Så nu använder jag bara servon som har alla drev i metall .
Rovan 5b 'Baja-maja'
-
Ntch in da dirt
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Det där plast drevet som visas på bild är rena skräpet .Jag hade ett servo i min fg med sådant drev en smäll gjorde att axeln separerade från drevet
det såg ut som om det var av stucket med svarv.
Last edited by Ntch in da dirt on 12 May 2010, 21:43, edited 1 time in total.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
- Rallyfinnen
Japp, jag har knäckt kanske 4 hitec 805 axlar också..(plast)
Rovan-servot har metallaxel, men har hittar ingen arm som passar till det.. snart får jag väl försöka tillverka en själv!
Rovan-servot har metallaxel, men har hittar ingen arm som passar till det.. snart får jag väl försöka tillverka en själv!
Jag har SFL-10MG servot med plastaxel. Det har hållt för mig. Har både klotat, hjulat och satt bilen en bit upp i ett fotbollsmål.Rallyfinnen wrote:Fan, jag som trodde jag köpt ett 'riktigt' servo till bra pris.. Plastaxeln lär ju inte hålla länge! Alu-armen har jag redan, efter att ha försökt hitta någon arm till rovan-servot.. Det har blivit för mycket krångel med skitgrejer!
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Många lite billigare servon som det står ska ha metalldrev i sig brukar ha minst ett "offerdrev" i plast.
Letar Baja 5B
Jag har haft isär ett av mina Scanner 24Kg servo och kollat åxå.. blandat med aluminium, mässing och ett i plast.. så det var ju långt ifrån den metall som jag tänkte att det skulle vara i dom... men håller dom bra så är jag glad, om inte så blir det väl en dyrsmäll då på ca 1500:- på 2 nya servon till min mcd..
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
-
Ntch in da dirt
Det skulle inte förvåna mig om jag har nått plastdrev sitter i de servona jag har nuwaqr wrote:Många lite billigare servon som det står ska ha metalldrev i sig brukar ha minst ett "offerdrev" i plast.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Vilka servon kör du med?Mcd powa wrote: Det skulle inte förvåna mig om jag har nått plastdrev sitter i de servona jag har nu
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Idag blev det mera körning.. och bekymmer!
Efter att jag meckat ihop bilen kom vi iväg och körde i våt sand i havaijihåla, och det var fint grepp och roligt att köra!
Redan efter ca 5min så knäckte både bjuggen och scania sina dämpare (samtidigt!) och det var slut för deras del. Jag fortsatte köra en stund, gjorde lite hopp ody, och plötsligt hörde jag en knäck när jag landade snett på ena framhjulet. Jag tänkte att nu har en ny RPM-arm gått, men så var det inte.. kunde inte se något fel på bilen, och den var fortfarande körbar, så jag fortsatte köra tills soppan tog slut. Passade på att reta dom andra att det är dags att dom skaffar kloner så dom får bilar som håller också (sista med fungerande bil har fritt ljug
)
Nu har jag konstaterat vad smällen var..

Någon som har ett extra chassi liggande..?
Får se om jag lyckas snickra ihop någon tillfällig lösning så jag kan köra på söndag.. Verkas behövas lite förstärkning i fram.. har ju sett att dom säljer 'chassis brace' någonstans.. Får nog tillverka något sånt!
Efter att jag meckat ihop bilen kom vi iväg och körde i våt sand i havaijihåla, och det var fint grepp och roligt att köra!
Redan efter ca 5min så knäckte både bjuggen och scania sina dämpare (samtidigt!) och det var slut för deras del. Jag fortsatte köra en stund, gjorde lite hopp ody, och plötsligt hörde jag en knäck när jag landade snett på ena framhjulet. Jag tänkte att nu har en ny RPM-arm gått, men så var det inte.. kunde inte se något fel på bilen, och den var fortfarande körbar, så jag fortsatte köra tills soppan tog slut. Passade på att reta dom andra att det är dags att dom skaffar kloner så dom får bilar som håller också (sista med fungerande bil har fritt ljug
Nu har jag konstaterat vad smällen var..

Någon som har ett extra chassi liggande..?
Får se om jag lyckas snickra ihop någon tillfällig lösning så jag kan köra på söndag.. Verkas behövas lite förstärkning i fram.. har ju sett att dom säljer 'chassis brace' någonstans.. Får nog tillverka något sånt!
S*tan...det måste varit en riktig smäll om du knäckte chassit rakt av så där. Ser inte roligt ut alls 
Men du brukar ju kunna lösa det mesta med lite kemisk metall
Letar Baja 5B
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
eller dålig kvalle på klon chassi plattanwaqr wrote:S*tan...det måste varit en riktig smäll om du knäckte chassit rakt av så där. Ser inte roligt ut alls
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Rallyfinnen
Hmm, var väl kanske någon meter upp i luften och landade snett på framhjulet, så det bröt åt sidan..
Hade man haft klenare bärarmar så hade väl plattan klarat sig, men nu var det den som gav sig istället.
Den är ju faktiskt väldigt smal i fram, om man tänker viken hävstång det blir på den när det slår till på ena framhjulet!
Har kollat runt på lite olika bottenplattor, och dom är ju inte billiga.. Rovans platta är billigast för 45Eur, men dom finns inte hemma, så det tar ju evigheter när som ska beställas från kina!
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... 3d9de70481" onclick="window.open(this.href);return false;
En HPI platta finns hemma och kostar 70 Pund på rsbspares, men då börjar det bli lite dyrt tycker jag..
https://www.epayments.co.uk/epages/es11 ... te%20ss%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Får se vad det blir, måste ju ha ihop den på något sätt.. snart är det dags för Vimmerby också!
Hade man haft klenare bärarmar så hade väl plattan klarat sig, men nu var det den som gav sig istället.
Den är ju faktiskt väldigt smal i fram, om man tänker viken hävstång det blir på den när det slår till på ena framhjulet!
Har kollat runt på lite olika bottenplattor, och dom är ju inte billiga.. Rovans platta är billigast för 45Eur, men dom finns inte hemma, så det tar ju evigheter när som ska beställas från kina!
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... 3d9de70481" onclick="window.open(this.href);return false;
En HPI platta finns hemma och kostar 70 Pund på rsbspares, men då börjar det bli lite dyrt tycker jag..
https://www.epayments.co.uk/epages/es11 ... te%20ss%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Får se vad det blir, måste ju ha ihop den på något sätt.. snart är det dags för Vimmerby också!
Last edited by Rallyfinnen on 13 May 2010, 19:14, edited 1 time in total.
- J.A racing
- Rallyfinnen
Ja, jag var säker på att armen hade gått av, den fick en jävla smäll!
Hittar inget bättre på ebay heller.. En KM platta från usa var billigast, men med frakt mm så blir den samma pris..
Om ingen har någon begagnad till salu så blir det nog att beställa från rsbspares.
Hittar inget bättre på ebay heller.. En KM platta från usa var billigast, men med frakt mm så blir den samma pris..
Om ingen har någon begagnad till salu så blir det nog att beställa från rsbspares.
- J.A racing
Ok men de känns ju som nån här borde ha ett chassi liggandes, tex han som köpte Husses delar. Vem var det ?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".