redcat chimera projekt @nybörjarn
Re: redcat chimera projekt @nybörjarn
Fixar det imorgon när jag rivit isär allt
men drevet jag är ute efter heter 51005 redcat racing.
Re: Sv: redcat chimera projekt @nybörjarn
Jaha.. Då va allt isär och det va generalras modell asmycket.. Måste ha ett 31t drev och ett 29t drev. Samt hela plattan som allt sitter på. Så är det någon som har drev så får dom gärna höra av sig 
Satsa på en platta i aluminium och ståldrev..
har du metall eller plast drev??
har du metall eller plast drev??
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Jag har kollat runt överallt typ. Det jag kan hitta är att hobbex har till hsp och dom ser lila ut.. Men kan det skilja sig i mått mellan kopplingsklockan och utgående drev vid bromsen? Om det inte gör det så har dom rätt drevat med aluplatta och ståldrev för 1800.
Jag kör ståldrev just nu
Jag kör ståldrev just nu
7075 har bra grejor.. men inte så billigt
http://www.7075rc.com/gear-plate/
Tyska sidan jag tipsa om innan har också.. både i alu och plast plus drev.
Lite tips om montering har de också..
http://cs-shop.de/Stahlzahnrad-Set-25Z- ... escription
http://www.7075rc.com/gear-plate/
Tyska sidan jag tipsa om innan har också.. både i alu och plast plus drev.
Lite tips om montering har de också..
http://cs-shop.de/Stahlzahnrad-Set-25Z- ... escription
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hobbex passar men är dyra som f-n...
Jag handlar i en butik i DK(jobbar i köpenhamn) iccom.dk där kostar 50000S STÅL GEAR SÆT 4 STK 340Dkk
och 050004 Gear Mount (Al.) 555 Dkk
/Jonas
Ska du beställa från 7075 säg ifrån, jag behöven ett diffhus men frakten ligger på $50 och det är lite mycket, kanske kan dela på fraktkostnaden och skicka som brev mellan oss i SE
Jag handlar i en butik i DK(jobbar i köpenhamn) iccom.dk där kostar 50000S STÅL GEAR SÆT 4 STK 340Dkk
och 050004 Gear Mount (Al.) 555 Dkk
/Jonas
Ska du beställa från 7075 säg ifrån, jag behöven ett diffhus men frakten ligger på $50 och det är lite mycket, kanske kan dela på fraktkostnaden och skicka som brev mellan oss i SE
Kollade runt lite.. Och om jag beställer från utlandet så kommer grejerna kosta runt 1500. Och beställer jag från hobbex så kan jag få grejerna för samma pris. Dock så såg det ut att vara rätt mycket mer kvalité i grejerna från 7075:)
Blir väl runt 1150SEKRodex wrote:50000S STÅL GEAR SÆT 4 STK 340Dkk
050004 Gear Mount (Al.) 555 Dkk
Jag skickar till dig för 54:-
Det får jag till 1200
Jag är ganska ofta inne i butiken och kan hämta upp nästa gång jag är där.
Men håller med, 7075 känns som högre kvalitet
Lite uppdateringar då:)
Aluplatta till mitt-diffen är hämtad på posten.. Fick hem den och insåg att orginallagren va för små. Så kastade iväg en beställning hos kullagergrosisten idag med nya gummitätade lager.. Lyckades hitta kugghjul som passade min bil oxå på hobbex. Så det är oxå beställt. Med lite tur är bilen ihop i veckan
Flyttade ut på landet förra veckan så nu finns möjligheter för en offroadbashbana i skogen med lite hopp och lite branter att klättra i
Aluplatta till mitt-diffen är hämtad på posten.. Fick hem den och insåg att orginallagren va för små. Så kastade iväg en beställning hos kullagergrosisten idag med nya gummitätade lager.. Lyckades hitta kugghjul som passade min bil oxå på hobbex. Så det är oxå beställt. Med lite tur är bilen ihop i veckan
Flyttade ut på landet förra veckan så nu finns möjligheter för en offroadbashbana i skogen med lite hopp och lite branter att klättra i
Två dagars rengöring och kontrollerande av lösa skruvar så är bilen äntligen ihop igen:)
Passade på att fixa lite med dämparolja och lite sånt. Så nu går bilen riktigt bra på vägen.. Tror jag har hittat perfekt balans nu:)
Dock så har jag missljud så fort kopplingen slungar ut. När jag hade isär motor och allt så såg backarna lite slitna ut. Men hur ofta byter man dom?
Har kanske kört 15tankar nu så det kanske är dags?
Passade på att fixa lite med dämparolja och lite sånt. Så nu går bilen riktigt bra på vägen.. Tror jag har hittat perfekt balans nu:)
Dock så har jag missljud så fort kopplingen slungar ut. När jag hade isär motor och allt så såg backarna lite slitna ut. Men hur ofta byter man dom?
Har kanske kört 15tankar nu så det kanske är dags?
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Kopplingen byter man när man slitit genom beläggen.....
Finns kopplingar som inte har nåt belägg, utan bara stål som ska hålla längre, men greppar sämre.
Hur länge kopplingen gått har väldigt lite med skicket att göra, det handlar mer om hur den används.
I en originalbil med standardmotor och slutet kopplingshus skulle jag säga att man knappt kan slita ut den alls.
I min 50cc Baja kan jag skrota en likadan koppling på 10 minuter.
Ju tyngre bilen går, och ju högre utväxling man kör, desto mer slits kopplingen.
Är den dessutom öppen för sand och grus slits den mer, men kyls bättre än om man har ett slutet kopplingshus.
Hur såg kopplingen ut?
Finns kopplingar som inte har nåt belägg, utan bara stål som ska hålla längre, men greppar sämre.
Hur länge kopplingen gått har väldigt lite med skicket att göra, det handlar mer om hur den används.
I en originalbil med standardmotor och slutet kopplingshus skulle jag säga att man knappt kan slita ut den alls.
I min 50cc Baja kan jag skrota en likadan koppling på 10 minuter.
Ju tyngre bilen går, och ju högre utväxling man kör, desto mer slits kopplingen.
Är den dessutom öppen för sand och grus slits den mer, men kyls bättre än om man har ett slutet kopplingshus.
Hur såg kopplingen ut?
Har beläggning på backarna. Och det är bara nån millimeter kvar på den ena. Kopplingsklockan är hålborrad och öppen tror jag att det skulle klassas som. Vad kan det annars va som för oljud? Sitter nya lager i diffplattan. Alla lager är limmade och allt är draget med locktight. Alla drev är nya och jag har gått igenom hela bilen med drev osv
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Det kan vara själva klockan som separerat från axeln, om den är svetsad....
Då uppstår ett gnisslande ljud.
Om det ena belägget är mer slitet än det andra, ska man byta koppling och ta reda på varför den ena kärvar.
Blir en väldig obalans i en ojämnt sliten koppling, och dessutom kan det vara så att man bara har full funktion på den ena backen när det ser ut så.
Om klockan är svetsad, och du har en back som väger mycket mindre, kommer du få en ojämn sidokraft på insidan av klockan som blir större och större ju mer det varvar.
Den kraften vill helt enkelt bryta loss klockan från axeln....
Då uppstår ett gnisslande ljud.
Om det ena belägget är mer slitet än det andra, ska man byta koppling och ta reda på varför den ena kärvar.
Blir en väldig obalans i en ojämnt sliten koppling, och dessutom kan det vara så att man bara har full funktion på den ena backen när det ser ut så.
Om klockan är svetsad, och du har en back som väger mycket mindre, kommer du få en ojämn sidokraft på insidan av klockan som blir större och större ju mer det varvar.
Den kraften vill helt enkelt bryta loss klockan från axeln....
Rasslar och låter mkt från mina drev oxå..
Kan vara bra att kolla så att allt snurrar lätt, hade en sned axel till mitt drevet på min. Var lite ojämnt motstånd när jag snurrade för hand.
Jag drar mina drev väldigt löst och röd loctite.. blir väldigt varmt annars.
Kan vara bra att kolla så att allt snurrar lätt, hade en sned axel till mitt drevet på min. Var lite ojämnt motstånd när jag snurrade för hand.
Jag drar mina drev väldigt löst och röd loctite.. blir väldigt varmt annars.
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Jag har haft isär allt idag och tagit massor av bilder. Men jag kan inte lägga upp dom här pga storlek? Mina förra bilder var av samma storlek och dom gick att ladda upp.. Men återkommer med bilder