Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2012, 19:18

Hö-hö!
Lite tveksam om hålan är ett bra ställe att köra.. det brukar alltid sluta med ras på några minuter.. :doh:
Inga 'finkörningar' i kalendern i år? :lol2:
Känns iallafall bättre att ha en hel och fungerande bil stående nu, än en delvis isärplockad som står där och glor på en varenda gång man kommer till verkstan :)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
MickeK
Posts: 90
Joined: 01 Dec 2011, 18:06
Location: Tullinge

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by MickeK » 01 Mar 2012, 17:45

Läst igenom hela tråden nu. Jäklar vad bilen bråkat med dig :) Men imponerande jobb o energi du lägger ner för att få det att lira. Köpte mig själv en King Motor Baja 26cc i höstas. Blivit div småras, inga i din kaliber dock. Kul att det verkar funka med bilen nu iaf :D

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 01 Mar 2012, 20:51

Tackar :)
Ja, jag har lagt ner en massa jobb, men har tröttnat lite för att det alltid är något som går sönder när man kör, den blir aldrig 'bulletproof'.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 28 Jul 2012, 19:05

Startad och provkörd idag :)

Fick en ny pinne till bakre undre bärarm, och nya 'sidorutor' i Lexan.

Image

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Malte » 28 Jul 2012, 19:08

Skoj att se att den lever igen, även om det bara är tillfälligt! :thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 26 Oct 2014, 19:55

Jaha, då var det 2½ år sedan senaste uppdatering på denna... Man kunde inte tro det, men jag har faktiskt grejat med denna senaste dagarna.
Det började med att jag satte ihop en Zen 36:a för att testa balansfaktor.. Den gick så fint med lättad kolv och ombalanserad vev, så jag kände mig tvungen att göra något med den. Velade mellan smartech:en och bajan, men det fick bli bajan.
Äckligt att börja skruva på en skitig buggy när man är van med slipsbil! Radiolådan och gamla motorn åkte ur, sedan fick den sig en omgång med högtryckstvätten. Då kunde man börja ta i grejerna.
Det visade sig att den 2-bultade CY 35:an som satt i inte var kass i pläteringen, men hade spruckit i cylinderfoten.

Nu har i princip hela bilen varit isär, växellådshus mm.. Jag har fixat bort en massa glapp (satt i lite ledlager i stål), ändrat infästningar för bakdämpare, bytt fjädrar, ändrat caster i fram, bytt kopplingsklocka och lager osv osv..
Slet bort mina DIY drivaxelskydd, för jag konstaterade att fjädringen inte gick riktigt fritt med dom. Det är väl en av dom punkter jag inte har lösning på, köra utan damasker, eller finns det någon lösning som håller i längden nu, som inte fanns i stenåldern när bilen kördes sist? Dom förbannade damaskerna gick ju på löpande band minns jag, både original och hostile eller vad dom hette..?

Funderar lite hur jag ska göra med pipa också, tror en sidhängd hade varit bättre för balansen i bilen, men det kanske inte spelar någon roll ändå, för jag kan ju ändå inte skita ner den igen när jag en gång fått den ren! :)
En annan sak som slår mig är hur otroligt tunga bilarna är.. alla dessa options man skruvar på väger ju bly!

Bildbevis:

Image

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 26 Oct 2014, 20:28

Så.....äntligen är ordningen återställd!
:lol2:

Skönt att se att takterna sitter i än!
Förstår att du måste ha stått en kvart och bara stirrat på den, och undrat hur du ska kunna lösa mekandet när det knastrar i allt man tar i.....
:dance:

Tycker ändå det var lite i överkant att ta till högtryckstvätten.....det skulle jag ju ioförsig gärna se dig göra med RS5'an....
:cheesy:

Ska bli väldigt kul att se en film på provturen sen!
:worship:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by wrep » 29 Oct 2014, 20:46

:clap: :clap:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 01 Nov 2014, 21:52

Tyvärr blev det ingen video.. men bilen är ihop igen, och provkörd lite. Körde naturligtvis på asfalt så den inte skulle bli skitig :)
Greppet var kass pga däcken, så det är lite svårt att bedöma motorn, men den verkar bra. Skaplig botten, och kommer bra i mellanregistret. Motorn går silkeslent, väldigt lite vibrationer, så balanseringen gjorde nytta.

Nu är den tillbaka på samma plats under hyllan som innan, och ett nytt projekt är påbörjat.. för asfalt denna gång. :)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Dave » 01 Nov 2014, 22:21

Det här måste undersökas vidare helt klart!
Vore ju rätt skönt om man kunde komma ifrån de värsta vibrationerna!

Bra jobbat!
:thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 02 Nov 2014, 10:02

Jag har en 36:a med +1 vev i Rallyn som vibrerar ganska friskt också, får väl se om man pillar isär den framöver och balanserar om den också.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 31 Oct 2015, 19:09

Då var denna vagn faktiskt såld efter många år på hyllan!
En jobbarkompis från Trollhättan som torskade på large scale offroad och köpte den :)
Får väl se om han reggar sig här på forumet nu, har tipsat att det finns mycket att läsa här.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests