Jaha, då var det 2½ år sedan senaste uppdatering på denna... Man kunde inte tro det, men jag har faktiskt grejat med denna senaste dagarna.
Det började med att jag satte ihop en Zen 36:a för att testa balansfaktor.. Den gick så fint med lättad kolv och ombalanserad vev, så jag kände mig tvungen att göra något med den. Velade mellan smartech:en och bajan, men det fick bli bajan.
Äckligt att börja skruva på en skitig buggy när man är van med slipsbil! Radiolådan och gamla motorn åkte ur, sedan fick den sig en omgång med högtryckstvätten. Då kunde man börja ta i grejerna.
Det visade sig att den 2-bultade CY 35:an som satt i inte var kass i pläteringen, men hade spruckit i cylinderfoten.
Nu har i princip hela bilen varit isär, växellådshus mm.. Jag har fixat bort en massa glapp (satt i lite ledlager i stål), ändrat infästningar för bakdämpare, bytt fjädrar, ändrat caster i fram, bytt kopplingsklocka och lager osv osv..
Slet bort mina DIY drivaxelskydd, för jag konstaterade att fjädringen inte gick riktigt fritt med dom. Det är väl en av dom punkter jag inte har lösning på, köra utan damasker, eller finns det någon lösning som håller i längden nu, som inte fanns i stenåldern när bilen kördes sist? Dom förbannade damaskerna gick ju på löpande band minns jag, både original och hostile eller vad dom hette..?
Funderar lite hur jag ska göra med pipa också, tror en sidhängd hade varit bättre för balansen i bilen, men det kanske inte spelar någon roll ändå, för jag kan ju ändå inte skita ner den igen när jag en gång fått den ren!

En annan sak som slår mig är hur otroligt tunga bilarna är.. alla dessa options man skruvar på väger ju bly!
Bildbevis: