Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
blire en batteri bil ?
det ser grymt ut det där.
det ser grymt ut det där.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Ehhh, njaee ehhh... det snurrar för mycket i mitt huvud. Är grymt nöjd med motorn jag har. Men är ännu mer nöjd med min MP9E. Jag har sett siffror på 6,7 hk för en ProMod 27. Vilket då även borde finnas i min 30,5 men med mer vrid.
Denna elmotor, som iofs är "Kinaskit" ger 7kw. Vilket ger ca 9,5 hk. Det är en riktigt lågvarvig (180kv) motor som medger högre spänning. Tänkte mig 44,4V som i sin tur ger nästan 8k rpm. Om man då tar bort växellådan så har man eliminerat och frigjort diverse drev och vinkelväxel. Dessa drev kan användas till detta, som en vanlig 1/8 buggy. Gör man detta lite smart så borde man kunna använda växellådans olika kombinationer för att ändra utväxling.
Vikten bör ungefär landa på densamma. Men vridmomentet lär vara 7 resor värre.....
Maximalt Amperetal bör landa på ca 160A. Fartreglaget pallar 200A kontinuerligt, och är åxå Kinaskit.
Ackarna är , ja förutom Kinaskit, på 6s, 5ah och 40C kontinuerligt.
Kinaskit är ju förståss ett ord med dubbel mening. Har kört dessa Turnigy ackar i olika utföranden. Och är grymt nöjd.
Motorn har fått skapligt bra omdöme , förutom lagren. Men dessa bör gå att byta.
Reglaget är ett oprövat kort. Har sett ett antal dylika konverteringar på nätet. Ingen till detta låga pris dock. Här får man hela kittet för priset av en Lehner motor. Bara detta borde avskräcka..... Kommentarer, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt....
Denna elmotor, som iofs är "Kinaskit" ger 7kw. Vilket ger ca 9,5 hk. Det är en riktigt lågvarvig (180kv) motor som medger högre spänning. Tänkte mig 44,4V som i sin tur ger nästan 8k rpm. Om man då tar bort växellådan så har man eliminerat och frigjort diverse drev och vinkelväxel. Dessa drev kan användas till detta, som en vanlig 1/8 buggy. Gör man detta lite smart så borde man kunna använda växellådans olika kombinationer för att ändra utväxling.
Vikten bör ungefär landa på densamma. Men vridmomentet lär vara 7 resor värre.....
Maximalt Amperetal bör landa på ca 160A. Fartreglaget pallar 200A kontinuerligt, och är åxå Kinaskit.
Ackarna är , ja förutom Kinaskit, på 6s, 5ah och 40C kontinuerligt.
Kinaskit är ju förståss ett ord med dubbel mening. Har kört dessa Turnigy ackar i olika utföranden. Och är grymt nöjd.
Motorn har fått skapligt bra omdöme , förutom lagren. Men dessa bör gå att byta.
Reglaget är ett oprövat kort. Har sett ett antal dylika konverteringar på nätet. Ingen till detta låga pris dock. Här får man hela kittet för priset av en Lehner motor. Bara detta borde avskräcka..... Kommentarer, synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt....
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Ta kontakt med modelconcepts så kan kan säkert han hjälpa dig en bit på traven, de jobbar ju på ett konverteringskit - då med lehner snurra....
Säger bara go for it! riktigt coolt!!
Säger bara go for it! riktigt coolt!!
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Har kollat på deras projekt. Och det ser allt för dyrt ut. Och det roliga i detta fallet är att kunna göra det själv. Samt med en prislapp långt under... JA jag vet, verkar det osunt billigt, så är det förmodligen det
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Kan du inte köpa fästen etc från modelconcepts och eget elpaket, underlättar ju en del.... Fast du kanske är händig med CNC maskinen?
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Rita upp grejerna för att skicka till olika polare runtom i stan funkar utmärkt... Blir billigt.
Och just det där pillandet med något nytt är lockande. Men men, vi får se...
Och just det där pillandet med något nytt är lockande. Men men, vi får se...
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Mmmmm, riktigt häftigt! Blir det verklighet lär jag sitta klistrad vid datorn och följa tråden
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Varför förstör en sådan fin bil med EL????
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Ehh, förstöra…? Förstår inte riktigt. Att bilen går sönder pga en elkonvertering eller att man förstör helheten med att inte ha bensinmotor i bilen?
Det är ju kul att det brummar, ryker och skitar ner. Men körbarheten är vida överlägsen med de elkonverterade. Så det kan ju inte vara det som man förstör.
Det är ju kul att det brummar, ryker och skitar ner. Men körbarheten är vida överlägsen med de elkonverterade. Så det kan ju inte vara det som man förstör.
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Precis... elkonvertera är som att svära i kyrkan!!! Det ska låta... inte susa!
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Går ju trots avsaknaden av ljud inte att komma ifrån att det är ganska häftigt att ha maxvrid över hela registret.....
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Det är coolt med elbilar... dom går som attans... men inte på en MCD!
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Rent anarkistiskt kan det vara kul att svära i kyrkan. Rent utvecklingsmässigt kommer snart betydligt fler svära i kyrkan...S 500 R wrote:Precis... elkonvertera är som att svära i kyrkan!!! Det ska låta... inte susa!
Re: Puttes kliv in i den stora världen med MCD V4 RR
Jo, jag vet... men det förstör ju denna motorhobby/sport!!puttekula wrote:Rent anarkistiskt kan det vara kul att svära i kyrkan. Rent utvecklingsmässigt kommer snart betydligt fler svära i kyrkan...S 500 R wrote:Precis... elkonvertera är som att svära i kyrkan!!! Det ska låta... inte susa!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests