montera koppling och få i motorn i bilen.

:hammer:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 18 Aug 2014, 22:59

fredrikf wrote:
De övre länkarmarna bak sitter upp och ner och det kommer dom att få fortsätta med.
Alltid retar det nån!
Hehe.. :lol2:

Tur du inte kör med orginal hubbar, för mig blev kuleden som en limiter för utfjädringen :D
:lol2:
Ja, så länge det inte kärvar eller beter sig illa lär dom få sitta som dom gör.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by Dave » 19 Aug 2014, 23:36

Katastrofkväll i verkstaden!
Precis allt jag tog i gick åt fanders!
Hittade en gammal 990 med krävande spjällaxel trots att den var lagermoddad.
Väl isär hade det ena lagret låst sig och det var nog här nånstans man skulle ha gett sig....
Att byta lager visade sig vanvettigt besvärligt!
De små lagren håller inte för att knacka ur som man vill, utan spricker och allt ramlar isär.
Utom den yttre ringen!
Jizez vad smidigt att få ur en sån som har presspassning!
:curse:
Nåja, väl ihop med nya lager drog jag av skruven till spjället!
:wtf:
Fram med Dremeln och slipa ner skruven som satt kvar, och eftersom jag limmat lagren på axeln med loctite satt den bra.
La den åt sidan eftersom jag hade en ny 813 liggande i förpackning.
Tänkte att jag skruvar dit den så jag har nåt att köra med.
Känslan när jag inser att det inte alls är en ny förgasare som ligger i lådan!
Det är en utsliten 813!
Måste ha fått hjärnsläpp när jag la i den!
Rotade igenom lådan med förgasare och hittade en hyffsad 813. Hoppas jag!
Har trots detta lyckats få ihop motorn och den sitter i bilen!
Imorgon blir det montering av pipa och störtbur!
Går det bra och slutar att regna kanske det går att starta den!

User avatar
fredlund
Posts: 335
Joined: 08 May 2014, 19:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dave's 5B SS ☆XV☆

Post by fredlund » 20 Aug 2014, 09:54

Dave wrote:Katastrofkväll i verkstaden!
Precis allt jag tog i gick åt fanders!
Hittade en gammal 990 med krävande spjällaxel trots att den var lagermoddad.
Väl isär hade det ena lagret låst sig och det var nog här nånstans man skulle ha gett sig....
Att byta lager visade sig vanvettigt besvärligt!
De små lagren håller inte för att knacka ur som man vill, utan spricker och allt ramlar isär.
Utom den yttre ringen!
Jizez vad smidigt att få ur en sån som har presspassning!
:curse:
Nåja, väl ihop med nya lager drog jag av skruven till spjället!
:wtf:
Fram med Dremeln och slipa ner skruven som satt kvar, och eftersom jag limmat lagren på axeln med loctite satt den bra.
La den åt sidan eftersom jag hade en ny 813 liggande i förpackning.
Tänkte att jag skruvar dit den så jag har nåt att köra med.
Känslan när jag inser att det inte alls är en ny förgasare som ligger i lådan!
Det är en utsliten 813!
Måste ha fått hjärnsläpp när jag la i den!
Rotade igenom lådan med förgasare och hittade en hyffsad 813. Hoppas jag!
Har trots detta lyckats få ihop motorn och den sitter i bilen!
Imorgon blir det montering av pipa och störtbur!
Går det bra och slutar att regna kanske det går att starta den!
aj aj, men kåpan passade iaf?
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests