Page 6 of 16

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 17 Jan 2020, 06:28
by tesla
Varför inte en vev?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 17 Jan 2020, 06:34
by Dave
tesla wrote:
17 Jan 2020, 06:28
Varför inte en vev?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
:lol2:

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 17 Jan 2020, 08:28
by Smurfen
Dave wrote:
16 Jan 2020, 22:12
Letar ett bra sätt att starta den nu när jag inte kommer åt muttern på vevaxeln längre.
Jag kommer inte heller att kunna använda borrmaskinen längre eftersom den går sakta baklänges...
Så jag har två alternativ:

Hitta en rejäl dragstart som går åt rätt håll.

Eller

Kick.

:sunglasses:
Vore ju riktigt fränt med kick.

Får HD tankar i huvudet.. Komp och feltändning som slår av smalbenet på dig.


Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 17 Jan 2020, 10:17
by beta
Klart den ska ha elstart. Med lite extra meck så får du en hybridbil. :lol2:

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 17 Jan 2020, 16:45
by Emanuel21
Yes, en kickstarter eller som en kompis sa kickenickel :sunglasses:

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 18 Jan 2020, 09:50
by Dave
Hade i nästan 10 år ett blästerskåp med utrustning för glasblästring stående i garaget.
Oanvänt.
Sålde det förra året och nu ångrar jag verkligen det ...
Fick låna en glasbläster och skulle bara snygga till motorn lite.
Hade inte räknat med att det skulle vara så fullständigt outstanding bra...
Motorn blev som ny!
20200117_160514.jpg
20200117_132113.jpg
20200117_132103.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 20 Jan 2020, 18:54
by Rallyfinnen
Sodablästra är ett bra alternativ

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 20 Jan 2020, 21:55
by Dave
Rallyfinnen wrote:
20 Jan 2020, 18:54
Sodablästra är ett bra alternativ
Verkar sällsynt bara...

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 20 Jan 2020, 22:00
by Dave
Mer pyssel...
Såg att kardanaxeln till bakaxeln går helt rakt bakåt som den sitter monterad från fabrik, och den som går framåt är förskjuten 30mm.
Såg genast en möjlighet att sno 15mm genom att helt enkelt bredda hela mittensektionen på chassit 15mm på båda sidor.
Givetvis är det bästa att ha kardan som flyttar mest energi så rak som möjligt, men då första testet lär få visa om den kommer att fungera öht, känns det värt att kompromissa lite.
20200119_150527.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 20 Jan 2020, 22:02
by Dave
Så det blev en stund vid svarven igen och tillverka alla distanser som behövs för att bredda chassit...
20200119_160842.jpg
20200119_150534.jpg
20200119_160852.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 20 Jan 2020, 22:07
by Dave
Efter att adapterplattan fått sin centrering och därtill 2st 8mm CPIG stift, blev det montage av kopplingen.
Minns hur man kämpade med vanliga 54mm med en fjäder innan man kom på hur man gör det enklast, och jag kommer antagligen skratta åt den här stunden när jag kommer på hur man ska göra egentligen.
Besvärligare elände har jag sällan skådat.
20200120_193544.jpg
20200120_194413.jpg
20200120_194808.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 22 Jan 2020, 07:41
by Dave
Skönt när man missar vitala saker som frigångstolerans mellan delar som ska röra sig...
Skruvade fast motorn i bilen för att säkerställa att inget kärvar och att veven med kopplingen gick fritt.
Jodå, det funkade, men klockan satt som gjuten!
:curse:
Fick riva isär och slipa av kanten på klockan 1mm för att vara helt säker på att den gick fritt.
Nu lirar det finfint....
:lol2:
20200121_203057.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 22 Jan 2020, 23:08
by Dave
Dragstart på stereoider...
:rock:
20200122_164132.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 29 Jan 2020, 21:52
by Dave
Har inte hänt så mycket de senaste dagarna.... tiden räcker inte!
Yxade till en ny chassiplatta eftersom dragstarten inte går att montera i originalet...
20200127_202320.jpg
20200127_202340.jpg
20200127_204611.jpg
20200127_210356.jpg

Re: Dave's RAMINATOR

Posted: 29 Jan 2020, 22:00
by Dave
Tanken är inte att montera dragstarten fast på bilen, utan den ska sättas fast enbart för starten och sedan plockas loss när motorn startat.
Jag gillade envägslagret och 19mm hylsan och kommer att bygga vidare på den idén.
Ska tillverka en 19mm sexkant att montera på svänghjulet och vända på envägslagret eftersom jag nu måste starta motorn från andra änden på vevaxeln som det jag byggde den för.
Svarvade till ena änden av det som ska sitta på svänghjulet ikväll.
En 19mm hylsa är ungefär 19.2mm invändigt och det gjorde jag även sexkanten för att få så lite glapp som möjligt.
Den kanade på fint!
20200129_210140.jpg
20200129_210159.jpg