Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Kul tråd... du går verkligen igenom bilen innan den används... 
- Rallyfinnen
Hoppsan, du har fått upp en tråd och fyllt den med en massa innan jag ens hunnit se den..!
Ser att du har grejat en del, här kommer mina tips(lite sent, jag vet..):
Diffar:
Jag skulle remommendera att du slipar om profilen lite på kuggarna för att få diffen att löpa fritt. Annars är risken stor att du knäcker axlarna tror jag..Sett från änden på dreven är kuggarna rundade på anliggningsytorna, jag tyckte det blev bättre med nästan raka anliggningsytor.
I vissa diffar är kugghjulen för breda också, så dom kan hugga tag i 'fel' kugghjul när dom glappar lite axiellt, gör dom det så har man ett diffras..
För att se till att det stora drevet greppar bra mot kanten på metallhuset ruggade jag upp ytorna på båda och limmade med loctite också.
Jag kortade även hylsorna för utgående axlar på diffhuset och satte dit en o-ring. Innan så kröp oljan ut där, men oringen har stoppat detta
Diffhus(det yttre i plast alltså):
Förstärk med kemisk metall ÅTMINSTONE runt ingående axel. Jag började med att fylla upp på utsidan med lite jack i plasten så att den kemiska metallen skulle 'greppa', och så en bit alu mellan bultarna som låg mot utfyllnaden. Detta räckte inte, plasten runt lagerbanan deformerades och lagret blev löst med tiden. Som tur var märkte jag det i tid, annars kunde det ha blivit kugg-ras..
Vad jag gjort nu är att borra hål utifrån in till lagerbanan och karvat ur lite i lagerbanan, och så fyllt med kemisk metall igen, så nu verkar det hålla!
Jag har tätat med packningslim och gängat in en påfyllningsskruv i fram/bakkant på husen, och kör med teflon-olja i dom. Jag tycker fettet har en tendens att lägga sig på väggarna och inte på dreven.
Original lager på ingående axel (pinjong) behöver bytas ganska snart också, original rasade efter några timmar för mig.
Schimsa in dreven noga, och se till att du låser alla axlar till alla vinkelväxlar så dom inte kan glappa axiellt!
Gänga in en extra låsskruv i varje medbringare (yttre hylsan i drivknutarna jag menar). I början lossnade dom hela tiden fast jag körde med mycket loctite, men med dubbla låsskruvar och loctite har det funkar bra! Har sett att MCD har två skruvar original.
Dämpare:
Ja, du kanske har sett vad jag grejat med på dom? Slutsatsen är nog att det är lika bra att byta ut dom.. Hade jag bytt idag så hade jag nog satt dit baja-klon dämpare eller dylikt, men det kräver en hel del ombyggnad förståss..
GPM-dämparna funkar bra, men tål inte stryk så bra, lite för klena 'kolv-stänger'.
Långa dämpare fram och bak gör gott också!
'Plastgafflarna' är iallafall det första du måste byta, dom viker sig direkt du hoppar lite och kör på ojämnt underlag!
Jag gjorde egna i 'bondjärn', och dom har funkat perfekt!
Kommer inte på mer nu..
Ser att du har grejat en del, här kommer mina tips(lite sent, jag vet..):
Diffar:
Jag skulle remommendera att du slipar om profilen lite på kuggarna för att få diffen att löpa fritt. Annars är risken stor att du knäcker axlarna tror jag..Sett från änden på dreven är kuggarna rundade på anliggningsytorna, jag tyckte det blev bättre med nästan raka anliggningsytor.
I vissa diffar är kugghjulen för breda också, så dom kan hugga tag i 'fel' kugghjul när dom glappar lite axiellt, gör dom det så har man ett diffras..
För att se till att det stora drevet greppar bra mot kanten på metallhuset ruggade jag upp ytorna på båda och limmade med loctite också.
Jag kortade även hylsorna för utgående axlar på diffhuset och satte dit en o-ring. Innan så kröp oljan ut där, men oringen har stoppat detta
Diffhus(det yttre i plast alltså):
Förstärk med kemisk metall ÅTMINSTONE runt ingående axel. Jag började med att fylla upp på utsidan med lite jack i plasten så att den kemiska metallen skulle 'greppa', och så en bit alu mellan bultarna som låg mot utfyllnaden. Detta räckte inte, plasten runt lagerbanan deformerades och lagret blev löst med tiden. Som tur var märkte jag det i tid, annars kunde det ha blivit kugg-ras..
Vad jag gjort nu är att borra hål utifrån in till lagerbanan och karvat ur lite i lagerbanan, och så fyllt med kemisk metall igen, så nu verkar det hålla!
Jag har tätat med packningslim och gängat in en påfyllningsskruv i fram/bakkant på husen, och kör med teflon-olja i dom. Jag tycker fettet har en tendens att lägga sig på väggarna och inte på dreven.
Original lager på ingående axel (pinjong) behöver bytas ganska snart också, original rasade efter några timmar för mig.
Schimsa in dreven noga, och se till att du låser alla axlar till alla vinkelväxlar så dom inte kan glappa axiellt!
Gänga in en extra låsskruv i varje medbringare (yttre hylsan i drivknutarna jag menar). I början lossnade dom hela tiden fast jag körde med mycket loctite, men med dubbla låsskruvar och loctite har det funkar bra! Har sett att MCD har två skruvar original.
Dämpare:
Ja, du kanske har sett vad jag grejat med på dom? Slutsatsen är nog att det är lika bra att byta ut dom.. Hade jag bytt idag så hade jag nog satt dit baja-klon dämpare eller dylikt, men det kräver en hel del ombyggnad förståss..
GPM-dämparna funkar bra, men tål inte stryk så bra, lite för klena 'kolv-stänger'.
Långa dämpare fram och bak gör gott också!
'Plastgafflarna' är iallafall det första du måste byta, dom viker sig direkt du hoppar lite och kör på ojämnt underlag!
Jag gjorde egna i 'bondjärn', och dom har funkat perfekt!
Kommer inte på mer nu..
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Tackar för tipsen !
Har ju läst en hel del om det som borde göras, men jag insåg min begränsning som drev-slipare och lät bli att slipa kuggarna. Tror inte jag kunde fått dem så exakta att det varit värt jobbet. Trist om man får en sned och knäcker en kugg av snedbelastningen.
Det tjocka grafitfettet gjorde faktiskt underverk jämfört med orginal.
Den enda nackdelen med fett kontra spray är ju att det går mycket tyngre....
Vi får se vad som händer framöver, men tipset med att limma huset på drevet var bra och något jag förbisåg helt....borde ju faktiskt ha någon form av stiftpassning.....
*stön*
Då måste jag ta i fettet igen.....grrrrrr

Arbetet med diffhusen känns lite luddigt....har du nåt foto av jobbet ?
Har ju läst en hel del om det som borde göras, men jag insåg min begränsning som drev-slipare och lät bli att slipa kuggarna. Tror inte jag kunde fått dem så exakta att det varit värt jobbet. Trist om man får en sned och knäcker en kugg av snedbelastningen.
Det tjocka grafitfettet gjorde faktiskt underverk jämfört med orginal.
Den enda nackdelen med fett kontra spray är ju att det går mycket tyngre....
Vi får se vad som händer framöver, men tipset med att limma huset på drevet var bra och något jag förbisåg helt....borde ju faktiskt ha någon form av stiftpassning.....
*stön*
Då måste jag ta i fettet igen.....grrrrrr
Arbetet med diffhusen känns lite luddigt....har du nåt foto av jobbet ?
- Rallyfinnen
Hittade en på version1 innan jag borrat hål:

Svårt att förklara, och jag har inga bilder på borrade versionen..Men jag har helt enkelt borrat hål ner till lagren, gröpt ut lite i lagerbanan, och sedan fyllt allt med kemisk metall(igen).Tryckte tom i lagren innan det härdat, så det är bra passning

Svårt att förklara, och jag har inga bilder på borrade versionen..Men jag har helt enkelt borrat hål ner till lagren, gröpt ut lite i lagerbanan, och sedan fyllt allt med kemisk metall(igen).Tryckte tom i lagren innan det härdat, så det är bra passning
- Dave
- Site Admin
Ah, nu trillar poletten ner !
Tackar för det !
Tackar för det !
- Rallyfinnen
Tur jag hittade bilden 
Ta tid på dig när du går igenom bilen, så kan du faktiskt ha en skaplig bil. Slarvar du så får du hålla på plocka ner bilen efter varje 30min körning.. Jag har provat
Nu är jag rätt nöjd med min, håller ihop skapligt numera.
Ta tid på dig när du går igenom bilen, så kan du faktiskt ha en skaplig bil. Slarvar du så får du hålla på plocka ner bilen efter varje 30min körning.. Jag har provat
Nu är jag rätt nöjd med min, håller ihop skapligt numera.
- Rallyfinnen
Jag har bara gjort 'hålförstärkningen' bak på min kom jag på idag när jag skruvade med den!
Fram är det inte lika hårt belastat, det är bak det tar mest stryk (viktförskjutning vid acceleration).
Hur går det med bilen i övrigt?
Fram är det inte lika hårt belastat, det är bak det tar mest stryk (viktförskjutning vid acceleration).
Hur går det med bilen i övrigt?
- Rallyfinnen
Kom på en grej till nu när jag sitter och svär åt ett däck..
Inläggen i originaldäcken kommer att lossna och skrynkla ihop sig så däcket blir som ett ägg, speciellt om dom blir lite våta (tyngre) av snö eller vatten..
För att förhindra detta så har jag tagit av däcken och dragit några varv silvertejp runt inläggen.
Problemet med däcken kvarstår, dom är för klena, och däcksidan spricker av centrifugalkraften, vassa stenar eller för mycket grepp, olika orsaker i olika förhållanden..
Jag har kört med originaldäcken nu på vintern, för dom funkar rätt bra på snö, och jag tänkte dom åtminstone skulle klara snö, men icke..
Även om jag lagt en mig-tråd runt däcket för att förhindra att det blir som en ballong i hög hastighet, så har det gått sönder ändå
Kort sagt är däck och inlägg skit.. bara fälgarna som verkar hålla bra.
Inläggen i originaldäcken kommer att lossna och skrynkla ihop sig så däcket blir som ett ägg, speciellt om dom blir lite våta (tyngre) av snö eller vatten..
För att förhindra detta så har jag tagit av däcken och dragit några varv silvertejp runt inläggen.
Problemet med däcken kvarstår, dom är för klena, och däcksidan spricker av centrifugalkraften, vassa stenar eller för mycket grepp, olika orsaker i olika förhållanden..
Jag har kört med originaldäcken nu på vintern, för dom funkar rätt bra på snö, och jag tänkte dom åtminstone skulle klara snö, men icke..
Även om jag lagt en mig-tråd runt däcket för att förhindra att det blir som en ballong i hög hastighet, så har det gått sönder ändå
Kort sagt är däck och inlägg skit.. bara fälgarna som verkar hålla bra.
- Dave
- Site Admin
Fler bra tips ! Tackar för det
Hade inte de små tätade lagren hemma, så diffhuset bak får sig en omgång senare.....fusk, jag vet
Har idag riktat in mig på växellådan och motorn....
Tragiskt att se när de monterar dreven såhär:
Oavsett vad det beror på, anser jag att dreven hellre ska sitta såhär:
Man reducerar hävarmen på axlarna nåt hejdlöst med att vända dreven.
Påfrestningen på lagersätena reduceras givetvis väldigt mycket också !!!
Hade inte de små tätade lagren hemma, så diffhuset bak får sig en omgång senare.....fusk, jag vet
Har idag riktat in mig på växellådan och motorn....
Tragiskt att se när de monterar dreven såhär:
Oavsett vad det beror på, anser jag att dreven hellre ska sitta såhär:
Man reducerar hävarmen på axlarna nåt hejdlöst med att vända dreven.
Påfrestningen på lagersätena reduceras givetvis väldigt mycket också !!!
- Dave
- Site Admin
Eftersom tätade lager som klarar 15000rpm är både svåra att hitta, och dyra att köpa valde jag faktiskt att låta orginallagren sitta kvar i växellådan. Nu snurrar ju inte alla lagren så fort, men de jag hittat är begränsade till 6000rpm, och det är ju långt ifrån tillräckligt.
Om jag letat på fel ställe, så sparka in en länk nånstans här.....
Som med alla andra lager jag plockat i på min CF så är spelet mellan axlar och lager för stort, så lagren sitter inte fast på axlarna utan agerar glidlager....
Plockade ner broms och utgående axel från växellådan, justerade spel, på med loctite och vips känns det bättre....
Om jag letat på fel ställe, så sparka in en länk nånstans här.....
Som med alla andra lager jag plockat i på min CF så är spelet mellan axlar och lager för stort, så lagren sitter inte fast på axlarna utan agerar glidlager....
Plockade ner broms och utgående axel från växellådan, justerade spel, på med loctite och vips känns det bättre....
Gå inn och kolla här.... http://www.kullagergrossisten.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
Nu var det dags att byta kolven jag köpt !
Inga konstigheter när jag skruvade isär motorn, men när jag fick av cylindern visade det sig att det inte fanns några brickor på sidan om kolvbultens nållager....har ju aldrig sett en sån här motor invändigt förut - mer än på bilder på olika forum och det verkar ju som om det brukar finnas brickor.... ?
Nåja, bild på orginalkolv:
Zenoha till vänster, Reely till höger:
Inga konstigheter när jag skruvade isär motorn, men när jag fick av cylindern visade det sig att det inte fanns några brickor på sidan om kolvbultens nållager....har ju aldrig sett en sån här motor invändigt förut - mer än på bilder på olika forum och det verkar ju som om det brukar finnas brickor.... ?
Nåja, bild på orginalkolv:
Zenoha till vänster, Reely till höger:
- Dave
- Site Admin
Såg det inte när jag tog bilden ovan , men orginalkolven är ca 1,2mm bredare för nållagret än Zenoha-kolven.....vilket jag snart märkte på ett väldigt irriterande sätt:
Fanns inte en chans att få ner ett lager som mäter 11.64mm i ett gap som är 11.42mm.
Orginalkolven mäter 12.61mm !
Nåja, en omgång med Dremeln löser ju problemet, men det känns ju trist....
Orginalkolven var bearbetat i gapet, men inte Zenoha´s kolv.
Breddade gapet, men inte lika mycket som orginal.....jag vill ju ha så mycket material kvar som möjligt till stöd för kolvbulten....
Lite glappar det, men bara någon 1/10mm
Fanns inte en chans att få ner ett lager som mäter 11.64mm i ett gap som är 11.42mm.
Orginalkolven mäter 12.61mm !
Nåja, en omgång med Dremeln löser ju problemet, men det känns ju trist....
Orginalkolven var bearbetat i gapet, men inte Zenoha´s kolv.
Breddade gapet, men inte lika mycket som orginal.....jag vill ju ha så mycket material kvar som möjligt till stöd för kolvbulten....
Lite glappar det, men bara någon 1/10mm
- Attachments
-
- IMG_1131.jpg (34.52 KiB) Viewed 7063 times
- Dave
- Site Admin
Rallyfinnen wrote:Hur går det med bilen i övrigt?
Jag pillar lite när jag har tid, men hoppas kunna köra in den nu till helgen.
Känns som om det som jag vet kommer att gå åt h-te är under kontroll....
Har idag fått kontakt med en serviceverkstad för motorsågar och röjsågar mm, och ska försöka åka dit och kika på en annan förgasare i nästa vecka....
Verkar vara många som gnäller på orginalförgasaren, och då kan det ju lika gärna så STIHL på den
Vet inte om det finns nån som passar, men det får man väl testa sig fram med lite....
Är otroligt nyfiken på vilken utväxling jag ska kunna köra på med så trögt fett i diffarna.....kanske åker fettet ut om det visar sig gå för tungt.
Nästa grej som ska få en omgång är servoräddaren ! Den såg ut att behöva lite omvårdnad
På tal om servo, så ficka jag även min nya Eurgle 2.4GHz radio igår.
Ofattbart trist att inte failsafen funkar med den mottagaren bara.....
Närmar sig första start och det känns väldigt spännande !
Fått en del gjort i dag märker jag!!!