maxlundblad:S Hpi Baja 5B SS. "RAGNARÖK"
- maxlundblad
- Phone Number: 0701179028
Re: maxlundblad:S Hpi Baja 5B SS. "RAGNARÖK"
Nu till ett annat problem.hur får man bort kopplingshållarn från vevaxeln?
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Jag hade precis detta problem med en helt ny dragstart som jag monterade på den nyportade motorn i min CF.
Efter att ha dragit fjädern ur läge 3ggr fick jag ett bryt och gav mig helt enkelt f-n på att lösa problemet.
I mitt fall visade det sig att när jag drog helt vanligt och släppte tillbaka snöret för fort, snurrade hela fjädern med innuti och släppte greppet om centrumet i kåpan.
Jag modifierade änden på fjädern och gjorde en annan böj på den, så att den greppar ordentligt i centrumet.
Har tyvärr inga bilder på det, men det största problemet var att fettet på fjäderstålet kladdade för mycket.
Teflonspray löste biffen !
Efter att ha dragit fjädern ur läge 3ggr fick jag ett bryt och gav mig helt enkelt f-n på att lösa problemet.
I mitt fall visade det sig att när jag drog helt vanligt och släppte tillbaka snöret för fort, snurrade hela fjädern med innuti och släppte greppet om centrumet i kåpan.
Jag modifierade änden på fjädern och gjorde en annan böj på den, så att den greppar ordentligt i centrumet.
Har tyvärr inga bilder på det, men det största problemet var att fettet på fjäderstålet kladdade för mycket.
Teflonspray löste biffen !
- Dave
- Site Admin
Du får tillverka en avdragare, eller köpa en färdig....maxlundblad wrote:Nu till ett annat problem.hur får man bort kopplingshållarn från vevaxeln?
Om man har hyperbråttom kan man dra in långa M6 mot godset på motorn och dra av det genom att dra dessa skruvar LIKA mycket tills hållaren knäpper loss från axeln....
Tänk på att du drar hela vevaxeln i sidled, så att lägga emellan stålbrickor eller nåt annat hårt på svänghjulssidan är ingen dum ide.....
- Dave
- Site Admin
En parantes.....
Att spänna fjädern i dragstarten görs enklast genom att bara plocka loss den från motorn, dra ut snöret halvvägs och pilla in det i starten så det räcker att lägga ett extra varv runt trissan.....
(du vrider snöret lite med denna manöver, men när du fått rätt spänning på fjädern drar du bara ut snöret helt och håller emot trissan inuti medan snöret får hänga fritt och snurra upp sig)

Att spänna fjädern i dragstarten görs enklast genom att bara plocka loss den från motorn, dra ut snöret halvvägs och pilla in det i starten så det räcker att lägga ett extra varv runt trissan.....
(du vrider snöret lite med denna manöver, men när du fått rätt spänning på fjädern drar du bara ut snöret helt och håller emot trissan inuti medan snöret får hänga fritt och snurra upp sig)
- maxlundblad
Tack för tipset, det borde du lägga i bildformat på tips och trix tråden,för det funkade kanon,tyvärr blev det lite för bra,så fjädern gick av, men lusse hade ett gäng hemma,så det löste sig.Carbon-Dave wrote:En parantes.....
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- maxlundblad
Nu blir det defenitivt inget sm i standardklassen för min del. Motorbyte väntar.
Ingen värsting, men väl en fyrbultad 27,2cc vilket borde kunna ge lite mer pulver?
Sen längtar jag efter min elconkoppling, som i den här takten lär dyka upp lagom till jul typ?
Ska även sätta på hemmagjorda shocksocks i form av vanlig cykelslang.
Ingen värsting, men väl en fyrbultad 27,2cc vilket borde kunna ge lite mer pulver?
Sen längtar jag efter min elconkoppling, som i den här takten lär dyka upp lagom till jul typ?
Ska även sätta på hemmagjorda shocksocks i form av vanlig cykelslang.
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- maxlundblad
Dagens projekt
Den nya motorn dök upp idag.

Den måste ju nätmoddas

Fram med matrialet

Halvvägs

Klart

Gjorde även en slangstrumpsmodd idag.

Nya sulor damp ner i brevlådan också.

Den nya motorn dök upp idag.

Den måste ju nätmoddas

Fram med matrialet

Halvvägs

Klart

Gjorde även en slangstrumpsmodd idag.

Nya sulor damp ner i brevlådan också.

Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- Dave
- Site Admin
Ska bli kul att se hur den motorn går !
Vad har du för pipa till den ?
Desperadosen är nog bland det bästa jag sett hittills.....grymma och stabila fälgar !
- maxlundblad
Pengarna tröt i plånkan, så en pipa får vänta, så det blir originalburk ett tag tyvärr
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
- Dave
- Site Admin
Ser ut som de sänkt priset på denna ytterligare nu....
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... f04ec121a4
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... f04ec121a4
- maxlundblad
Lockande, Men får vänta till nästa lön. Har mer grejer på väg hem serru.dock ingen pipa.
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Ser najs ut. De där däcken kommer nog funka fint på din bana
Har en sån pipa att låna ut om du vill prova??
Har en sån pipa att låna ut om du vill prova??
Billös expertkommentator..
- maxlundblad
Japp däcken vet jag kommer funka fint, då jag testat en kompis badlands på min bil.Jäkla skillnad mot MX däcken.
Blir nog inte så mycke köra innan nästa lön ändå,för det kommer snart regna igen.
O skulle det bli väldigt mycket fint väder så får jag väl stå ut med originalburken iaf, Men supertack för erbjudandet iallafall
Blir nog inte så mycke köra innan nästa lön ändå,för det kommer snart regna igen.
O skulle det bli väldigt mycket fint väder så får jag väl stå ut med originalburken iaf, Men supertack för erbjudandet iallafall
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Om dina grannar blir sura när du kör orginalburk, vänta tills du får på en pipa. Satsa på en dämpad variant. 
Billös expertkommentator..
Jag trodde MX var betydligt bättre än badlands men det kanske bara är livslängden som är bättre?
Det beror väl på underlaget till stor del kanske.
Badlands är grymt snygga på desperados iaf.
Det beror väl på underlaget till stor del kanske.
Badlands är grymt snygga på desperados iaf.