Slotrats Baja 5b basher

Alla Offroad-projekt
Post Reply
Slotrat

Slotrats Baja 5b basher

Post by Slotrat » 22 May 2012, 22:54

Så hittade man hit, eller ja jag har ju smygläst i några veckor med.

Köpte mig en "grisbil" i förra veckan, eller det visade sig ju att det var mest bash-smuts...
Image
Image
Image
Image

Hur som helst, den fick sig en snabb biltvätt...
Image
...och såg ju rätt OK ut efter det...
Image

Idag fixade jag till framhjulen vars däck hade krängts av av hårt bashande, och satte även på nya MX hard bak (tack Jessica på RC Maffian för den snabba leveransen) istället för det "fint" fixade bakdäcken med cykeldäck pålimmade :thumbsup:, ni ser ju skarven på ett däck på en bild ovan.
Image

Jag förlängde även dragstartsnöre (eller bytte mot ett längre) och drog så jag fick blåsor i händerna utan antydan till tändning. :curse:

Kollade lite snabbt tändstiftet och det såg ut som nytt och gnistrade fint vad jag kunde se. Nollställde förgasaren till grundinställningar, pumpade soppa och chokade som man "skall" men inget hände. Provade att starta utan luftfilter med utifall det var täppt, men icke. :cry:

Jag har läst lite trådar om vad man kan testa, men när den är helt död verkar det lite tristare, finns det inga magiska trick? Startgas? Vad gör man om motorn är sur? Kan gammal soppa vara problem, det kan ju vara vatten i tanken vad jag vet... Det kanske man skulle kolla först. Kompressionen verkar bra, låter inte som den drar någon tjyvluft någonstans, men det kanske inte behövs så mycket så att man kan höra det. Jag har en X-Can på också (satt på när jag köpte den), kan den ställa till med något fuffens?

Nåja, det var första inlägget, blir nog fler, får se hur flitig jag blir här, vad mitt projekt handlar om vet jag inte egentligen, men det är väl ett projekt i sig att hålla igång de här leksakerna. :rock:

På återseende!
HPI Baja 5b
Smartech Thunderbolt (4WD)

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Slotrats Baja 5b basher

Post by Dave » 22 May 2012, 23:06

Välkommen hit !
Du har hittat helt rätt, här ska vi se till att hjälpa till så gott det går !
:thumbsup:

Med tanke på hur bilen ser ut att ha skötts, kan det vara en massa saker som inte står rätt till.....

Motorn kan dra tjuvluft utan att det märks eller hörs mer än att den kan vara en riktig "bitch" att få igång.
Packningar och packboxar borde kollas upp !

Eftersom bilen såg väldigt skitig ut kan också förgasaren vara full med skit som gör att membranen inte rör sig som de ska.

Om förgasaren har en sliten axel till gasspjället, drar den tjuvluft där också, och blir svår att justera.....

Som du skriver, kan mycket väl problemet vara gammal soppa !

På´t igen !
:rock2:

Slotrat

Post by Slotrat » 22 May 2012, 23:25

Gött :dance: att riva ner förgasaren borde ju vara en relativt enkel match, eller riva ner o riva ner, men ta bort och göra ordentligt rent och kolla skicket. Så skall jag passa på att byta ut all soppa med mot ny fräsh.

Sen provar vi att köra igen :drive:

Tyvärr hade jag ingen failsafe till bajan, men får jag igång den får jag testa mig på en liten provkörning med nyladdad acc ändå :twisted:

Har killswitchar på gång hem från Kina, och får väl plocka failsafen ur Thunderbolten i värsta fall.
HPI Baja 5b

Slotrat

Post by Slotrat » 24 May 2012, 01:34

Jaja, pillrade loss och rengjorde förgasaren idag, kollade över membran och sådant men det såg ganska bra ut. Kanske kan motorn ha dragit tjyvluft vid packningarna, det var i alla fall skit en bit in mellan alla delar, så vem vet?

Image
Image

Skall prova med nya packningar, sätta dig befintlig förgasare och dra åt skruvarna ordentligt, passar även på att byta bränsleslangar och har kollat bränslefiltret (som var rent). Drar hem ett nytt tändstift med när jag tar hem packningarna, köper de övriga packningarna med ifall jag skulle få för mig att riva ner motorn.

Går den inte igång efter denna koll tror jag att jag provar ny förgasare först, min var en 747 tror jag? Vilken ny förgasare är lämpligast till en stock 23cc motor? Gärna en förgasare som skulle fungera om man byter top med.

Nu blir det inget skruvande på några dagar tyvärr. Speedway i Götet på lördag istället som lockar! :rock2:
HPI Baja 5b

Dave
Site Admin

Post by Dave » 24 May 2012, 06:09

Rekommenderar en 668 förgasare !
Enkla att justera och funkar även om du byter cylinderkit senare !

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 24 May 2012, 11:26

Jag diggar bakdäcken :cheesy:
Att inte David tänkt på detta förut :hmm:
Billös expertkommentator..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 24 May 2012, 11:41

Bjuggen wrote:Jag diggar bakdäcken :cheesy:
Att inte David tänkt på detta förut :hmm:

Tanken har funnits.....jag lovar !
:D
Tror Rally har testat nåt liknande också.....vinterdäck eller nåt....

Slotrat

Post by Slotrat » 25 May 2012, 21:43

Dave wrote:Rekommenderar en 668 förgasare !
Enkla att justera och funkar även om du byter cylinderkit senare !
Trotsade lite och beställde mig en 990 från RC Maffian idag... :toung: Funderingarna gick till att ev sätta den i min Thunderbolt för att få bättre bottendrag i 30cc-motorn och ta dess fugge till Bajan, men nu hade dom bara en uppsättning packningar så den åker på Bajan till att börja med (och lär väl bli kvar där misstänker jag).
HPI Baja 5b

Slotrat

Post by Slotrat » 31 May 2012, 14:16

Jodå! Igår fick jag igång min basher! :thumbsup:

Tog ett jäkla tag innan jag lyckades justera in tomgången (med blåsor i händerna som följd), WT-990 är väääldigt känslig på L-skruven, förmodligen på H-skruven med, men den hann jag inte få rätsida på innan det blev mörkt.

Misstänker att det var tändstiftsbytet som gjorde susen, det verkade vara lite långt mellan elektroden (heter den så?) och stiftet på det gamla... Men då har jag en förgasare i reserv, kan ju vara bra att ha.

När jag ger fullgas så varvar motorn inte ut förrän efter en bra stund och den hostar lite, jag tror den får för mycket soppa? För när jag sedan går ner på tomgång igen så dör den och blir svårtstartad och det känns som den blivit sur. Då är det bara att skruva in H-skruven lite i taget gissar jag tills den går bra på höga varv?

Fick dit en "äkta" Kina-pipa med, den verkade rätt vettig ändå, gav inte många kr för den. X-Can flyttade jag över till min Thunderbolt vars 30cc-motor fick betydligt bättre bottendrag, men jag tror en pipa skulle ge ännu mer på den.

Projektet fortlöper, MX-däcken verkar fantastiska det lilla jag kört på dom, och Asfaltshjulen från Rovan kom igår med, fälgarna ser mycket bra ut, däcken är väl sådär kanske och foamen är tydligen dåliga, men 630 kr för 4 kompletta hjul med nya fälgar är billigt hur man än vänder och vrider på det.

Lite skruvar och ett nytt dämpartorn fram är nästa del i projektet, och funderingar finns på en billig Kina roto-start, någon som har några erfarenheter av sådana? Jag är redan trött på blåsor i händerna.
HPI Baja 5b

Post Reply