Ja jag väntade nästan på att han skulle dyka upp.... måste vara likt någon form av lockningsläte på pipan...Rallyfinnen wrote: ↑14 Apr 2020, 14:51Den går ju tyst o diskret.. man kunde nästan tro det är Malte som är i farten!
Dave's 85cc GRAVE DIGGER
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Tycker alltid det är så skönt när man "bara" ska fixa till en enkel grej och vips har man skaffat sig flera timmars pyssel...
Under första testet kunde jag inte bromsa utan att motorn ville dö för mig.
För låg tomgång är lite jobbigt att köra med, och tomgångsskruven var redan skruvad i botten.
På vanliga Walbro vi kör med till allt annat möter tomgångsskruven direkt på fjärilen som den kallas på spjällaxeln.
Så även här, men mot en plåt bockad ur fjärilen.
"-Ah, simpelt löst!", tänke jag...
Hann inte mer än tänka tanken och nypa i den med näbbtången så sa det *klick* och vingen gick av.
Återigen gick en helt lugn och normal tillvaro till fullständig katastrof på 1/10 sekund.
Lyckades efter en dryg timma få dit en skruv med en hylsa i M2,5 och sen lirade den igen.
Väl ihop och uppstartad var det dags för ett kort test.
Rullade iväg i en stor cirkel och bromsade ingen.
Motorn stendog!
Efter lite felsökning upptäckte jag att killswitchen aktiverades när jag bromsade fullt!
Visar sig att om man ställer EPA för långt ut på bromsservot, triggar det killswitchen!
Ok.
Skönt.
Då var det inget fel på förgasaren från början... och jag hade inte behövt reparera den....
Dök upp lite siliconslang till att flytta luftfiltret och till skarven på pipan med!
Nu hamnade filtret på rätt ställe och pipan blev tätare.
Under första testet kunde jag inte bromsa utan att motorn ville dö för mig.
För låg tomgång är lite jobbigt att köra med, och tomgångsskruven var redan skruvad i botten.
På vanliga Walbro vi kör med till allt annat möter tomgångsskruven direkt på fjärilen som den kallas på spjällaxeln.
Så även här, men mot en plåt bockad ur fjärilen.
"-Ah, simpelt löst!", tänke jag...
Hann inte mer än tänka tanken och nypa i den med näbbtången så sa det *klick* och vingen gick av.
Återigen gick en helt lugn och normal tillvaro till fullständig katastrof på 1/10 sekund.
Lyckades efter en dryg timma få dit en skruv med en hylsa i M2,5 och sen lirade den igen.
Väl ihop och uppstartad var det dags för ett kort test.
Rullade iväg i en stor cirkel och bromsade ingen.
Motorn stendog!
Efter lite felsökning upptäckte jag att killswitchen aktiverades när jag bromsade fullt!
Visar sig att om man ställer EPA för långt ut på bromsservot, triggar det killswitchen!
Ok.
Skönt.
Då var det inget fel på förgasaren från början... och jag hade inte behövt reparera den....
Dök upp lite siliconslang till att flytta luftfiltret och till skarven på pipan med!
Nu hamnade filtret på rätt ställe och pipan blev tätare.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har förresten vägt den nu...
Eftersom vågen inte går längre än 40kg vägde jag chassit för sig och däck och bur för sig...
Bilen otankad 34200g
Däcken 9670g
Buren 2450g
Drygt 45kg otankad.
Eftersom vågen inte går längre än 40kg vägde jag chassit för sig och däck och bur för sig...
Bilen otankad 34200g
Däcken 9670g
Buren 2450g
Drygt 45kg otankad.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Den väger snart som en gokart också, bara sittplatsen som saknas
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Haha!Rallyfinnen wrote: ↑19 Apr 2020, 09:51Den väger snart som en gokart också, bara sittplatsen som saknas
Det sjuka är att med hårdare däck och fjädring skulle det gå att åka på den...
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Upp till bevis då!Dave wrote:Haha!Rallyfinnen wrote: ↑19 Apr 2020, 09:51Den väger snart som en gokart också, bara sittplatsen som saknas
Det sjuka är att med hårdare däck och fjädring skulle det gå att åka på den...
2:
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Ett problem som ALLA har med Raminatorn, är att bromsarna hugger när bilen rullar.
Skivorna ställer sig på sned och det kärvar nåt rent grönjävligt.
Har löst det idag med en hållare för två nylonskor och lite annat trams. Ville först bara göra en aluminiumarm med ett spår i, men insåg mitt i att det inte skulle fungera.
Rotade igenom lådorna och hittade lite nylon och aluminiuprofiler som passade som handsken!
Skivorna ställer sig på sned och det kärvar nåt rent grönjävligt.
Har löst det idag med en hållare för två nylonskor och lite annat trams. Ville först bara göra en aluminiumarm med ett spår i, men insåg mitt i att det inte skulle fungera.
Rotade igenom lådorna och hittade lite nylon och aluminiuprofiler som passade som handsken!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Skönt när man får in vinkelslipen mellan stötdämparen och växelhuset.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Du håller bra finish på detaljerna du gör, nästan så man kunde tro du örjar bli lite putsbögig och sånt.. ?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Rallyfinnen wrote: ↑21 Apr 2020, 20:06Du håller bra finish på detaljerna du gör, nästan så man kunde tro du örjar bli lite putsbögig och sånt.. ?
Ja det är lite otäckt faktiskt...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Har provkört lite mer och jag måste säga att jag tror chassit mår bra av de extra kilona faktiskt. Kan ge på full gas även i böjar innan den vill välta.
Ska se om jag kan ta mig till Bashland och leka lite nån dag framöver...
Vill se hur den beter sig i lösare grus!
Ska se om jag kan ta mig till Bashland och leka lite nån dag framöver...
Vill se hur den beter sig i lösare grus!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Jo det får man väl hoppas...
Märker gigantisk skillnad i frirullning efter jag monterade styrningarna på bromsskivorna.
Innan högg det mer eller mindre hela tiden, och ibland när man drog den eller knuffade den framför sig kunde den helt låsa drivlinan.
Nu finns inga såna tendenser alls!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc RAMINATOR
Dags att få dit en riktig mottagare!
Har inte haft några problem med FS GT5 som är standard på Raminatorn, men ville iallafall ha möjligheten till telemetri.
Bilen kräver 4 kanaler och det har jag i en Futaba F304SB.
Mottagare och kablage var bara enkelt nerknölat i mottagarlådan.
Något man kunde önskar mer än för slantarna den kostar...
Killswitchen från Triton har en vanlig servokontakt plus en signaltråd som kopplas separat på aux kanalen man vill använda som trig.
Förstår inte riktigt hur den fungerar, eftersom den kräver både separat signal, plus den som kommer genom den trepoliga servokontakten...
Ställer man EPA för långt ut på bromsen triggar den via servokontakten, och triggar man killswitchen från knapp på radion triggas den via den separata kontakten.
Lite märklig konstruktion.
Mittenläget på båda styrservona flyttade sig ungefär 20° men det gick att justera bort.
Mottagaren ska klara 7.4V enligt specen, men 7.2V acket som sitter i bilen är en bra bit över 8.0V laddat.
Hoppas det ska klara sig ändå.
Borrade in en lins så man ser status på mottagaren också.
Kändes mycket bättre på en gång!
Har inte haft några problem med FS GT5 som är standard på Raminatorn, men ville iallafall ha möjligheten till telemetri.
Bilen kräver 4 kanaler och det har jag i en Futaba F304SB.
Mottagare och kablage var bara enkelt nerknölat i mottagarlådan.
Något man kunde önskar mer än för slantarna den kostar...
Killswitchen från Triton har en vanlig servokontakt plus en signaltråd som kopplas separat på aux kanalen man vill använda som trig.
Förstår inte riktigt hur den fungerar, eftersom den kräver både separat signal, plus den som kommer genom den trepoliga servokontakten...
Ställer man EPA för långt ut på bromsen triggar den via servokontakten, och triggar man killswitchen från knapp på radion triggas den via den separata kontakten.
Lite märklig konstruktion.
Mittenläget på båda styrservona flyttade sig ungefär 20° men det gick att justera bort.
Mottagaren ska klara 7.4V enligt specen, men 7.2V acket som sitter i bilen är en bra bit över 8.0V laddat.
Hoppas det ska klara sig ändå.
Borrade in en lins så man ser status på mottagaren också.
Kändes mycket bättre på en gång!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 27 guests