Började redan med MCD monsterdäcken att fundera på vilken utväxling jag skulle kunna använda, och jag vill ha mer acceleration än toppfart, för det blir bara jobbigt.
Med ALX Super85 motorn hade jag 30/50, men gick till 22/54 istället med TaylorRc 50GT.
Det var ganska lagom, men med Megatruck hjulen som är 280mm blev det alldeles åt skogen, och jag räknade lite på hastigheter vid 15k rpm.
Den absolut lägsta möjliga utväxlingen jag kan lösa, är en 19t ALX piniong ihop med ett 64t MCD spurgear.
Då gör den bara 71km/h...
Dessutom kan jag inte montera ett 64t spur på difflockern, eller ens få plats med den i mittdiffhållaren, så det lär bli lite pyssel att lösa det framöver...
Med ALX Super85 motorn och 30/54 hade den teoretiska hastigheten varit över 130km/h.
Hittade en kalkylator på nätet för att beräkna axelavstånd med olika drevuppsättningar med:
19/64 = 62,2mm (3,37:1)
19/62 = 60,8mm (3,26:1)
19/58 = 57,8mm (3,05:1)
22/54 = 57,0mm (2,45:1)
22/58 = 60,0mm (2,64:1)
30/54 = 63,0mm (1,8:1)
Losi original hjul 18cm = 56,52cm omkrets
Mega truck hjul 28cm = 87,7cm omkrets
Diff
13t / 43t = 3,3:1
Original utväxling med original hjul (19/58):
3,05 x 3,3 = 10,07:1
15000rpm = 1489rpm = 84190cm/min
841,9m/min = 50514m/h =
50,514km/h
Lägst utväxling med Mega truck hjulen (19/64):
3,37 x 3,3 = 11,121:1
15000rpm = 1348rpm = 118289cm/min
1182,89m/min = 70980m/h =
70,98km/h
ALX Super85 utväxling (30/54):
1,8 x 3,3 = 5,94:1
15000rpm = 2525rpm = 221465cm/min
2214,65m/min = 132879m/h =
132,88km/h