Dave's INZANE HERBIE Edition Baja5
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Efter en hel dags slit med garagenerfarten var jag värd en kvällstur med denna....
Stor skillnad med 5B MX istället för de flygande tefaten det blev av Rodeo-hjulen....
Gick riktigt gött, och nålade ut den lite på högfarten men hann inte köra så mycket innan kopplingen "tog slut".
Nu märktes det hur in i h-te fort den går på tomgång när kopplingen inte har nån fjäder kvar....
Tur bromsarna fick stopp och killswitchen gjorde sitt med!
Störtskönt med lite långa fina bakhjulsåk på gräset!
Tur man har fler kopplingar.....
Stor skillnad med 5B MX istället för de flygande tefaten det blev av Rodeo-hjulen....
Gick riktigt gött, och nålade ut den lite på högfarten men hann inte köra så mycket innan kopplingen "tog slut".
Nu märktes det hur in i h-te fort den går på tomgång när kopplingen inte har nån fjäder kvar....
Tur bromsarna fick stopp och killswitchen gjorde sitt med!
Störtskönt med lite långa fina bakhjulsåk på gräset!
Tur man har fler kopplingar.....
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Vi vill se film. Annars så tror vi dig inte...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Rev ner kopplingen och trodde nog att det skulle vara totalt skrot av alltihop, men det visade sig vara skruvarna som gängat ur sig bara.
Liiiite dålig spänst i fjädern bara. Ja och att beläggen blivit pulver....
Liiiite dålig spänst i fjädern bara. Ja och att beläggen blivit pulver....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Det är väl nackdelen med att köra hög utväxling, du bränner upp kopplingen för att den ligger och slirar stor del av tiden.
Skulle vara en momentomvandlare+oljekyl som på en automatlåda
Skulle vara en momentomvandlare+oljekyl som på en automatlåda
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Denna SKA du ha med på Karlskoga träffen. Längtar att få se denna best.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Ja, nån sorts viskokoppling hade nog varit att föredra....för helt klart är att kopplingen tar rejält med stryk.....Rallyfinnen wrote:Det är väl nackdelen med att köra hög utväxling, du bränner upp kopplingen för att den ligger och slirar stor del av tiden.
Skulle vara en momentomvandlare+oljekyl som på en automatlåda
Ska testa utan high response backar och en 6k fjäder nu tänkte jag så får vi se hur det beter sig.
Blir väl antagligen att man får gå ner lite i drevning för att spara kopplingarna.
Skulle ju varit festligt om man kunde komma på nån helt annan lösning på drivningen....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Hoppas att jag hinner få ihop den tills dess bara....Stelunex wrote:Denna SKA du ha med på Karlskoga träffen. Längtar att få se denna best.
Jädrar.....nu kom jag på att jag inte har Nutechen i körbart skick heller.....
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Hur skulle det bli med en koppling typ Lauter ??
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
De smälter direkt.....Mats B wrote:Hur skulle det bli med en koppling typ Lauter ??
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Tror du det? Jag tror att den skulle hålla bättre..Problemet är bara att den passar inte.Dave wrote:De smälter direkt.....Mats B wrote:Hur skulle det bli med en koppling typ Lauter ??
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Tyckte den var lite slö senaste körningen och nu hittade jag orsaken.....
Lagren till klockan är slut!
Dom har ju faktiskt gått 4 tankar nu....
Hittade en axel som passade i lagren och skrotade ett gammalt lager att trycka med, som jag satte i chucken på pelarborrmaskinen.
Med lite värme på huset gick det perfekt att pressa dit de nya lagren.
Lagren till klockan är slut!
Dom har ju faktiskt gått 4 tankar nu....
Hittade en axel som passade i lagren och skrotade ett gammalt lager att trycka med, som jag satte i chucken på pelarborrmaskinen.
Med lite värme på huset gick det perfekt att pressa dit de nya lagren.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
O-ringen som tätar pipan mot kröken kom ut i delar och en aning skör....
Blir ju "ganska" varmt där och nån sån har jag ju inte....
Blev att kladda lite högtemp silikon i spåret på pipan och jacka ur en plastbit med håltången för att skrapa fram en profil runtom.
Får se om det kan hålla bättre.
Blir ju "ganska" varmt där och nån sån har jag ju inte....
Blev att kladda lite högtemp silikon i spåret på pipan och jacka ur en plastbit med håltången för att skrapa fram en profil runtom.
Får se om det kan hålla bättre.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5
Monterade en ny koppling av standardtyp med 6000rpm fjäder. Alltså inte ens high response-backar.
Vill ha så tunga backar som möjligt och en vanlig fjäder för att se skillnaden.
Vill ha så tunga backar som möjligt och en vanlig fjäder för att se skillnaden.
Re: Dave's INZANE Edition Baja5
Jobba på nu.. Ser fram emot att se denna på banan...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 22 guests