Kaptens 5t
Re: Kaptens 5t
Det där har jag aldrig sett förut.Jaja nu vet du orsaken till haveriet.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- KaptenMagnus
- Phone Number: 0709475583
Ja det kan hända konstiga saker. Och det enda man behöver är lite otur. Jag har börjat klippa till alu nät så jag får nät moddat nästa motor. Sen funderade jag på om man skulle sätta nät på dragstarten men istället för outwear. För/ nackdelar någon?
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
Köp outwear av kullagergrossisten, 35:- tror jag han tar.. Funkar fint!
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Dom funkar väldigt bra, men dom har höjt priset till 50:-Robban wrote:Köp outwear av kullagergrossisten, 35:- tror jag han tar.. Funkar fint!
- KaptenMagnus
Ok hittar inte det på deras hemsida. Måste man maila dom? Ni vet inget ställe som har bra pris på kill swish till motorn. Blev bannad av Lusse för att jag körde utan 
- Dave
- Site Admin
Lite lurigt att hitta runt där, men kika här:KaptenMagnus wrote:Ok hittar inte det på deras hemsida. Måste man maila dom? Ni vet inget ställe som har bra pris på kill swish till motorn. Blev bannad av Lusse för att jag körde utan
http://www.kullagergrossisten.se/index. ... =2a&page=2
- Dave
- Site Admin
Den borde ju ha levt halv j*vel den motorn!KaptenMagnus wrote:Humm rätta mig gärna om jag har fel. Men ett kolvbultslager ska väl inte vara delat. Jag tycker det saknas lite material.
Har aldrig sett ett liknande haveri heller, men frågan är ju vad som kan ha hänt.....
Hur såg kolvbulten ut?
- KaptenMagnus
Dave wrote:Den borde ju ha levt halv j*vel den motorn!KaptenMagnus wrote:Humm rätta mig gärna om jag har fel. Men ett kolvbultslager ska väl inte vara delat. Jag tycker det saknas lite material.
![]()
Har aldrig sett ett liknande haveri heller, men frågan är ju vad som kan ha hänt.....
Hur såg kolvbulten ut?
Motorn lät bra i alla fall ca 15 sec innan den bara stannade. Det fanns två bilar med odämpade pipor så jag hörde aldrig motorn när den stannade. Jag kan lägga upp en bild på kolvbulten senare men har för mig att den va ok. Det jag tycker är mest konstigt va det att det inte va något nämnvärt glapp i kolven. Det va förs när jag tryckte ut bulten som rullarna ramlade ut. Har varit med om en liknande sak innan på en moppe som kompisen hade. Men där "ramlade" hela lagret ner i vevhuset. Den stannade ganska fort då en av rullarna satte sig mellan kolv och foder. Men hur det kan ha hänt vet jag inte.
- KaptenMagnus
Här kommer kolvbulten.
Haha snyggt jobbat brorsan.
Men då kan du ju äntligen köra ifrån mig när du har byt motor.
Nu blev ju jag sugen på att byta min fg hummer mot nåt annat roligt.
Nån som har nåt att byta till?
Men då kan du ju äntligen köra ifrån mig när du har byt motor.
Nu blev ju jag sugen på att byta min fg hummer mot nåt annat roligt.
Nån som har nåt att byta till?
Jag är inte döv. Jag bara skiter i dig.
- KaptenMagnus
Tack Malte för hjälpen
och pratstunden. Det är skönt att veta att det finns sånna människor som du där ute som hjälper dom behövande.
Tack själv! Synd att motorn hade sett sina bästa dagar!
- KaptenMagnus
Ja vilken helg! Jag körde ner damen till stationen på lördag morgonen så nu hade jag hela helgen själv med barnen. Nu kunde vi skruva ihop bajan och på börja inkörning. Barnen har tjatat på mig om att vi ska köra radio bil. Har fostrar dom bra
Fick plockat ihop den ganska snabbt. Drar i snöret och motorn studsar igång. Vilken känsla när den lever igen. Ställer upp låg skruven lite och får gå bort till yngsta grabben då gungan kastat av honom. När jag kommer tillbaka hör jag ett metalliskt ljud från motorn nästan som spikningar :-/
Ja ja vad gör man? Jag ringde vimse Ulf för lite konsultation. Och domen blev riv motorn. Så det gjordes. Hittade ett minimalt glapp i vevlagret. Ram lagren och kolvbultslager kändes fasta. Så det blir väll till att slänga i en ny vev antar jag. Pust. Fick i alla fall nytt jobb så lite gick bra i alla fall.
Ja ja vad gör man? Jag ringde vimse Ulf för lite konsultation. Och domen blev riv motorn. Så det gjordes. Hittade ett minimalt glapp i vevlagret. Ram lagren och kolvbultslager kändes fasta. Så det blir väll till att slänga i en ny vev antar jag. Pust. Fick i alla fall nytt jobb så lite gick bra i alla fall.
- KaptenMagnus
Japp då va motorn klar för en resa till Malte för isär tagande. Tur att det finns hjälpsamma vänersborgare med avdragare 
- KaptenMagnus
Tack ännu en gång Malte för hjälpen och självklart även pratstunden. Och får ju inte glömma den grundliga genom gången av dina extra delar 
Så nu har motorn fått en ny vev. Jag kan knappt vänta tills jag får starta upp den igen! Och hoppas verkligen att det otrevliga ljudet har flyttat ut från min motor.
Magnus
Så nu har motorn fått en ny vev. Jag kan knappt vänta tills jag får starta upp den igen! Och hoppas verkligen att det otrevliga ljudet har flyttat ut från min motor.
Magnus