Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 05 Jun 2011, 21:48

Länge sedan jag skrev något här.. men bilen har rullat och gått. Gjorde en liten genomgång inför Vimmerby, men gjorde inte riktigt klart när det visade sig att det inte blev någon resa dit.
Jag satte bla dit en fjäder för att hålla ihop skarven på pipan, den har haft en tendens att hoppa ur, bytte en damask och lite sånt pyssel inför Vimmerby.
Jag saknar lite inre beadlocks till paddlar jag köpt för en tid sedan, men David skulle ta med sig imorgon, så får jag kanske testat dom också.
Provstartade och körde lite idag, och konstaterade att den svängde lite dålig. Min hemmabyggda servoräddare har glappat upp sig, och jag hade inga reservdelar.. Hjälpstyrarmen från KM jag hade var lite grövre, så fjädern gick inte på den, så det sista jag gjorde innan jag åkte från verkstan var att kleta i epoxy för att ta bort glappet, hoppas bara att jag får den att röra sig igen när det härdat!
Satte också dit ett KM yttre foam på luftfiltret, det verkar som dom har lite tätare skum, så det borde väl ta bort lite mer damm o skit..

Kollade på min ena drivaxel idag, och den är krokig som en banan.. Efter 1½ år med Rovan-drivaxlarna kanske det är dags att pensionera dom och köpa ett par nya. Dom har funkat bra i övrigt, så det blir nog Rovan igen där tror jag, dom nya är dessutom 1mm grövre, så dom borde ju hålla ännu bättre :) Tror Carbon-Dave har sådana och är nöjd med dom. Kopparna är fortfarande hur bra som helst, så det verkar faktiskt som kineserna lyckats med något på bilen :)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 07 Jun 2011, 21:02

Blev en kort körning i hålan igår. Vädret var det inget fel på, men kopplingsaxeln började gå trögt, antar att något lager sagt upp sig där.
Beställde dessutom lite delar. Det fick bli ett par KM framdäck för sand och chansade på 4 (svinbilliga) drivaxlar från rcmodelz. Blev dessutom lite beadlocks och hostile-boots från rcmaffian. Tänkte testa hostile-bootsen och se om jag kan hitta någon lösning på 'vridningsproblemet' som vissa verkar ha med dom. Ska ju tydligen hålla bra i övrigt?
Funkar inte det så får man väl göra någon typ av icke-roterande boots utanpå hela drivaxeln.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 02 Jul 2011, 21:03

Idag plockade jag ur Zen 36:an med +1 vev för att den har haft lite mycket lagerljud den senaste tiden. Har kört med keramiska hybridlager (rostfria banor). Konstigt nog glappar dom inte, men dom låter illa, så jag vågar inte köra vidare med dom.
Cylinder och kolv ser fortfarande ok ut. Jag justerade ögonbrynen lite i cylindern och breddade utblåset en aning till i överkant. I övrigt blir det bara en ny kolvring och lager. Har mailat miniracingteknik, har för mig David sa att han hittat lager som håller bättre.

Nu är alltså bilen i delar, och FS-motorn jag tänkt slänga i går inget vidare, så det känns lönlöst.. så det blir nog ingen körning i hålan imorgon :mad:

Ja, så glömde jag skriva att jag fixade pipan idag också, den sprack runt fästet sist vi körde i hålan, men nu är den svetsad.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 02 Jul 2011, 21:14

Ja, dom har lager som är hårigare än standard.....har inte testat dem själv men då får vi snart veta om dom funkar !
:rock2:
Såg ut att kunna komma lite regn imorron så förutsättningarna för ett liknande bash som sist är strålande !

Och gubbs.....ta med radion ! :wip:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 17 Jul 2011, 21:46

Enligt miniracingteknik hade han bara vanliga lager, så jag beställde sådana+packboxar.. Funderar på att stoppa i denna motor i rallyn, och byta cylinder och kolv på den som sitter i rallyn och stoppa i bajan. Motorn i rallyn har keramiska lager, och dom verkar ju ändå hålla lite längre än standard.

Har också beställt nya lager till utgående axlarna på diffen, ena sidan glappar ordentligt.. Blir mycket jobb på denna när jag får hem grejerna! :hammer:

Hade jag inte haft dessa bekymmer så hade jag nog kört sönder bilen i Karlskoga idag, tråkigt att missa det!

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by S 500 R » 17 Jul 2011, 21:50

Hoppas du kan vara med nästa gång... för det var sjukt kul!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2011, 20:34

Nu har jag börjat med diffen på bajan. Tyvärr var dom stora lagren på doffen dåliga, inte dom små.. så det blir att beställa igen.. :doh:

Trodde ju motorn jag satt i förra gången vi skulle köra var kass, så jag byggde ihop motorn från rallyn med en ny cylinder idag. Innan jag skulle byta motor satte dit en annan pipa och drog igång, och gick den ok, så blåste jag med lite tryckluft i dominatorn, och vips flög det ut en massa papperstussar!! :doh:

Så här ser den ut just nu!

Image

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 25 Jul 2011, 20:00

Jag väntar fortfarande på kullager till denna, men det har inte stått still för det, har påbörjat en ombyggnad inspirerad av Lusses bror. Tänkte skydda drivaxlarna med en bit innerslang som inte roterar, finns ju något liknande att köpa också, men man gör ju eget.. :)

Donator-flaskor:

Image

Halvvägs i bygget:

Image

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 29 Jul 2011, 20:33

Nu är bilen ihop och provkörd, återstår att se hur dom nya drivaxelskydden håller..

Lite bilder från bygget:

Image

Image

Image

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 29 Jul 2011, 21:06

Väldigt intressant att se dem live..... :thumbsup:
Blir premiärtest på söndag ?

Fasen också......om dom funkar måste jag ju göra såna också !
:lol2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 29 Jul 2011, 21:25

Jag är lite osäker på hur det kommer funka, men det märker man.. :)

Premiärtur på söndag, vågar inte köra innan det :D

User avatar
markusb
Posts: 1183
Joined: 27 Jul 2010, 16:03
Phone Number: 0739239772
Location: Kalmar/Öland

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by markusb » 29 Jul 2011, 23:48

Mycket fiffig lösning! Tror jag måste stjäla grundidén av dig och se om jag kan göra något liknande. Att köpa hemiboots är ju inget alternativ, man måste ju ha råd att trycka i sig lite käk emellanåt oxå :lol2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 30 Jul 2011, 09:23

Jag vill ge all kredit till Lusses bror, det var han som inspitrerade mig till detta, och för honom har det funkat bra, men han har säkert löst det på lite annat sätt.
Har funderat på det länge, men efter att hostile-bootsen höll typ en körning så fick det bli nästa variant.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2012, 18:58

Det var inte igår jag skrev i denna tråd.. men idag hade jag faktiskt igång bajan!

Satte brorsan i jobb, så han fixade till damaskerna med lite längre skydd utanpå som inre drivkopparna, och satte dit ny innerslang. Sedan bytte han armen på styrservot också, då nu går det att svänga också :)
Tyvärr bara plastarm, så risken är väl överhängande att den går av när den får en smäll, men just nu är i alla fall bilen körbar för första gången på över ett halvår!
Tog en stund att få igång den, men sedan gick den helt ok så jag passade på och riva lite i gräsmattan utanför verkstan, men det var halkigt som fan!

Får spara på den lite nu och välja lämpligt tillfälle att köra, för risken är väl stor att det tar lika länge innan den blir fixad efter nästa körning..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 26 Feb 2012, 19:03

Rallyfinnen wrote: Får spara på den lite nu och välja lämpligt tillfälle att köra, för risken är väl stor att det tar lika länge innan den blir fixad efter nästa körning..
Får du bara känt lite på Hawaii-sanden och upplever känslan av att sprätta lite grus igen har vi snart den första RS5 rallyn på G också :D
:thumbsup:

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests