Rovan 5b 'Baja-maja'
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Här är nåt för dig Sam ,,.. http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... y.68422/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Ja, jag såg det, men jag skickade en order till ddm för någon dag sedan, så det känns lite dumt at lägga en till nu..
Jag chansar på att det inte smälter på en stund än
Kanske får göra någon egen special om det smälter, det är ju en ganska enkel del att göra själv..
Man får ju prioritera grejerna som behövs bara för att få den körbar.. jag har redan ordrar uten för någon tusenlapp, och man får ju försöka hålla igen lite iallafall..
Det kan faktiskt bli lite körning i havaijihålan imorgon, så jag kanske slänger i nya drev i hitec-servot, riktar och monterar gamla störtbågen och kör lite försiktigt..
Jag chansar på att det inte smälter på en stund än
Man får ju prioritera grejerna som behövs bara för att få den körbar.. jag har redan ordrar uten för någon tusenlapp, och man får ju försöka hålla igen lite iallafall..
Det kan faktiskt bli lite körning i havaijihålan imorgon, så jag kanske slänger i nya drev i hitec-servot, riktar och monterar gamla störtbågen och kör lite försiktigt..
Ja jag förstår dig.. Men håll koll på GPM delar på Kullagergrossistens delar dom är ganska bra till det priset...
- Rallyfinnen
Har haft en mycket bra dag i grushålan idag!
Kom hem med hel bil 
Nu ska jag editera film!
Kom hem med hel bil Nu ska jag editera film!
Kul att bilen höll.
Jag har felfria HPI-skruvar du kan få. Behöver du 20 st. eller? PM:a isf.
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Det var kul att höra att bilen inte alltid går sönder..Vi var ute å körde idag, Adde hade med sig sin rovan ,och vad tror du hände? Cylindern sprack, på samma ställe som på din ,tror jag!Rallyfinnen wrote:Har haft en mycket bra dag i grushålan idag!Kom hem med hel bil
Nu ska jag editera film!
- Rallyfinnen
Lusse:
Ja, jag är väldigt nöjd med dagen och bilen just nu!
Surt med cylindern, men dom är billiga om man vill byta ut dom..
Roxen: Tack för erbjudandet! Jag har en order på g (igen) från rsbspares, och han sa han kunde skicka med skruvar gratis, men jag PM:ar ifall det blir problem!
Här ligger filmen från idag:
viewtopic.php?f=26&t=1058&p=38211#p38211" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, jag är väldigt nöjd med dagen och bilen just nu!
Surt med cylindern, men dom är billiga om man vill byta ut dom..
Roxen: Tack för erbjudandet! Jag har en order på g (igen) från rsbspares, och han sa han kunde skicka med skruvar gratis, men jag PM:ar ifall det blir problem!
Här ligger filmen från idag:
viewtopic.php?f=26&t=1058&p=38211#p38211" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rallyfinnen
Har grejat ite med baja-majan idag. Jag hittade lite fel sedan gårdagens körning:
-Efter att drivaxeln hoppat ur körde jag utan damask på ena drivknuten, och pinnen i drivaxeln hade gått ner sig ordentligt där!
-Trasiga 'undre sidepods'
-En undre främre bärarm är knäckt! RPM bärarmar är på g nu..
Jag har aldrig trott att damasker och fett skulle göra så mycket på slitaget, men nu får jag tänka om!
Drivaxlarna reparerade jag med 'silverstålaxel' från Conrad. Nu har jag hemgjorda pinnar på ena sidan och original på andra, bara för att kunna jämföra. Kan konstatera att låsskruvarna satt ganska löst i alla drivaxlar, så nu dränkte jag allt i gänglim så det garanterat ska sitta fast!
Jag har också satt i olika fett i dom för jag kunde inte riktigt bestämma mig vilket jag skulle lägga
Molybdenfett i två knutar, och FTFE-fett i två (naturligtvis har jag kombinerat det så att jag har en variant av varje pinne och smörjning
). Tror inte det spelar någon större roll, men isåfall märker jag ju det!

Sidepods gjorda av en bilstötfångare, det ska hålla!! (funktion före form..
)

-Efter att drivaxeln hoppat ur körde jag utan damask på ena drivknuten, och pinnen i drivaxeln hade gått ner sig ordentligt där!
-Trasiga 'undre sidepods'
-En undre främre bärarm är knäckt! RPM bärarmar är på g nu..
Jag har aldrig trott att damasker och fett skulle göra så mycket på slitaget, men nu får jag tänka om!
Drivaxlarna reparerade jag med 'silverstålaxel' från Conrad. Nu har jag hemgjorda pinnar på ena sidan och original på andra, bara för att kunna jämföra. Kan konstatera att låsskruvarna satt ganska löst i alla drivaxlar, så nu dränkte jag allt i gänglim så det garanterat ska sitta fast!
Jag har också satt i olika fett i dom för jag kunde inte riktigt bestämma mig vilket jag skulle lägga

Sidepods gjorda av en bilstötfångare, det ska hålla!! (funktion före form..

Ser ju kalasbra ut det där med drivaxlarna...
, dom som du har tillverkar själv.. hur har du gjort dom.. ?
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2
- Rallyfinnen
Kapat 4mm axeln med vinkelslip och bara rundat kanterna lite
Drivaxlarna är gjorda så man enkelt ska kunna byta, bara att släppa på låsskruven och byta pinne.
Drivaxlarna är gjorda så man enkelt ska kunna byta, bara att släppa på låsskruven och byta pinne.
- Rallyfinnen
Har inte grejat så mycket med bilen senaste dagarna, men idag vred jag ihop en egen bumper i fram av en bit från en bilstötfångare. Seg och bra plast, borde hålla!

Siktar på körning nästa helg (långhelg!
), scania har beställt RPM-armar som ska på i fram, sedan borde bilen vara körklar.

Siktar på körning nästa helg (långhelg!
- Rallyfinnen
Jag hann med ännu ett hemmabygge idag:

Jag har krökt skruvarna ett antal gånger i hopp, så det behövdes en liten förstärkning. Lusse sa att det behövs något som skyddar dämparna från att skrapas upp på plasten runt kulan också, så jag gjorde alu-biten lite större så det är den som tar i före dämparen, om man mot förmodan skulle vurpa

Jag har krökt skruvarna ett antal gånger i hopp, så det behövdes en liten förstärkning. Lusse sa att det behövs något som skyddar dämparna från att skrapas upp på plasten runt kulan också, så jag gjorde alu-biten lite större så det är den som tar i före dämparen, om man mot förmodan skulle vurpa
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
snyggt! 
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Rallyfinnen
Tack.. jag tycker väl inte det är speciellt snyggt, men förhoppningsvis funktionellt! Funkar det bra så är jag nöjd! 
EDIT:
Jag har sett över dämparna också. Den ena i fram läckte ordentligt, och det var kromningen som hade börjat släppa på kolvstången på den också. Slipade ner det och satte ihop igen.. Jag fattar inte hur dom fått för sig att kroma dom!? Helt idiotiskt!
Jag har HPI kolvstänger och nya oringar på g från DDM, så då borde det bli skapligt tätt..
EDIT:
Jag har sett över dämparna också. Den ena i fram läckte ordentligt, och det var kromningen som hade börjat släppa på kolvstången på den också. Slipade ner det och satte ihop igen.. Jag fattar inte hur dom fått för sig att kroma dom!? Helt idiotiskt!
Jag har HPI kolvstänger och nya oringar på g från DDM, så då borde det bli skapligt tätt..
Last edited by Rallyfinnen on 09 May 2010, 20:39, edited 1 time in total.