Page 6 of 9

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 04 May 2018, 01:35
by Smurfen
Då var det dax för lite fix till 2018.
Beställt ny kaross och transponder.

Vad kommer man köra sönder på Nosringen funderar jag på.
Har egentligen inga reservdelar till denna bil så kanske måste beställa hem lite bra-att-ha saker.

Får man se hur nr 22 kommer stå sig i startfältet på deltävling 2.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 04 May 2018, 16:24
by tesla
Smurfen wrote:
Vad kommer man köra sönder på Nosringen funderar jag på.
Har egentligen inga reservdelar till denna bil så kanske måste beställa hem lite bra-att-ha saker.

Får man se hur nr 22 kommer stå sig i startfältet på deltävling 2.
Oavsett vad man har i sin reservdelslåda kan man ju ge sig på att det som går sönder är den delen man inte har. Men med bajan så är det ju rätt lugnt ändå med tanke på vad andra har för grejer med sig.

Om det är något särskilt som nosringen är hård på så är det väl däck (har man otur kan de skära sönder) och hjulupphängning fram ( pga stumma banmarkeringar bitvis).


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 04 Jun 2018, 13:18
by Smurfen
Då var Lördagens deltävling avklarad.

Grymt nöjd över hur välkommen man kände sig.

Gick ut i första som 7:a och hade bestämt mig för att bara känna på stämningen.
Kändes helt okay och gick i mål som 4:a.

Andra start gick bra. Men ju längre vi kom mot slutet så försvann alla en efter en och tror vi bara var 2 kvar till slutet.
Gick i mål som segrare.
Kom in i depån och upptäckte en läckande stötdämpare. Snabbt fixat och bilen var redo igen.
Enda delen som behövdes fixas på hela dagen.

Semin gick lite sämre i. Blev trångt vid några tillfällen och gjorde lite mer missar i dimman.
Men gick i Mål som 3:a.

Finalen gick ungefär som väntat.
Höll tillbaka lite mer för att hålla mig på banan så gott det gick i dimman och hålla bilen rullande hela tiden.
Gick i mål som 3:a.
Och dom som kom före mig körde snabbare så skulle inte kunnat hålla tempo med dom hur jag än velat så höll mig till mitt eget tempo och bara höll dem andra efter mig.

Känns underbart att fått känna på stämningen och börjat se vad man är kapabel till i körning.

Nu är det bara öka på lite mer och kanske modifiera lite för att få en stabilare bil.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 04 Jun 2018, 14:41
by connysvensson
Grymt! Bra kört och roligt att läsa race rapporter! Ses vi i Alingsås?

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 04 Jun 2018, 15:02
by Smurfen
connysvensson wrote:Grymt! Bra kört och roligt att läsa race rapporter! Ses vi i Alingsås?
Tackar.

Tror inte jag kan närvara där.
Men man vet aldrig vad som händer under veckorna dit.

Har sagt att jag inte skulle tävla något i år(det sket sig) för har inte tid. Men kanske måste försöka ändra lite på planeringen och ta mig tid till mer åka.

Ska försöka ta mig till slottsbron iallfall men det är svårt det oxå.

Men jag vet ju vad som väntar nästa år om inte annat.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 05 Jun 2018, 11:23
by connysvensson
Smurfen wrote:
connysvensson wrote:Har sagt att jag inte skulle tävla något i år(det sket sig) för har inte tid. Men kanske måste försöka ändra lite på planeringen och ta mig tid till mer åka.
Alingsås är ingen tävling utan en träff där fokus är att ha kul. Kommer vara en massa goa människor och galna bilar!

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 05 Jun 2018, 22:49
by Smurfen
Vi får se vad jag lyckas få till i tid.
Vore kul att träffas lite mer men i år är tiden knapp.

Nu har jag ju lyckats stå på pallen i dom 2 tävlingar jag kört (nosringen 1:5 och månadsrace 1:10 på hemmaplan) ger ju lite blodad tand.

Men har mycket kvar innan man kan pressa bilen och mig själv till 90%

2018 blir ett testår får jag slåss om placeringar 2019.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 07 Jun 2018, 10:58
by Smurfen
Frågan är vad mitt nästa steg skall bli med bilen.

Hur mycket gör det att bredda bilen?
Finns det några vettiga kit idag att köpa.
Eller är det däck och tyngdpunkt som man skall jobba på.
Kände att det var väldigt lätt att hamna fel och få greppvältning.
Och skall jag öka upp takten på bilen mer än jag gjorde sist så behövs det lite mer stabilitet för att vara på den säkra sidan.

Eller vad tycker ni att man skall satsa på?

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 07 Jun 2018, 13:25
by tesla
Breddning och/eller bättre stötdämpare gör mycket.
Frambroms ska jag nog själv plocka på min baja kommande vinter.

Bort med tunga bash däck med.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 07 Jun 2018, 18:31
by Dave
Jag brukar jämföra skillnaden med att köra FG buggy och en vanlig Baja, med att jämföra en baja med widekit och en utan.
Man får en helt ny bil med widekit, och då inte med långa extenders, utan med längre länkarmar och med det förändrad geometri och bättre markfrigång.
Det finns ett par kit tillgängliga i aluminium, men bara lösa delar om man vill ha Krakens X2e.
Rekommenderar när man gör detta att man även skaffar IRC Bigbore stötdämpare, då originaldämparna brukar bli trötta...

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 07 Jun 2018, 20:07
by Smurfen
Och där försvann årslönen..
Hi hi..

Ni får gärna ge lite länktips vid tillfälle om någon har tråkigt.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 15 Jun 2018, 12:27
by Smurfen
Har svårt att hitta vettiga delar att köpa.
Inga som har några länktips.
flm hittar man ju smidiga kit i Alu.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 23 Jul 2018, 08:27
by Smurfen
http://www.davesmotors.com/fastlane-flm ... 5b_5t.html

Är detta vad man bör satsa på i vinter?

Kommer utvärdera nästa års upplägg från min sida efter slottsbron.
Så kommer inte göra något med bilen innan dess. Men drömma och planera går ju bra.

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 19 Aug 2018, 22:16
by Smurfen
Då var slottsbron avklarad.

Startade min resa 05.00 på Lördagsmorgonen.
Bajan inte ens provstartad efter nosringen så bara hoppades på att inget skulle vara fel utan att bilen skulle fungera.
Då jag fortfarande inte har några delar till denna så lånade jag ett par framhjul med lite mer mönster.
Så testade lite bland dom däcken på träningen. Man måste ju chansa lite här i livet.
Första vändan ut gick som den skall. Har egentligen bara ett misstag på varv 7 som gjorde att jag tappade 1platsen. Bilen fungerade perfekt och det flöt som det skulle. Satte även snabbaste varv under den körningen. Allt kändes bra. Idag skulle det fajtas ordentligt om pallen.

Andra omgången ut. Startade upp bilen och gick mot förartornet. 5.9volt. Lugnt för denna runda. Men när starten gick så började radion pipa och varna och bilen började slå av på gasen. (vet inte om den hann stanna eller om bilvändaren stannade den). batteriet slut i kontrollen. Ner och byta och upp igen. Men nu ville inte bilen starta. Ner och börja felsöka.
Tiden gick och det var bara att inse att det blev bara 1 varv kört denna omgång.
Under mitt pass som bilvändare har kamraten hittat felet. Dödarknappen. Missat under ivern att få igång bilen.

Så sedan var det bara inse att nu måste det gå vägen med allt för att komma på pallen. Och då kom regnet.
Där var min bil inte alls anpassad för och inte jag heller. Bilen stod fast på rakor. I kurvor. Bara det var lite ojämnt så stod jag still och bara spann om jag råkade få stopp. Kändes som helt fel däck när man inte kom loss någonstans om bilen stått still. Varken på fast eller löst underlag.

Så min placering på 5:e plats är jag väldigt nöjd med efter den finalen som jag funderade på flera gånger på att bara bryta och gömma mig under ett tak.

Men nu laddar jag om till Sandhem och finalen.

/Pjerre Smurfen Gustavsson

Re: Smurfens HPI Baja 5b 2.0

Posted: 20 Aug 2018, 20:11
by Smurfen
Nu har jag tittat på Fredriks film från finalen flera gånger.
Det börjar sjunka in att jag hade nog inte kunnat gjort bättre från mig.
Fästet på vissa ställen var ju som att åka med slitna sommardäck i 3dm snö.
Man kom bara inte loss.

Och efter smällen i första kurvan så blev det som det blev. Och lyckas köra upp 2 placeringar i detta förhållande känner jag som en vinst.

Nu skall jag ladda inför finalen och hoppas bilen håller även där.