Dave's INZANE HERBIE Edition Baja5

Alla Offroad-projekt
User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Mats B » 03 Jun 2013, 19:43

Googlade lite bilder åt dig David.. :sunglasses:
Smidigt med gummit som tillåter att man kan justera filtrets placering i chassit
Image
Image
Image
Image
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Robban » 03 Jun 2013, 19:46

Tror att MCD filtret också är större rent volymmässigt jämfört med HPI´s.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by J.A racing » 03 Jun 2013, 20:11

Passa er för det svarta filtret, det kallas för race och släpper igenom fint damm. Annars så tycker jag att det verkar fungera riktigt bra.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Mats B » 03 Jun 2013, 20:35

Robban wrote:Tror att MCD filtret också är större rent volymmässigt jämfört med HPI´s.
Mycket större till o med.

O det svarta filtret är ju inte att föredra som J.A. sa.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 03 Jun 2013, 22:30

Ok, tackar för infon!
:worship:

Verkar vara standard bultdelning på fuggen så det borde passa!

Ska kolla på detta närmare!

User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by MrSvahn » 03 Jun 2013, 22:36

Riktigt fräck bil! Ser ut att ha alldeles för mycket motor... :drool: :lol2:
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Mats B » 03 Jun 2013, 22:42

App ap ap.....det kan aldrig bli för mycket motor...... :wip: :rock2: :drive:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 03 Jun 2013, 22:45

Mats B wrote:App ap ap.....det kan aldrig bli för mycket motor...... :wip: :rock2: :drive:
:lol2:
Trodde inte jag heller, men nu vetefan..... :sunglasses:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 04 Jun 2013, 06:17

Hur sjutton sitter gaveln på V4 filtret fast egentligen?
Hittar inga bilder på hur det ser ut....
Det följer med någon form av stag till filtret men det antar jag bara är en avlastning?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by J.A racing » 04 Jun 2013, 07:15

Likt HPI fast med 2 skruvar istället.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 04 Jun 2013, 07:26

J.A racing wrote:Likt HPI fast med 2 skruvar istället.
:thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 08 Jun 2013, 23:21

Drog några repor med denna i Sandhem idag.
Funkar bra, och snart borde jag nog nåla in den lite.....

Temperaturmätaren jag köpte på Clas Ohlson fungerar ypperligt och är en riktigt bra grej att ha om man är osäker på hur det står till med motorn.
Peakade idag på 172,3°C men det såg jag aldrig när jag stannade till under körningen utan enbart när jag kollade minnet i den senare. Sjunker ganska fort ner till 150-155°C och då känns det ganska ok.

Men det styrar dåligt och de blå framfjädrarna är på tok för mjuka de också.
Borde nog kika närmare på ett widekit och bigbore-dämpare till denna skapelse om jag ska fortsätta köra som en idiot med den....
Ja, precis som om man kan göra annat!
:lol2:

Har ett irriterande glapp i strömbrytaren på radiolådan också. Rätt som det är stendör motorn och man får fippla lite med brytaren så går den igen.
Blir nog till att byta den också!

Körde 20/54 idag men det är bara löjligt.....ska testa hur den blir med 28/46 och 5B bakhjul på istället. Kan man bara hitta ett däck som inte baloonar sig momentant skulle det kunna funka.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Lusse » 09 Jun 2013, 09:02

Du får försöka med att tejpa foamen och däckens in sida. Det kanske kan fungera.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 09 Jun 2013, 09:20

Lusse wrote:Du får försöka med att tejpa foamen och däckens in sida. Det kanske kan fungera.
Ja, det första jag ska göra är egna foams.
De väger nästan ingenting och gör jag dem bredare än vanligt så det spänner ut däcket hårdare kan det hjälpa lite.....
Helst skulle man ju försöka vulka fast ett glasfibernät eller nån form av kevlar på insidan av gummit för att hålla det på plats....
:hmm:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's INZANE Edition Baja5

Post by Dave » 16 Jun 2013, 00:19

Tillverkade egna foams till MX som monterades på ProLine Desperados.
Foamen gjordes både tjockare och bredare än standard och blev givetvis vanvettigt besvärliga att montera.
Hade säkert att göra 30min med varje däck för att bara få dit beadlock ringarna....
Men det fungerade som tänkt, och inget baloonande som genererade en massa problem iallafall!

Monterade tillbaka 28/46 drevningen och det blev en helt annan bil att köra.
Hoppas Malte fick med lite på film......

Slog också nytt värmerekord på motorn efter en väldigt hård körning!
205°C som snabbt gick ner till runt 160°C på tomgång.
Detta hade jag inte kunnat se utan tempmätaren med minnet!
:thumbsup:

Monterade också ett annat luftfilter på motorn innan dagens körning (gårdagens vid det här laget), också det från TGN, men ett mycket tätare och troligtvis också bättre!

Ett DT1!

http://www.tgndistributing.com/dt1-larg ... lters.html

Image

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests