Dave's Baja 5T "Kraketen"
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Det blev ju bra med stötdämparna till slut vilken olja blev det nu då?
E det en fram dämpare eller bak?
Lagom lång stång, tyvärr går det inte ha det så på en tävling eller?
Men det ser bra ut och fungkar fint.
E det en fram dämpare eller bak?
Lagom lång stång, tyvärr går det inte ha det så på en tävling eller?
Men det ser bra ut och fungkar fint.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Biltemas 10w gaffelolja, 16-håls kolv och en framfjäder på en bakdämpare.Robban68 wrote: Det blev ju bra med stötdämparna till slut vilken olja blev det nu då?
E det en fram dämpare eller bak?
Lagom lång stång, tyvärr går det inte ha det så på en tävling eller?
Men det ser bra ut och fungkar fint.
Nu återstår att hitta på nåt som tar bort vibrationerna från motorn....
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Om du meckar till ett paralellogram istället så borde du dels stabilisera upp det hela något samtidigt som du kan ha gummibussningar även på kameraplattan.
Dessutom blir kameariktningen alltid densamma och det är bara höjden som förändras, tänk förenklad hjulupphängning a la dubbla triangellänkar.
Dessutom blir kameariktningen alltid densamma och det är bara höjden som förändras, tänk förenklad hjulupphängning a la dubbla triangellänkar.
För mycket leksaker... och en Baja 5B + en 5B HPD + 5T
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Men han vill ju att kameran ska byta vinkel vid gas/broms.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Helt sant.Kronop wrote:Om du meckar till ett paralellogram istället så borde du dels stabilisera upp det hela något samtidigt som du kan ha gummibussningar även på kameraplattan.
Dessutom blir kameariktningen alltid densamma och det är bara höjden som förändras, tänk förenklad hjulupphängning a la dubbla triangellänkar.
Egentligen borde parallellogrammet stå helt lodrätt för att få effekten jag är ute efter....
Jag vill ge känslan av att man känner acceleration och broms av filmen, och utan parallellogram blir det mer tiltning av det...
Med armen nästan horisontell minimerar jag utslaget bakåt bra, men får väldigt stor rörelse vid bromsning.
Största problemet är ju egentligen att få bort alla småvibrationer. Detta finns ju givevis professionella lösningar på, men det är ju inget kul....
Kameran är ju så vanvettigt mycket bättre än vad den visar på filmen, och kunde man lösa detta på ett billigt och enkelt sätt som inte ger en massa gungningar vore det ju skitkul att köra ett race med många bilar samtidigt!
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Det hadde varit kul om fler bilar i ett race hade kamror och jords en film tillsammans från alla bilarna då
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
På quadhelikoptrarna brukar folk använda öronproppar som vibrationsdämpare till gopros. Bara limma dem mellan 2 plattor eller sätta typ en låda runt så att du kan ha proppar mellan lådan och kameran i alla riktningar? Vad tror du om det?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Kan funka!wrep wrote:På quadhelikoptrarna brukar folk använda öronproppar som vibrationsdämpare till gopros. Bara limma dem mellan 2 plattor eller sätta typ en låda runt så att du kan ha proppar mellan lådan och kameran i alla riktningar? Vad tror du om det?
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Ser riktigt läckert ute Dave! förstår va du menar med att du inte vill skicka ut de chassit på banan nästan för fint för att slitas på.
Söker eventuellt bra baja 5b chassi.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Har haft isär frambromsarna och bytt vajrarna och beläggen.
Justerat om dom och det var välbehövligt.
Vinklade upp vajersätet och tillverkade längre bromsarmar.
Nu nitar den ordentligt igen!
Justerat om dom och det var välbehövligt.
Vinklade upp vajersätet och tillverkade längre bromsarmar.
Nu nitar den ordentligt igen!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Skönt bash i Kilanda idag!
Förutom att jag vrängde undertrayet 2ggr och fick byta ut det, funkade bilen väldigt bra på banan!
Blir mer och mer imponerad av HR rezzarna och X2e kittet!
Det kommer till en gräns när till och med dessa säger ifrån, men den är fantastiskt följsam och trevlig på banan!
Sanden i Kilanda är tung och kompakt som vetemjöl.
Med lite fukt blir det som cement i fälgarna och jag fick montera fälgskrapor bak för att inte hjulen skulle vibrera av fullständigt.
Den fick ett nytt luftfilter inför dagen och det gjorde gott! Det som gick i Sandhem senast var ganska tätt med skit!
Undrar varför....
Förutom att jag vrängde undertrayet 2ggr och fick byta ut det, funkade bilen väldigt bra på banan!
Blir mer och mer imponerad av HR rezzarna och X2e kittet!
Det kommer till en gräns när till och med dessa säger ifrån, men den är fantastiskt följsam och trevlig på banan!
Sanden i Kilanda är tung och kompakt som vetemjöl.
Med lite fukt blir det som cement i fälgarna och jag fick montera fälgskrapor bak för att inte hjulen skulle vibrera av fullständigt.
Den fick ett nytt luftfilter inför dagen och det gjorde gott! Det som gick i Sandhem senast var ganska tätt med skit!
Undrar varför....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja 5T "Kraketen"
En annorlunda körning på kortklippt gräs som verkligen satte prylarna på prov i Alingsås idag!
Servoräddaren är inte ens i närheten av tillräcklig och med 50k olja i diffen och nästan nya MXT hade jag riktigt svårt att klara svängradien i kurvorna....
Med brutal körstil och hela tiden tvinga bakvagnen att sladda var enda lösningen.
Givetvis blev man tvungen att balansera precis på kniveggen hela tiden....
Antingen fick man en perfekt kurva, eller så blev den rena katastrofen.
Inget däremellan!
Bilen höll riktigt bra, och det enda problemet under dagen var detta....
Servoräddaren är inte ens i närheten av tillräcklig och med 50k olja i diffen och nästan nya MXT hade jag riktigt svårt att klara svängradien i kurvorna....
Med brutal körstil och hela tiden tvinga bakvagnen att sladda var enda lösningen.
Givetvis blev man tvungen att balansera precis på kniveggen hela tiden....
Antingen fick man en perfekt kurva, eller så blev den rena katastrofen.
Inget däremellan!
Bilen höll riktigt bra, och det enda problemet under dagen var detta....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja 5T "Kraketen"
Drivaxeln såg lite skum ut....och det var den!
Gick dock ganska enkelt att rikta på plats!
Gick dock ganska enkelt att rikta på plats!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja 5T "Kraketen"
En sak som därmot kunde fått riktigt jobbiga konsekvenser, var att jag lyckades dra igång bilen med fel program i radion, och gasservot är tydligen inverterat i 50cc bajan....
Inte mycket gasutslag, men fullt tillräckligt för att behöva kämpa rejält för att hålla bilen kvar!
Fick ju tag på radion och bromsade för fullt av ren reflex och då blev den inte ett dugg lättare att hålla....
Nåja, en erfarenhet rikare blev man!
Inte mycket gasutslag, men fullt tillräckligt för att behöva kämpa rejält för att hålla bilen kvar!
Fick ju tag på radion och bromsade för fullt av ren reflex och då blev den inte ett dugg lättare att hålla....
Nåja, en erfarenhet rikare blev man!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 43 guests