Dave's SlideFinder ☆SX5☆ WE.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Hade ju en del skruvande kvar innan jag packade in allt i bilen.....
Shockwears bland annat.
Bakdämparna fick cykelslang och jag tänker inte ens försöka beskriva hur besvärligt det var att kränga på dem....
Justerade cambern fram genom att ta bort även 2° brickan.
Den har gått lite över en timma nu och jag har varit ute och testkört lite.
Sa ju att den skulle vara helt original, men lite fuffens är det allt....
Bra ryt i botten och på torr asfalt bär det iväg på tre hjul....ser lagom skönt ut!
Shockwears bland annat.
Bakdämparna fick cykelslang och jag tänker inte ens försöka beskriva hur besvärligt det var att kränga på dem....
Justerade cambern fram genom att ta bort även 2° brickan.
Den har gått lite över en timma nu och jag har varit ute och testkört lite.
Sa ju att den skulle vara helt original, men lite fuffens är det allt....
Bra ryt i botten och på torr asfalt bär det iväg på tre hjul....ser lagom skönt ut!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's 5B SS ☆XV☆
Ja som vanligt är det aldrig det man tror ska krångla som gör det.
Dagen började nästan omgående med att jag brände mitt nya fina 5755 servo.
Slog en volt och servot ställde sig med fullt utslag åt ena hållet.
Väl inne i depå märke jag att det inte gick att rubba servoarmen.
Rev ur radiolådan och märke då att hjulen fortfarande var låsta med fullt utslag...
Tog mig en bra stund innan jag såg vad det var!
Det visade sig att skruven till chassiförstärkningen gick upp precis lagom långt för att ena fjäderbenet på servoräddaren skulle kunna klättra över men inte kunna lossa!
Dagen började nästan omgående med att jag brände mitt nya fina 5755 servo.
Slog en volt och servot ställde sig med fullt utslag åt ena hållet.
Väl inne i depå märke jag att det inte gick att rubba servoarmen.
Rev ur radiolådan och märke då att hjulen fortfarande var låsta med fullt utslag...
Tog mig en bra stund innan jag såg vad det var!
Det visade sig att skruven till chassiförstärkningen gick upp precis lagom långt för att ena fjäderbenet på servoräddaren skulle kunna klättra över men inte kunna lossa!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's 5B SS ☆XV☆
Drar upp en bild på hur bilen såg ut innan jag gav mig ut på banan i Vimmerby.....
Jag är fortfarande osäker på om den kom med hem, eller om jag fick med en lerklump....
Jag är fortfarande osäker på om den kom med hem, eller om jag fick med en lerklump....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Summan efter tvådagars bashet i Vimmerby måste ändå bli klart godkänt.
Motorn hade gått drygt en timma innan jag släppte ut den på banan, men den första tanken försökte jag hålla mig i skinnet och lät bli att plåga den för hårt. I slutet av söndagen kändes det som att det började släppa mer och mer och den ville gärna vinka med framhjulen i det blå när greppet infann sig...
Motorn är orörd men givetvis kunde jag inte hålla mig till en helt standard 290 när jag hittade en likadan +1 vev som jag har i Kraketen.....så det blev en likadan motor med enda skillnaden att denna inte är portad eller pillad med.
29,5cc är den oavsett.
Jag skrotade ett servo, en TR servoräddarfjäder, o-ringarna i bakdämparna, en skruv till ena hexen bak, en drivaxeldamask och det främre stötdämpartornet.
Jag byggde den för att bli en mer renodlad basher än min Kraken baja, och det är den.
Hårdare dämpning och betydligt mer lekvänlig.
Därmed också mer benägen att studsa, och efter att ha bytt till 16-håls kolvar och HPI 40W olja dämpade den ändå totalt kass efter en stunds körning.
Oljan klarar helt enkelt inte att bibehålla viskositeten under hård körning.
Gillar den väldigt mycket och den kändes grymt bra vissa stunder på banan i Vimmerby.
Nu återstår att se om den går att köra i Sandhem.....
Motorn hade gått drygt en timma innan jag släppte ut den på banan, men den första tanken försökte jag hålla mig i skinnet och lät bli att plåga den för hårt. I slutet av söndagen kändes det som att det började släppa mer och mer och den ville gärna vinka med framhjulen i det blå när greppet infann sig...
Motorn är orörd men givetvis kunde jag inte hålla mig till en helt standard 290 när jag hittade en likadan +1 vev som jag har i Kraketen.....så det blev en likadan motor med enda skillnaden att denna inte är portad eller pillad med.
29,5cc är den oavsett.
Jag skrotade ett servo, en TR servoräddarfjäder, o-ringarna i bakdämparna, en skruv till ena hexen bak, en drivaxeldamask och det främre stötdämpartornet.
Jag byggde den för att bli en mer renodlad basher än min Kraken baja, och det är den.
Hårdare dämpning och betydligt mer lekvänlig.
Därmed också mer benägen att studsa, och efter att ha bytt till 16-håls kolvar och HPI 40W olja dämpade den ändå totalt kass efter en stunds körning.
Oljan klarar helt enkelt inte att bibehålla viskositeten under hård körning.
Gillar den väldigt mycket och den kändes grymt bra vissa stunder på banan i Vimmerby.
Nu återstår att se om den går att köra i Sandhem.....
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Det var inte länge dom dämparna höll
Planerar du att renovera dom och har några bra tips? Tänkte renovera mina också någon gång
Planerar du att renovera dom och har några bra tips? Tänkte renovera mina också någon gång
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu
http://www.largescale.nu
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Nej, det blev en snabb sorti.....fredlund wrote:Det var inte länge dom dämparna höll
Planerar du att renovera dom och har några bra tips? Tänkte renovera mina också någon gång
Ska väl erkännas att jag låg på gränsen i oljemängd när jag skruvade ihop dem, och kanske var det en av anledningarna till att jag blåste båda.
Ville ju ha så mycket olja som möjligt eftersom jag hade på känn att dom skulle få jobba rejält...
Renoveringen gjorde jag givetvis på plats i Vimmerby och körde vidare....
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
använder du något "tätningskit" för dina dämpare som du kan rekommendera?
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu
http://www.largescale.nu
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Nej jag kör vanliga o-ringar bara....
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu
http://www.largescale.nu
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Alla som testat dem är nöjda vad jag vet.
När det inte funkar med o-ringar längre är det såna som gäller!
När det inte funkar med o-ringar längre är det såna som gäller!
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Jag tycker att dom här är bättre.http://www.fireknife-rc.de/Mr-Hydes-Dae ... st-Solid_1 Har använd Threshold, men tycker att MrHydes fungerar bättre.Dom käns lite stabilare.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Då denna har fått ta över bash-åkandet blev denna också den som skulle göra jobbet idag på Bashland och höstträffen.
Kom inte långt innan jag tyckte att den blev rejält trött på lågfarten och det blev bara sämre och sämre.
Till slut stannade den, och det visade sig att kopplingsfjädern gått av!
SÅ asträligt att byta ute på banan, så jag ställde undan den och åkte Kraket istället.
Det jag hann köra trivdes jag bra med iallafall!
Den är lätt och rapp med lite för mycket bottenvrid för att bli en bra banbil. Kan ha att göra med den bakhängda pipan att göra också, men den lyfter gärna framänden i helt fel situation och man får kämpa rejält med spårvalet!
Kul som attan dock!
Blir lite slingrig med Trenchers på, men den är också mer följsam än med 5B däck.
Körde en hel del med den i Vimmerby, och där funkade den klockrent!
I Sandhem behöver den justeras en aning eftersom farten är högre.
Kom inte långt innan jag tyckte att den blev rejält trött på lågfarten och det blev bara sämre och sämre.
Till slut stannade den, och det visade sig att kopplingsfjädern gått av!
SÅ asträligt att byta ute på banan, så jag ställde undan den och åkte Kraket istället.
Det jag hann köra trivdes jag bra med iallafall!
Den är lätt och rapp med lite för mycket bottenvrid för att bli en bra banbil. Kan ha att göra med den bakhängda pipan att göra också, men den lyfter gärna framänden i helt fel situation och man får kämpa rejält med spårvalet!
Kul som attan dock!
Blir lite slingrig med Trenchers på, men den är också mer följsam än med 5B däck.
Körde en hel del med den i Vimmerby, och där funkade den klockrent!
I Sandhem behöver den justeras en aning eftersom farten är högre.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Med lite kallare väder på gång bytte jag dämparolja bak på denna nu.
HPI 10w och 16-håls ventiler hoppas jag kommer att funka!
Fick se att ena länkarmen bak var blöt av olja, och tänkte bara att det var stötdämparen som läckte.
Det visade sig vara diffolja, så det blev att riva och byta o-ringar!
Skönt att TR QD lådan gjort rätt för sig igen!
HPI 10w och 16-håls ventiler hoppas jag kommer att funka!
Fick se att ena länkarmen bak var blöt av olja, och tänkte bara att det var stötdämparen som läckte.
Det visade sig vara diffolja, så det blev att riva och byta o-ringar!
Skönt att TR QD lådan gjort rätt för sig igen!
Re: Dave's 5B SS ☆XV☆
Säker att det var vid o-ringarna det läckte? standarddiffen brukar ju läcka i "mitten". TR Diff saver löste mina problem med läckande diffDave wrote:Med lite kallare väder på gång bytte jag dämparolja bak på denna nu.
HPI 10w och 16-håls ventiler hoppas jag kommer att funka!
Fick se att ena länkarmen bak var blöt av olja, och tänkte bara att det var stötdämparen som läckte.
Det visade sig vara diffolja, så det blev att riva och byta o-ringar!
Skönt att TR QD lådan gjort rätt för sig igen!
Losi 5ive-T 32cc
http://www.largescale.nu
http://www.largescale.nu
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 43 guests