Min FG TR-4 bash GaLnInG

Alla Offroad-projekt
Locked
User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 16 Aug 2015, 22:53

håller dem samma kvalitet som original som ligger på 185 för två?? jäla prisskillnad 2 för 30 iställer ca..
Lusse wrote:
Speedup wrote:Tänkte filma igår å visa er men så skar ett lager vid kopplingen efter ja kört 15 min å bara testat å lagt ut en bana :(
en fråga vad är bäst att köpa för lager?
http://www.kullagergrossisten.se/
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Mats B » 16 Aug 2015, 23:16

Det kan väl vara en viss skillnad men inte en så stor så att det inte är värt att testa dom..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Lusse
Posts: 9361
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Lusse » 17 Aug 2015, 06:18

Min erfarenhet är att dom är bra.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by fredrikf » 17 Aug 2015, 08:34

Speedup wrote:Ja stötte på patrull å hade inte nå bra att slå med för att få i lagret i stora alu motor hållaren.. bilder kommer underdagen när allt är påskruvat
Om lagret pajade efter 15min så kanske nått är galet? Träffat lite fel? Eller kanske nått annat men låter som kort livslängd :) :?:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 17 Aug 2015, 17:18

ah nej de har gott 6 liter så är lite äldre vilket kanske inte häller är ok men men :P
ska beställa nya lager till allt runt motorn..
såg att de kom gnistor ifrån just alu motor hållaren de skar :P

fredrikf wrote:
Speedup wrote:Ja stötte på patrull å hade inte nå bra att slå med för att få i lagret i stora alu motor hållaren.. bilder kommer underdagen när allt är påskruvat
Om lagret pajade efter 15min så kanske nått är galet? Träffat lite fel? Eller kanske nått annat men låter som kort livslängd :) :?:
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Mats B » 17 Aug 2015, 18:58

Menar med detta inlägg ABSOLUT INTE att hacka på någon ej heller på dig Speedup..

Men 8 av 10 lagerhaveri kan härledas direkt till felaktigt förfarande vid montering som resulterar i drastiskt förkortad livslängd.
Man talar då om lager som går i industri applikationer, om man sen därtill lägger den atmosfär som lagerna på våra bilar lever i så kommer livslängden förkortas ännu mer .

Kan mycket väl vara så att lagret initialt vid monteringen kom lite snett som sen "knackades" till rätta för att sen monteras.

Detta lilla "fel" kan räcka för att det ska bli ett för tidigt haveri .

Om man sen tillför hög värme från en slirande koppling & dess damm så har man ett recept för skuret lager..

Lite tankar från mig bara & menar därmed att det inte alltid är befogat med "finlager" i våran värld då de oftast dödas av annat än normalt slitage ändå..

Mvh
Mats B
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 17 Aug 2015, 19:36

Ingen fara Mats B..
ja tog inte illa upp de kände lustigt men trodde de skulle klara sig tills de blev snö å ändå dags för renovering :)
hur monterar du dina lager om ja nu gjorde fel menar ja eller om de va slut efter 6 liter ca?
Ja kommer köpa billigast möjligt :P


Mats B wrote:Menar med detta inlägg ABSOLUT INTE att hacka på någon ej heller på dig Speedup..

Men 8 av 10 lagerhaveri kan härledas direkt till felaktigt förfarande vid montering som resulterar i drastiskt förkortad livslängd.
Man talar då om lager som går i industri applikationer, om man sen därtill lägger den atmosfär som lagerna på våra bilar lever i så kommer livslängden förkortas ännu mer .

Kan mycket väl vara så att lagret initialt vid monteringen kom lite snett som sen "knackades" till rätta för att sen monteras.

Detta lilla "fel" kan räcka för att det ska bli ett för tidigt haveri .

Om man sen tillför hög värme från en slirande koppling & dess damm så har man ett recept för skuret lager..

Lite tankar från mig bara & menar därmed att det inte alltid är befogat med "finlager" i våran värld då de oftast dödas av annat än normalt slitage ändå..

Mvh
Mats B
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Mats B » 17 Aug 2015, 20:02

Jag försöker att alltid pressa mina lager på plats ( där det är möjligt ).
Att slå på ett lager är det sämsta att göra ( därmed inte sagt att det i vissa knepiga fall är det enda sättet ).
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 17 Aug 2015, 21:10

okey.. ja slog på denna men kändes att de va inte 100 när ja satte de ifrån min gamla till denna http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... ts_id=2579 ja slog in den på skruvstäd. får funderar ut nåt sätt när ja får den nya så de håller bättre!! kopplingen är förövrigt som orörd i min ögon massa kvar..
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Dave » 17 Aug 2015, 22:04

Lagom värme och kyla brukar också funka bra, och helt utan våld....

Kullager är ingen magi. Det är stål mot stål, där den enda räddningen för slitage är oljefilm.
Får det en smäll så det trycker undan oljan helt och hållet på ett ställe blir det som en båt som slutar plana på vattnet....kulorna skär igenom och trycker undan oljan väldigt enkelt.
Så länge ytorna på lagerbanorna eller kulorna inte skadas, återfår kullagret sina egenskaper om man låter ny olja eller fett cirkulera och täcka ytorna igen.

Man ser folk överallt på Facebook och på forum demontera svänghjulen på motorerna med långa M6 skruvar som går emot vevhuset på insidan och drar tills det släpper från veven.....och man ryser i hela kroppen när man tänker på vilken sanslös kraft men får på kulorna inne i lagren...

Ofta om man ska ha ner ett lager i ett hål, värmer man materialet runt hålet och kyler lagret.
Ett vevhus behöver bara 150-170°C för att släppa ner ett lager med god marginal som är kylt till -10°C

Herreguud vad jag babblar.....sorry!
:doh:

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 18 Aug 2015, 22:17

okey tackar :) värma alu med gasol typ å så in i frysen då med lagret?? eller är det ugn som gäller??

Dave wrote:Lagom värme och kyla brukar också funka bra, och helt utan våld....

Kullager är ingen magi. Det är stål mot stål, där den enda räddningen för slitage är oljefilm.
Får det en smäll så det trycker undan oljan helt och hållet på ett ställe blir det som en båt som slutar plana på vattnet....kulorna skär igenom och trycker undan oljan väldigt enkelt.
Så länge ytorna på lagerbanorna eller kulorna inte skadas, återfår kullagret sina egenskaper om man låter ny olja eller fett cirkulera och täcka ytorna igen.

Man ser folk överallt på Facebook och på forum demontera svänghjulen på motorerna med långa M6 skruvar som går emot vevhuset på insidan och drar tills det släpper från veven.....och man ryser i hela kroppen när man tänker på vilken sanslös kraft men får på kulorna inne i lagren...

Ofta om man ska ha ner ett lager i ett hål, värmer man materialet runt hålet och kyler lagret.
Ett vevhus behöver bara 150-170°C för att släppa ner ett lager med god marginal som är kylt till -10°C

Herreguud vad jag babblar.....sorry!
:doh:
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Dave » 18 Aug 2015, 22:22

Speedup wrote:okey tackar :) värma alu med gasol typ å så in i frysen då med lagret?? eller är det ugn som gäller??
Ugnen ger en betydligt säkrare fördelning av värmen, och har man möjligheten är den att föredra.
Går givetvis bra med varmluftspistol och gasol också, med lite känsla.

:thumbsup:

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 18 Aug 2015, 22:27

Ja kör ugnen då.. beställer imorgon så kan ja köra nästa vecka har semester då :)
ah alu får ju ej smälta de har ju inte en repa ens en :P

Dave wrote:
Speedup wrote:okey tackar :) värma alu med gasol typ å så in i frysen då med lagret?? eller är det ugn som gäller??
Ugnen ger en betydligt säkrare fördelning av värmen, och har man möjligheten är den att föredra.
Går givetvis bra med varmluftspistol och gasol också, med lite känsla.

:thumbsup:
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 21 Aug 2015, 18:46

Imagede va inga lager utan klockan som gott åt helvete.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Min FG TR-4 bash GaLnInG

Post by Speedup » 21 Aug 2015, 19:54

om ja beställer denna funkar det då? http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... ts_id=2396

Speedup wrote:Imagede va inga lager utan klockan som gott åt helvete.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

Locked

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 46 guests