Jebogrens FG MT Ghetto Basher
Re: Jebogrens FG MT Ghetto Basher
Det blir ju inte mer tryck på packningen för att du har högre komp. 
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
enligt ett gamalt inlägg av egon på rsb där han rekonderade en att byta till en tunnare packning för att få mera kraft i sin 29cc, sen om det blev så vet jag inte satt dit den tillsammans med massa andra saker på motorn
Inte? Det trodde jag....Borde det inte bli mer tryck på cylinderpackningen om man nu har mer tryck/kompression i vevhuset/cylindern? (vilket blir fallet med en tunnare packning)Mats B wrote:Det blir ju inte mer tryck på packningen för att du har högre komp.
Jag är skit dålig på detta men väldigt intresserad så förklara gärna
Letar Baja 5B
Jag skulle säga att det blir så... mer tryck på packningen alltså!!! men Mats kanske har en annan förklaring!
Det ökade trycket blir ju i cylindern & inte i vevhuset där packningen sitter.
Den ökade påfrestningen blir ju på bultarna som håller cyllen då det ökade kompet vill trycka cylindern med högre kraft uppåt.
Har jag inte rätt......
....
Annars "motbevisa" mig

Den ökade påfrestningen blir ju på bultarna som håller cyllen då det ökade kompet vill trycka cylindern med högre kraft uppåt.
Har jag inte rätt......
Annars "motbevisa" mig
Jo, men det ökade trycket i cylindern måste väl även fortplanta sig ner mot basen av cylindern dvs där packningen sitter och att man då lättare "blåser" en packning?Mats B wrote:Det ökade trycket blir ju i cylindern & inte i vevhuset där packningen sitter.
Skulle gärna göra det, men jag vet ju inte hurMats B wrote:Har jag inte rätt......![]()
![]()
....
Annars "motbevisa" mig![]()
![]()
Letar Baja 5B
Kolvringen sätter stopp för övertrycket(förhoppningsviswaqr wrote:Jo, men det ökade trycket i cylindern måste väl även fortplanta sig ner mot basen av cylindern dvs där packningen sitter och att man då lättare "blåser" en packning?![]()
Enda gången du får ett högre tryck i vevhuset är när du har reed ventil för den håller inne trycket som blir när kolven går nedåt. om man inte har en reed ventil så går ju en del av trycket tillbaks ut genom insuget & tillbaka till förgasaren & därav ett lägre vevhustryck.Har man reed så blir trycket i vevhuset mycket högre & man blåser orginal packningarna på löpande band.( tro mej jag vet av erfarenhet...
- Rallyfinnen
Jag kan inte låta bli att blanda mig i.. 
Jag skulle påstå att det snarare är så att vevhustrycket minskar när man sänker cylindern med tunnare packning. Min teori är att man sänker ju även insugsporten vilket gör att den är öppen längre, och det blir mindre komprimering.
Däremot kan ju det högre kompressionstrycket försöka trycka upp cylindern och belasta bultarna hårdare så det börjar läcka för det..men jag har ingen erfarenhet av 2-bultade motorer så jag vet inte hur pass känsliga dom är.
Jag testade utan packning (bara lim) på min klonmotor, men den gick nästan sämre fast kompet blev betydligt bättre. Man skulle ha separat topp...
Jag skulle påstå att det snarare är så att vevhustrycket minskar när man sänker cylindern med tunnare packning. Min teori är att man sänker ju även insugsporten vilket gör att den är öppen längre, och det blir mindre komprimering.
Däremot kan ju det högre kompressionstrycket försöka trycka upp cylindern och belasta bultarna hårdare så det börjar läcka för det..men jag har ingen erfarenhet av 2-bultade motorer så jag vet inte hur pass känsliga dom är.
Jag testade utan packning (bara lim) på min klonmotor, men den gick nästan sämre fast kompet blev betydligt bättre. Man skulle ha separat topp...
Klart du ska lägga dig i
Alltid roligt med lite olika input!
Ok....tycker det låter rimligt både vad du och Mats B säger. Men om man kör med en tunnare cylinderpackning innebär det ju precis som du säger att man sänker såväl insug som avgas. Innebär detta att man får en motor med bättre kraft på botten men sämre toppvarsegenskaper vid användandet av en tunnar cylinderpackning (alltså motsatt effekt mot vad man får om man höjer avgasporten) ?
Ok....tycker det låter rimligt både vad du och Mats B säger. Men om man kör med en tunnare cylinderpackning innebär det ju precis som du säger att man sänker såväl insug som avgas. Innebär detta att man får en motor med bättre kraft på botten men sämre toppvarsegenskaper vid användandet av en tunnar cylinderpackning (alltså motsatt effekt mot vad man får om man höjer avgasporten) ?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag tyckte det verkade som sänkningen av insuget var största problemet, en massa 'bööö' när man gasade..
Men, det gäller ju för min klonmotor, porttiderna kan ju vara lite olika beroende på tillverkare?
Men, det gäller ju för min klonmotor, porttiderna kan ju vara lite olika beroende på tillverkare?
nu känns det som det var ett tagsen jag skrev här håller på att försöka få bort färgen på min gammla kaross inte så enkels som man kan tror har provat med broms vätska men det sitter som fan han som hade den innan har inte gjort något fusk jobb
sammtidigt har jag kollat lite på att kanske köpa en ny kaross också av någon konstig anledning har jag fastat lite för new beetle karossen trots att det är sjukt ful det är ju ingen som har byggt en monster new beetle kanske det som lockar lite tror det hade blivit coolt
sammtidigt har jag kollat lite på att kanske köpa en ny kaross också av någon konstig anledning har jag fastat lite för new beetle karossen trots att det är sjukt ful det är ju ingen som har byggt en monster new beetle kanske det som lockar lite tror det hade blivit coolt
Tycker du ska köra på det... den är ju som du säger fulsnygg...
- Mr_Rustler
kör på det 

Kör:
FG MonsterJeep 30,5cc
Baja Clone 26cc
Styr:
Futaba 3PK
FG MonsterJeep 30,5cc
Baja Clone 26cc
Styr:
Futaba 3PK
Jo den va fin men det var ju en gammal fin Bubbla...Inte en New Beetle.. 
la en beställning på alla festen och vinge till att bygga om monster trucken till en monster beetle pro från davesmotor så nu ska bara karossen beställas från fshopups.com