Dave's 85cc GRAVE DIGGER
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Har hela tiden ogillat de fyra simpla M4 skruvarna som håller krondrevet på diffen, men det är inte helt lättlöst att göra nåt annat.
Krondrevet är stenhårt härdat och hålbilden i diffhuset är väldigt tajt.
Men, jag har ju inte gjort mig känd för att acceptera det omöjliga eller för att undvika korkade test, så det blev ju snart funderingar på lösningar.
Det största problemet inbillade jag mig var att försänka om hålen i krondrevet.
Rotade fram ett 12mm hederligt coromantborr som slipades om till en 60° försänkare med diamantklinga på vinkelslipen.
Det är ett gammalt knep som räddat många situationer genom åren, att offra gamla betongborr och helt enkelt slipa dem som metallborr och borra i härdat material.
Tyckte det kunde vara värt 10:- att testa iallafall.
Ska inte på något sätt påstå att det var enkelt, men det fungerade faktiskt!
Krondrevet är stenhårt härdat och hålbilden i diffhuset är väldigt tajt.
Men, jag har ju inte gjort mig känd för att acceptera det omöjliga eller för att undvika korkade test, så det blev ju snart funderingar på lösningar.
Det största problemet inbillade jag mig var att försänka om hålen i krondrevet.
Rotade fram ett 12mm hederligt coromantborr som slipades om till en 60° försänkare med diamantklinga på vinkelslipen.
Det är ett gammalt knep som räddat många situationer genom åren, att offra gamla betongborr och helt enkelt slipa dem som metallborr och borra i härdat material.
Tyckte det kunde vara värt 10:- att testa iallafall.
Ska inte på något sätt påstå att det var enkelt, men det fungerade faktiskt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Nu fanns det ju helt plötsligt ingen återvändo, och diffhuset fick sig en omgång med.
Borrade upp till M5 och modifierade huset för att kunna låsa lite längre skruvar med låsmuttrar.
Kändes mycket bättre direkt!
Borrade upp till M5 och modifierade huset för att kunna låsa lite längre skruvar med låsmuttrar.
Kändes mycket bättre direkt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Tänkte även testa hydrauliska skivbromsar eftersom jag inbillar mig att original wirebromsar aldrig kan ge en balanserad bromsverkan.
Man ser ofta folk som smäller av diffaxlar och skruvarna till krondrevet på diffarna på löpande band, och jag tror inte det är accelerationen som är det stora problemet, utan att rycket i drivlinan ihop med hysterisk bromsverkan som slår sönder allt i dess väg...
Utan mittdiff märker man aldrig om den ena bromsskivan inte används, utan det beror helt på hur beläggen slits.
Även om man plockar bort det främre bromsoket helt, kan man ändå få trucken att flippa framlänges med enbart broms på bakre kardan, men kraften som man då tvingar genom hela växellådan till framaxeln är ingen lek.
Det svåra är att man aldrig vet hur bromsarna tar. Bara att eländet stannar.
Med hydrauliska skivbromsar bör man få väldigt mycket jämnare bromsverkan mellan fram och bak.
Förhoppningsvis också en mjukare bromsenergi så det inte blir aluminum mot stål.
Kanske kan man rädda ett växellåds eller diffhaveri i framtiden!
Jag har både Mecatech och GTB system liggande, och eftersom jag gillar de större skivorna till GTB föll valet på dem, trots att det är rena skiten.
Iallafall huvudbromscylindern, som läcker som en trasig sil efter en stund.
Oken verkar funka helt ok, och eftersom Mecatech har 1-kolvs ok, och GTB har 2-kolvs ok, blir det att testa om GTB's ok kan funka ihop med Mecatechs huvudbromscylinder...
Nu har ju givetvis PrimalRc valt en helt egen hålbild för bromsoken, jämfört med HPI Bajan, så det är ju inte bolt-on precis.
Centrumen på GTB går ju att byta... om man har några andra som passar på kardanaxlarna...
Och det har man ju inte, för vem skulle ha såna?
Så, återigen hamnade man vid fräsen...
Man ser ofta folk som smäller av diffaxlar och skruvarna till krondrevet på diffarna på löpande band, och jag tror inte det är accelerationen som är det stora problemet, utan att rycket i drivlinan ihop med hysterisk bromsverkan som slår sönder allt i dess väg...
Utan mittdiff märker man aldrig om den ena bromsskivan inte används, utan det beror helt på hur beläggen slits.
Även om man plockar bort det främre bromsoket helt, kan man ändå få trucken att flippa framlänges med enbart broms på bakre kardan, men kraften som man då tvingar genom hela växellådan till framaxeln är ingen lek.
Det svåra är att man aldrig vet hur bromsarna tar. Bara att eländet stannar.
Med hydrauliska skivbromsar bör man få väldigt mycket jämnare bromsverkan mellan fram och bak.
Förhoppningsvis också en mjukare bromsenergi så det inte blir aluminum mot stål.
Kanske kan man rädda ett växellåds eller diffhaveri i framtiden!
Jag har både Mecatech och GTB system liggande, och eftersom jag gillar de större skivorna till GTB föll valet på dem, trots att det är rena skiten.
Iallafall huvudbromscylindern, som läcker som en trasig sil efter en stund.
Oken verkar funka helt ok, och eftersom Mecatech har 1-kolvs ok, och GTB har 2-kolvs ok, blir det att testa om GTB's ok kan funka ihop med Mecatechs huvudbromscylinder...
Nu har ju givetvis PrimalRc valt en helt egen hålbild för bromsoken, jämfört med HPI Bajan, så det är ju inte bolt-on precis.
Centrumen på GTB går ju att byta... om man har några andra som passar på kardanaxlarna...
Och det har man ju inte, för vem skulle ha såna?
Så, återigen hamnade man vid fräsen...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Lite mer yxande och filande gjort!
Skruvat ihop diffen, och det var preciiiiis att den gick att skruva ihop med M5 skruvarna!
Skruvskallarna gnuggade mot lagret!
Men det gick!
Och även låsmuttrarna hamnade på plats till slut!
Utrymmet jag fräst ur, är så tajt att muttrarna inte kan rotera när de väl sitter på plats. Det här var besvärligt, eftersom muttern var tvungen att ligga dikt an mot flänsen för att få plats öht.
Det innebar att varje mutter måste vridas till rätt läge innan skruven drogs fast.
Genom att rotera dem 1/6 i taget gick det att hitta rätt läge för varje mutter...
Och äntligen har jag fått diffen shimsad!
Ville få så litet spel som möjligt mellan piniong och krondrev, för ju tajtare det är, desto starkare blir den!
Shimsade diffen 0.55mm i sidled för att flytta den så nära piniongen som möjligt, och kunde även shimsa in piniongen 0.30mm för att få den precis på gränsen.
Och vilken skillnad!
Nu kändes den som den skulle, helt utan spel och glapp!
Skruvat ihop diffen, och det var preciiiiis att den gick att skruva ihop med M5 skruvarna!
Skruvskallarna gnuggade mot lagret!
Men det gick!
Och även låsmuttrarna hamnade på plats till slut!
Utrymmet jag fräst ur, är så tajt att muttrarna inte kan rotera när de väl sitter på plats. Det här var besvärligt, eftersom muttern var tvungen att ligga dikt an mot flänsen för att få plats öht.
Det innebar att varje mutter måste vridas till rätt läge innan skruven drogs fast.
Genom att rotera dem 1/6 i taget gick det att hitta rätt läge för varje mutter...
Och äntligen har jag fått diffen shimsad!
Ville få så litet spel som möjligt mellan piniong och krondrev, för ju tajtare det är, desto starkare blir den!
Shimsade diffen 0.55mm i sidled för att flytta den så nära piniongen som möjligt, och kunde även shimsa in piniongen 0.30mm för att få den precis på gränsen.
Och vilken skillnad!
Nu kändes den som den skulle, helt utan spel och glapp!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Så blev det dags att montera bromsoket.
Slipade upp befintliga hål, så att det passade som det skulle!
Även den tidigare gaffeln för att styra skivan moddades och anpassades till den större diametern.
Slipade upp befintliga hål, så att det passade som det skulle!
Även den tidigare gaffeln för att styra skivan moddades och anpassades till den större diametern.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Medan jag ändå river ner allt, kan man ju lika gärna förlänga chassit samtidigt...
Övre länkarmarna i 4-linken är 180mm, och de nedre 200mm plus kullederna.
Tyvärr är ju alla kulleder högergängade, vilket gör justeringen av hjulupphängningen besvärlig helt i onödan.
Har haft en uppsättning vänstergängade kulleder liggande ett bra tag nu, i väntan på rätt tillfälle, och nu blev det dags!
Jag behövde byta gängan i en ände på alla länkarmar, och valde att borra upp och gänga om till M10, limma en stålbult i hålet, och helt enkelt gänga om till M8 vänster istället.
De nedre länkarmarna fick flytta upp en våning, och de övre kapades och skarvades ihop med en reservuppsättning av länkarmar jag köpte begagnade.
Detta förlänger hjulbasen ungefär 40-50mm beroende på justering.
Dessutom blir det riktiga turnbuckles av dem, och det går att justera dem precis som ett styrstag.
Äntligen!
Övre länkarmarna i 4-linken är 180mm, och de nedre 200mm plus kullederna.
Tyvärr är ju alla kulleder högergängade, vilket gör justeringen av hjulupphängningen besvärlig helt i onödan.
Har haft en uppsättning vänstergängade kulleder liggande ett bra tag nu, i väntan på rätt tillfälle, och nu blev det dags!
Jag behövde byta gängan i en ände på alla länkarmar, och valde att borra upp och gänga om till M10, limma en stålbult i hålet, och helt enkelt gänga om till M8 vänster istället.
De nedre länkarmarna fick flytta upp en våning, och de övre kapades och skarvades ihop med en reservuppsättning av länkarmar jag köpte begagnade.
Detta förlänger hjulbasen ungefär 40-50mm beroende på justering.
Dessutom blir det riktiga turnbuckles av dem, och det går att justera dem precis som ett styrstag.
Äntligen!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Plockade även ner framaxeln, och diffen som även den såg helt perfekt ut.
Smått förbryllande att alla 8 skruvarna suttit löst, och i framdiffen kunde jag skruva ur dem med fingrarna... och ingen av dem varit av!
Dock var oljan till större delen kvar i framdiffen!
Helt otroligt med lösa skruvar!
Detta är ett väldigt vanligt haveri på dessa, och man ser massor av folk som tvingas skrota diffhusen pga att skruvarna sitter fast.
Men jag är glad för att mina klarat sig!
...hittills...
Smått förbryllande att alla 8 skruvarna suttit löst, och i framdiffen kunde jag skruva ur dem med fingrarna... och ingen av dem varit av!
Dock var oljan till större delen kvar i framdiffen!
Helt otroligt med lösa skruvar!
Detta är ett väldigt vanligt haveri på dessa, och man ser massor av folk som tvingas skrota diffhusen pga att skruvarna sitter fast.
Men jag är glad för att mina klarat sig!
...hittills...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Bromsoket fram hamnar upp-och-ner, vilket betyder att luftningsskruven hamnar på fel sida.
Funderade en stund på om jag skulle strunta i det och helt enkelt skruva loss oket och vända det när det ska luftas, men sen bestämde jag mig för att borra och gänga i en luftningsskruv även på andra sidan.
Också första jobbet jag gjort i fräsen som krävt att jag kunde mäta fram djupet med precision, så äntligen blev det ett moddat skjutmått monterat för jobbet!
Besvärligaste skit jag borrat i på många år att få hål i ett Mitutoyo skjutmått!
Det blev ett jobb för Dremeln med diamantstift, och slipa sig igenom! Helt sinnessjukt hårt!
Men väldigt skönt att ha nu!
Funderade en stund på om jag skulle strunta i det och helt enkelt skruva loss oket och vända det när det ska luftas, men sen bestämde jag mig för att borra och gänga i en luftningsskruv även på andra sidan.
Också första jobbet jag gjort i fräsen som krävt att jag kunde mäta fram djupet med precision, så äntligen blev det ett moddat skjutmått monterat för jobbet!
Besvärligaste skit jag borrat i på många år att få hål i ett Mitutoyo skjutmått!
Det blev ett jobb för Dremeln med diamantstift, och slipa sig igenom! Helt sinnessjukt hårt!
Men väldigt skönt att ha nu!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Med bromssystemet fyllt kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att jag borrade och gängade i en ny luftning i det främre oket, för det visade sig vara ordentligt besvärligt.
Det går ju inte i många cl bromsvätska, men jag har nog flödat igenom 3dl innan luften till slut försvann...
Väldigt stökigt när huvudbromscylindern sitter som högsta punkt i systemet!
Lär väl visa sig om det kommer att funka i längden!
Fick stuva om länkagen lite, och kanske borde jag haft ett separat bromsservo, men jag börjar såhär så får vi se!
Lite bökigt att ansluta bromsvätskepåfyllningen till huvudbromscylindern utan att få luft i det, så jag monterade en simpel strypventil med en kort slangbit som bara sitter i en dummy-koppling på chassit.
Tanken är att om jag behöver fylla och lufta systemet, bara ska kunna lossa slangänden från dummy'n, ansluta den till behållaren för påfyllning, och öppna strypventilen medan jag sätter tryck på bromsarna med servot.
Om det då finns luft i huvudbromscylindern kommer den att tvingas ut i påfyllningsbehållaren innan ny vätska tillåts strömma in. Om det kommer att fungera på sikt vetefåglarna...
Känns hyfsat just nu iallafall!
Det går ju inte i många cl bromsvätska, men jag har nog flödat igenom 3dl innan luften till slut försvann...
Väldigt stökigt när huvudbromscylindern sitter som högsta punkt i systemet!
Lär väl visa sig om det kommer att funka i längden!
Fick stuva om länkagen lite, och kanske borde jag haft ett separat bromsservo, men jag börjar såhär så får vi se!
Lite bökigt att ansluta bromsvätskepåfyllningen till huvudbromscylindern utan att få luft i det, så jag monterade en simpel strypventil med en kort slangbit som bara sitter i en dummy-koppling på chassit.
Tanken är att om jag behöver fylla och lufta systemet, bara ska kunna lossa slangänden från dummy'n, ansluta den till behållaren för påfyllning, och öppna strypventilen medan jag sätter tryck på bromsarna med servot.
Om det då finns luft i huvudbromscylindern kommer den att tvingas ut i påfyllningsbehållaren innan ny vätska tillåts strömma in. Om det kommer att fungera på sikt vetefåglarna...
Känns hyfsat just nu iallafall!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Ser att jag slarvat med uppdatering här nu!
Efter de nya skivbromsarna fick det bli en wheeliebar med!
Det finns ju färdiga att köpa, men jag tycker att wheelibaren ska börja hjälpa till vid en mycket lägre vinkel än när bilen redan står lodrätt.
Tycker inte heller om när den är stumt monterad, för bilen är så tung att det alltid kroknar eller ger med sig nån annanstans.
Idéen blev istället att montera den på bakaxeln, med gummikuddar som offermaterial när olyckan skulle vara framme.
Den går att justera med olika längd på det övre staget, men den fjädrar redan från låg vinkel och förhindrar väldigt effektivt ofrivilliga flippar baklänges.
Efter de nya skivbromsarna fick det bli en wheeliebar med!
Det finns ju färdiga att köpa, men jag tycker att wheelibaren ska börja hjälpa till vid en mycket lägre vinkel än när bilen redan står lodrätt.
Tycker inte heller om när den är stumt monterad, för bilen är så tung att det alltid kroknar eller ger med sig nån annanstans.
Idéen blev istället att montera den på bakaxeln, med gummikuddar som offermaterial när olyckan skulle vara framme.
Den går att justera med olika längd på det övre staget, men den fjädrar redan från låg vinkel och förhindrar väldigt effektivt ofrivilliga flippar baklänges.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Hobbymässan skulle för första gången sedan 2011 bjuda på largescale bash inför publik, men det blev en minst sagt avslagen uppvisning.
15:00 till 15:20 skulle det köras, och vi var på plats ute och redo 14:50.
14:55 öppnade sig himlen och det blev skyfall och hagelstorm i 20 minuter.
Total katastrof!
Twinnen dränkte jag i en sjö ute på fältet, och Grave Diggern gick i 3 minuter innan den slutade driva.
Det visade sig vara kopplingsrelaterat.
Eller snarare relaterat till delarna som undertecknad tillverkat för att få dit kopplingen!
Eftersom det är olika vinkel på konan till vevaxeln och kopplingshållaren, valde jag att slitsa upp konan för att den skulle anpassa sig mer till delarna.
Det visade sig vara väldigt korkat.
Vridet drog åt muttern mer och mer, och min adapterkona medgav att den till slut sprängde hela hållaren.
Så det fick bli en ny kona, och denna gång i en hel del.
Väldigt svårt att mäta konan utan riktiga mätverktyg, men vinkeln på vevaxeln är ~5,3° och konan i kopplingen är ~6°
15:00 till 15:20 skulle det köras, och vi var på plats ute och redo 14:50.
14:55 öppnade sig himlen och det blev skyfall och hagelstorm i 20 minuter.
Total katastrof!
Twinnen dränkte jag i en sjö ute på fältet, och Grave Diggern gick i 3 minuter innan den slutade driva.
Det visade sig vara kopplingsrelaterat.
Eller snarare relaterat till delarna som undertecknad tillverkat för att få dit kopplingen!
Eftersom det är olika vinkel på konan till vevaxeln och kopplingshållaren, valde jag att slitsa upp konan för att den skulle anpassa sig mer till delarna.
Det visade sig vara väldigt korkat.
Vridet drog åt muttern mer och mer, och min adapterkona medgav att den till slut sprängde hela hållaren.
Så det fick bli en ny kona, och denna gång i en hel del.
Väldigt svårt att mäta konan utan riktiga mätverktyg, men vinkeln på vevaxeln är ~5,3° och konan i kopplingen är ~6°
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Småless på att min egenbygda ljuddämpare knappt gjorde nån nytta alls, räddade Lusse situationen och fixade en riktig ljuddämpare till mig istället!
Den behövde ju såklart en adapter för att gå att montera, men en sväng i svarven och fräsen löste det!
Byggde in en o-ring istället för papperpackningen samtidigt.
Kändes bra!
Den behövde ju såklart en adapter för att gå att montera, men en sväng i svarven och fräsen löste det!
Byggde in en o-ring istället för papperpackningen samtidigt.
Kändes bra!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
På senaste bashet i Sandhem ville den inte gå riktig, och den fick inte bränsle som den skulle på lågfart.
Den tjuvdog och tjôvde sig om vartannat, och svarade inget alls på nålningen.
Drog ut L skruven över ett varv extra från 1h30m som är grundinställningen, men inget hjälpte.
Den gick att köra om man sakta smög upp i varvtal men sen ville den dö igen.
Det visade sig vara en trasig bränsleslang!
Den läckte inte ut nån soppa, men sög i sig luft!
Skönt med enkla fel ibland!
Den tjuvdog och tjôvde sig om vartannat, och svarade inget alls på nålningen.
Drog ut L skruven över ett varv extra från 1h30m som är grundinställningen, men inget hjälpte.
Den gick att köra om man sakta smög upp i varvtal men sen ville den dö igen.
Det visade sig vara en trasig bränsleslang!
Den läckte inte ut nån soppa, men sög i sig luft!
Skönt med enkla fel ibland!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Blev inbjuden att delta på Stångö modellutställning tillsammans med LMS gänget på Sviestad.
Blev en fantastisk dag med en massa kul att kika på!
Inte så mycket körning, men lite rullande iallafall, och det var riktigt kul, tills drivningen gav upp... IGEN!
Visade sig vara betydligt enklare att lösa den här gången!
Muttern på vevaxeln hade lossat!
Visste att det var en chansning eftersom muttern bara gick på ett par varv, men nu fick jag rätta till och göra om.
Hålet i kopplingscentrumet är uppslipat till ca 10,5mm, och jag svarvade av en mutter så den fick en hals som gick ner igenom hålet.
Låste med lite loctite och en Schnorr M10 låsbricka.
Problemet är att när man har bra fart på bilen, och tvärnitar, är ju kopplingen fortfarande låst med vevaxeln på motorn, och börjar den då slira på veven, lossar det till slut.
Hade varit väldigt skönt med någon form av envägslager på drivningen, så detta inte kan hända.
Inte helt enkelt att lösa bara...
Blev en fantastisk dag med en massa kul att kika på!
Inte så mycket körning, men lite rullande iallafall, och det var riktigt kul, tills drivningen gav upp... IGEN!
Visade sig vara betydligt enklare att lösa den här gången!
Muttern på vevaxeln hade lossat!
Visste att det var en chansning eftersom muttern bara gick på ett par varv, men nu fick jag rätta till och göra om.
Hålet i kopplingscentrumet är uppslipat till ca 10,5mm, och jag svarvade av en mutter så den fick en hals som gick ner igenom hålet.
Låste med lite loctite och en Schnorr M10 låsbricka.
Problemet är att när man har bra fart på bilen, och tvärnitar, är ju kopplingen fortfarande låst med vevaxeln på motorn, och börjar den då slira på veven, lossar det till slut.
Hade varit väldigt skönt med någon form av envägslager på drivningen, så detta inte kan hända.
Inte helt enkelt att lösa bara...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests