FS Racing 4wd (MCD-klon)

Alla Offroad-projekt
Post Reply
Rallyfinnen

Re: FS Racing 4wd (MCD-klon)

Post by Rallyfinnen » 16 Nov 2009, 18:18

waqr wrote:Hehe...det är helt rätt. Det är ju det som är kul att man kan hålla på och mixtra lite och har du så många förgasare gör det ju inte så mycket om du råkar "fila" fel nångång :)
Sant! Köper man bara nya dyra grejer så vågar man inte experimentera :)

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Nov 2009, 18:26

Ja, glömde nämna att jag beställde nya dämpare också, fick bli dessa:
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... mpfer,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tröttnade på att krångla med FS-dämparna.. Tydligen många som kör GPM-dämparna på sina CF i Tyskland, och som ska fungera helt ok. Priset är ju inte så farligt heller.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Nov 2009, 18:23

Har 'snickrat' lite idag igen:

Tog bort så här mycket på pipan
Image

..så nu ser den ut så här
Image

Har inte testat, mörkt ute nu...

BUICK58
Phone Number: 0709998877

Post by BUICK58 » 17 Nov 2009, 20:57

Vilken version var det du köpte 1, 2 eller 3 verkade som om det gällde 4st i så fall verkar det billigt.
Förresten trevlig tråd kul att läsa om dina tester o ideer verkar som du har ett & annat innanför pannbenet som sagt intressant.

Mvh B58
Kör MCD RR ULTIMATE MED PORTAD/STROKAD ZENOAH 27,2 WT813 RHINO DIGI4 KILLSWITCH
Mielke pipa UNDER UPPBYGGNAD. (ZENOAH 270 4-BOLT RESERV MOTOR).
CEN GENESIS 46 UPPGRADERAD TILL NEMESIS ALUDIFFAR KARDANAXLAR MM.
STYR MED SPECTRUM DX3R

waqr

Post by waqr » 17 Nov 2009, 21:25

Rallyfinnen wrote:Ja, glömde nämna att jag beställde nya dämpare också, fick bli dessa:
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... mpfer,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tröttnade på att krångla med FS-dämparna.. Tydligen många som kör GPM-dämparna på sina CF i Tyskland, och som ska fungera helt ok. Priset är ju inte så farligt heller.
De där dämparna ska vara grymma i förhållande till sitt pris. Som du säger så är det många som kör med dem och är nöjda. Ska bli kul att höra din recension sen på dem.....
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Nov 2009, 21:39

Tror det var version 2, fyra långa skulle jag ha iallafall.. Sitter korta dämpare fram på bilen original, men jag byggde om till långa med bakdämparna från reservdelsbilen, för jag tycker det behövs, speciellt när man kör på ojämt underlag. Fjädringsvägen kan aldrig bli för lång på en offroad-bil :)
Får återkomma med lite omdömen om dämparna när jag misshandlat dom lite :)

Innanför pannbenet.. undrar jag om jag inte är mest sinnessjuk som lägger så mycket tid på att krångla med grejerna :D

Är nog ganska typiskt mig att försöka få till något som funkar till en billig peng, men hade man räknat timpeng så... :roll:
Nå, jag går hemma med reducerad lön (i väntan på konsultuppdrag på lokala biltillverkaren..), så jag har rätt gott om tid just nu :)

Om ni gillar stora bilar så kan ni kolla lite på länkarna här också (andra dumheter jag pysslar med)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172" onclick="window.open(this.href);return false;

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Nov 2009, 17:22

Idag hade jag motordelarna i postlådan från miniracingteknik, så nu är reservmotorn ihop också! :)
Mätte upp skevheten på denna vev också, och otroligt nog slog den endast 1/100mm! Ibland kan även kineserna få till det :)

ICON

Post by ICON » 18 Nov 2009, 17:44

Underbar tråd! Gillar verkligen att du testar och moddar med prylarna! Har kollat lite på de där dämparna oxå... verkar billigt om det är för 4 st.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Nov 2009, 18:26

Min tråd är väl lite annorlunda, jag köper inte nytt förrän jag konstaterat att jag inte kan tillverka/bygga om själv :)
Jag blev trött på hela hobbyn när jag höll på med LS banracing, det skulle vara EFRA-godkänt osv , och alla grejer var svindyra! Räknade på vad jag lagt ner på en säsong, och då koncentrerade jag mig på stora bilar istället.. Ändå hade jag inte satsat tillräckligt för att ha en konkurrenskraftig bil..
Så nu är det snik som gäller, pillar lite med detta på sidan om, har inte tänkt sluta leka med stora bilar :)

Ja, dämparna finns visst till HPI också, men dom är lite dyrare..:) Inte nöjd med dom du har? (skrev en fråga om dämpare i din tråd tidigare)

ICON

Post by ICON » 18 Nov 2009, 21:45

Rallyfinnen wrote:Min tråd är väl lite annorlunda, jag köper inte nytt förrän jag konstaterat att jag inte kan tillverka/bygga om själv :)
Jag blev trött på hela hobbyn när jag höll på med LS banracing, det skulle vara EFRA-godkänt osv , och alla grejer var svindyra! Räknade på vad jag lagt ner på en säsong, och då koncentrerade jag mig på stora bilar istället.. Ändå hade jag inte satsat tillräckligt för att ha en konkurrenskraftig bil..
Så nu är det snik som gäller, pillar lite med detta på sidan om, har inte tänkt sluta leka med stora bilar :)

Ja, dämparna finns visst till HPI också, men dom är lite dyrare..:) Inte nöjd med dom du har? (skrev en fråga om dämpare i din tråd tidigare)
Jo då jag är nöjd. Inga problem än så länge iaf. Missade visst din tidigare fråga...

waqr

Post by waqr » 30 Nov 2009, 16:17

Hur går det här då? Inga nya "tokiga" experiment på gång :D (missförstå mig rätt när jag säger tokiga. Tycker det är skitkul att någon vågar experimentera)
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2009, 18:06

Man ska vara lite lagom sjuk i huvdet, så det tar jag definitivt som en komplimang :)

Har gått lite trögt senaste veckan, var i Tyskland och körde långlopp med gokart förra helgen, och det tog knäcken på mig! Blev förkyld och krasslig efteråt :( ('knorrfeber'?)

Jag försökte mig på att bygga en ny förbättrad mätjigg för att rikta vevar (tänkte trixa med vevarna jag köpte av dig waqr, och zen-vevarna passade inte i min gamla jigg), men det blev fiasko.. (inget man vill skriva om :) ) Får ta tag i det igen när jag samlat lite motivation..

Idag började jag tillverka nya 'gafflar' för GPM-dämparna till bilen. Originaldämparna hade M5-gänga och GPM-dämparna M4, så dom jag gjort innan passar inte längre. Dvs nytillverkning på g.

Har dessutom beställt en LS-klon till, en Rovan 29cc.. ;)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Nov 2009, 18:14

Angående 'gafflarna', dom sitter i nedre änden på dämparna, och drivaxeln går igenom dom. Original är i plast, men dom är kass.. viker sig vid lite misshandel/hårda landningar. Alu finns att köpa, men naturligtvis bygger jag egna istället ;)
Får jag ordning på dämparna så är bilen 'RTR', dvs jag tycker den börjar bli ganska tillförlitlig med skaplig prestanda.
Har inte så mycket mer modifieringar som känns nödvändiga, så det är dags för nästa projekt -en Rovan :)

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 30 Nov 2009, 20:23

Det låter mycket intersant..! men komihåg mycke bilder......
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

waqr

Post by waqr » 30 Nov 2009, 21:26

Jaså...du har slagit till på en Rovan. Kul :) Kan inte tänka mig att du lämnar den orörd va? :D
Letar Baja 5B

Post Reply