Baja 5T Bossen
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
funkade inte failsafen?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Kanske kan bli en nominering till Darwin Awards 2011 om vi inte får en bra förklaring?
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Räckte det inte att dränka en innan du gav dig...
Eller var det dubbelt så roligt med 2 ?...
Eller var det dubbelt så roligt med 2 ?...
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Lider med dig gcbossen, hoppas du får ordning på den utan alltför mycket som gått sönder.
Gcbossen, du får köpa min bil och plocka delar ifrån...
Gcbossen, du får köpa min bil och plocka delar ifrån...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11635
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
LOL !Malte wrote:Kanske kan bli en nominering till Darwin Awards 2011 om vi inte får en bra förklaring?
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
SÅ HÄR GICK DET TILL:
Eftersom jag nu har två bilar tyckte jag att det skulle vara roligt om farsan hängde på och körde den ena. Vi lassar alltså in bägge under sedvanliga bannor från frugan. På plats i grustaget startar jag upp "bossen" till farsan och instruerar honom att "tag det lugnt, kör inte ner i dammen eller vält den" Han lyssnade nog bara med ett öra över oljudet från Dominatorn.
Han börjar köra som ett "jehu" under mitt oroande/övervakande öga. -Kör inte fortare än du klarar av! -Ja ja, jag börjar lära mig nu, bromsen är framåt va?!
Min egen körning med ODEN blir alltså med halvt öga och mest en fråga om att undvika "bossen" som far fram som en jävla projektil.
Jag borde naturligtvis satt stopp för farsans körning. Det var bara en tidsfråga innan nåt skulle hända. "Bossen" går ner i dammen efter att farsan i en stund av panik glömt att bromsa snarare än att bara svänga så mycket det går.
Här borde historien tagit slut. Med "bossen" i dammen, fortfarande med lamporna igång i ett sista tappert försök att bli funnen och med en känsla av total uppgivenhet och panik på samma gång.
Jag skickar upp farsan till "basecamp" efter för många kommentarer av typen; -Ja ja, gjort e gjort! och: -Tror du nåt har gått sönder? eller den bästa: -Det är väl inte lönt att försöka starta upp den igen va?
Vad som nu ska hända kan jag inte lasta farsan för, men jag tänker alltså att jag ska köra lite för att i alla fall försöka ha lite roligt, bara en lite stund så klart!
--------------------------------------------------------------------------------------
Lite bakgrund till vad som komma ska:
*Oden köptes in utan radio varpå original HPI monteras.
*Killerbee V1 är monterad vid leverans
*Killerbee plockas bort då den inte fungerar med 2-kanalig radio
*Borttappad manual ställer till problem med inställning av failsafe/bindning.
*Vid installering av radio/mottagare måste jag "reversa" för att få rätt med bak och fram. Den gamla failsafe inställningen gäller alltså, vilket gör att om failsafe går in, kommer den att nu ge full gas istället för broms. Detta blir naturligtvis "prio-ett" att åtgärda.
*Prio-ett åtgärdas inte!
Detta är jag medveten om när jag kör men lurar mig själv med vikten av vad det innebär: Jag ska bara köra lite, jag kör inte långt bort och jag kommer få varningar innan något allvarligt händer...Så tänkte jag ungefär.
Efter ett par varningar med diverse "ticks" som jag inte brydde mig om men väl noterade sätter "Oden" alltså fart rätt mot dammen med mig svärande efter. Inte mycket skvallrade om vart eller hur långt ut i dammen "Oden" hamnat men tack och lov var det inte djupare än att jag bottnade i gjyttjan. Efter skallgång av bottnen ser jag nåt rött längre ut ca tio meter från stranden. Tack för att du målade den röd Jonny!
----------------------------------------------------------
SKADOR:
"Bossen"
Genomdränkt, helt under i ca 45 sekunder. Dock lös lamporna när den kom upp på land vilket inger hopp för elektroniken.
Efter inspektion och demontering/WD40 och elektronikspray har jag bara hunnit konstatera att bara några få ml vatten lyckats tränga in i cylindern. Elektroniken har ännu inte testats.
"Oden"
På botten ca 3 minuter. Cylindern helt fylld med vatten.
Slutnotarer:
Killerbee eller bara rätt inställd failsafe hade räddat "Oden" men inget kunde räddat "Bossen" från farsan!
Hur mycket som är sönder hoppas jag kan begränsas till bara en del av elektroniken. Jag har i alla fall en hel Killerbee liggandes;)
Motorerna har ju dött ögonblickligen innan vatten har trängt in. Och det har inte gått länge innan allt blivit drängt i WD40.
Låt detta bli er en läxa!
Eftersom jag nu har två bilar tyckte jag att det skulle vara roligt om farsan hängde på och körde den ena. Vi lassar alltså in bägge under sedvanliga bannor från frugan. På plats i grustaget startar jag upp "bossen" till farsan och instruerar honom att "tag det lugnt, kör inte ner i dammen eller vält den" Han lyssnade nog bara med ett öra över oljudet från Dominatorn.
Han börjar köra som ett "jehu" under mitt oroande/övervakande öga. -Kör inte fortare än du klarar av! -Ja ja, jag börjar lära mig nu, bromsen är framåt va?!
Min egen körning med ODEN blir alltså med halvt öga och mest en fråga om att undvika "bossen" som far fram som en jävla projektil.
Jag borde naturligtvis satt stopp för farsans körning. Det var bara en tidsfråga innan nåt skulle hända. "Bossen" går ner i dammen efter att farsan i en stund av panik glömt att bromsa snarare än att bara svänga så mycket det går.
Här borde historien tagit slut. Med "bossen" i dammen, fortfarande med lamporna igång i ett sista tappert försök att bli funnen och med en känsla av total uppgivenhet och panik på samma gång.
Jag skickar upp farsan till "basecamp" efter för många kommentarer av typen; -Ja ja, gjort e gjort! och: -Tror du nåt har gått sönder? eller den bästa: -Det är väl inte lönt att försöka starta upp den igen va?
Vad som nu ska hända kan jag inte lasta farsan för, men jag tänker alltså att jag ska köra lite för att i alla fall försöka ha lite roligt, bara en lite stund så klart!
--------------------------------------------------------------------------------------
Lite bakgrund till vad som komma ska:
*Oden köptes in utan radio varpå original HPI monteras.
*Killerbee V1 är monterad vid leverans
*Killerbee plockas bort då den inte fungerar med 2-kanalig radio
*Borttappad manual ställer till problem med inställning av failsafe/bindning.
*Vid installering av radio/mottagare måste jag "reversa" för att få rätt med bak och fram. Den gamla failsafe inställningen gäller alltså, vilket gör att om failsafe går in, kommer den att nu ge full gas istället för broms. Detta blir naturligtvis "prio-ett" att åtgärda.
*Prio-ett åtgärdas inte!
Detta är jag medveten om när jag kör men lurar mig själv med vikten av vad det innebär: Jag ska bara köra lite, jag kör inte långt bort och jag kommer få varningar innan något allvarligt händer...Så tänkte jag ungefär.
Efter ett par varningar med diverse "ticks" som jag inte brydde mig om men väl noterade sätter "Oden" alltså fart rätt mot dammen med mig svärande efter. Inte mycket skvallrade om vart eller hur långt ut i dammen "Oden" hamnat men tack och lov var det inte djupare än att jag bottnade i gjyttjan. Efter skallgång av bottnen ser jag nåt rött längre ut ca tio meter från stranden. Tack för att du målade den röd Jonny!
----------------------------------------------------------
SKADOR:
"Bossen"
Genomdränkt, helt under i ca 45 sekunder. Dock lös lamporna när den kom upp på land vilket inger hopp för elektroniken.
Efter inspektion och demontering/WD40 och elektronikspray har jag bara hunnit konstatera att bara några få ml vatten lyckats tränga in i cylindern. Elektroniken har ännu inte testats.
"Oden"
På botten ca 3 minuter. Cylindern helt fylld med vatten.
Slutnotarer:
Killerbee eller bara rätt inställd failsafe hade räddat "Oden" men inget kunde räddat "Bossen" från farsan!
Hur mycket som är sönder hoppas jag kan begränsas till bara en del av elektroniken. Jag har i alla fall en hel Killerbee liggandes;)
Motorerna har ju dött ögonblickligen innan vatten har trängt in. Och det har inte gått länge innan allt blivit drängt i WD40.
Låt detta bli er en läxa!
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Ja jösses vilken dag du haft...
Men det låter iallafall som att din farsa hade kul med bilen innan den dök i plurret..
Hoppas det går att rädda det mesta..
Men det låter iallafall som att din farsa hade kul med bilen innan den dök i plurret..
Hoppas det går att rädda det mesta..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Vilken historia, två bilar i dammen på samma dag.
Hoppas att så mycket delar som möjligt går att rädda.
Hoppas att så mycket delar som möjligt går att rädda.
HPI Baja 5T 2,4 GHz
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Gott att se att du tar det med fattning. Kul story
Billös expertkommentator..
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
UPPDATERING:
*Ingen kortslutning i någotdera batterierna.
*Mycket lite vatten har trängt in i servorna. "Bossens" var ju dessutom indränkta med vaselin. Mest vatten var i Odens 5755:a ca 10ml. Men ser fräscht ut.
Hoppet stiger för att kanske inget har pajat Jag undrar dock om HPI mottagaren klarat sig, hmm.
*Ingen kortslutning i någotdera batterierna.
*Mycket lite vatten har trängt in i servorna. "Bossens" var ju dessutom indränkta med vaselin. Mest vatten var i Odens 5755:a ca 10ml. Men ser fräscht ut.
Hoppet stiger för att kanske inget har pajat Jag undrar dock om HPI mottagaren klarat sig, hmm.
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Bilarna är i allt mindre bitar. Två problem som måste lösas:
*Låspinnen till diffkoppen på insida diff sitter som fan. Kan trycka den med polygrip men sedan inte dra ut den genom diffhuset. Vill inte gärna bara sätta ihop den igen utan att lösa detta. Kan ju vara som på den ena där ett lager gått sönder. Måste ju lösas...Ett annat alternativ är ju att kapa axeln på koppen och trycka in den. Då kostar det mig bara en kopp...
*Lauterskruven är körd. Varför skulle jag dra den så hårt Har provat spåra den men med mejsel kan man inte få samma moment och den slinker bara ut. Kan ju borra bort skallen och ta ut kopplingen. Den sitter ju inte i den invändiga gängan. Då har jag en gängad stång kvar i utgående axeln att lossa... Vad säger ni???
*Låspinnen till diffkoppen på insida diff sitter som fan. Kan trycka den med polygrip men sedan inte dra ut den genom diffhuset. Vill inte gärna bara sätta ihop den igen utan att lösa detta. Kan ju vara som på den ena där ett lager gått sönder. Måste ju lösas...Ett annat alternativ är ju att kapa axeln på koppen och trycka in den. Då kostar det mig bara en kopp...
*Lauterskruven är körd. Varför skulle jag dra den så hårt Har provat spåra den men med mejsel kan man inte få samma moment och den slinker bara ut. Kan ju borra bort skallen och ta ut kopplingen. Den sitter ju inte i den invändiga gängan. Då har jag en gängad stång kvar i utgående axeln att lossa... Vad säger ni???
Last edited by gcbossen on 19 Jun 2011, 21:13, edited 1 time in total.
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Kör elektronikrengöring på grejerna och låt det torka så ska det nog klara sig. En kompis elbuggy hamnade i havet och den överlevede saltvattnet.
Låter som din farsa får göra som min och skaffa sig en egen bil.
Låter som din farsa får göra som min och skaffa sig en egen bil.
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Hoppas det löser sig, och hälsa din far att han behöver ingen Baja, han behöver en 1:5 båt!
- Lotus
- Posts: 457
- Joined: 31 Oct 2009, 15:09
- Phone Number: 0709998877
- Location: Valdemarsvik
- Contact:
Re: Baja 5T Bossen -Nu med dödsannons!
Jag tror killen som grävde ned sig själv i kompisens trädgård ligger rätt bra till ocksåCarbon-Dave wrote:LOL !Malte wrote:Kanske kan bli en nominering till Darwin Awards 2011 om vi inte får en bra förklaring?
gcbossen:
Finns bra urdragare för sånt. Minns inte vad de heter... Men du borrar ur skruven och slår in en stång med splines, sedan sätter du en medföljade mutter på stången och drar ut den. De tål nästan hur mycket som helst.
Tror jag köpte satsen på nån Järnia butik. Den har varit värd sin vikt i guld!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests