Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dave's RAMINATOR

Post by tesla » 17 Jan 2020, 06:28

Varför inte en vev?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 17 Jan 2020, 06:34

tesla wrote:
17 Jan 2020, 06:28
Varför inte en vev?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
:lol2:

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Smurfen » 17 Jan 2020, 08:28

Dave wrote:
16 Jan 2020, 22:12
Letar ett bra sätt att starta den nu när jag inte kommer åt muttern på vevaxeln längre.
Jag kommer inte heller att kunna använda borrmaskinen längre eftersom den går sakta baklänges...
Så jag har två alternativ:

Hitta en rejäl dragstart som går åt rätt håll.

Eller

Kick.

:sunglasses:
Vore ju riktigt fränt med kick.

Får HD tankar i huvudet.. Komp och feltändning som slår av smalbenet på dig.

Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: Dave's RAMINATOR

Post by beta » 17 Jan 2020, 10:17

Klart den ska ha elstart. Med lite extra meck så får du en hybridbil. :lol2:

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Emanuel21 » 17 Jan 2020, 16:45

Yes, en kickstarter eller som en kompis sa kickenickel :sunglasses:
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 18 Jan 2020, 09:50

Hade i nästan 10 år ett blästerskåp med utrustning för glasblästring stående i garaget.
Oanvänt.
Sålde det förra året och nu ångrar jag verkligen det ...
Fick låna en glasbläster och skulle bara snygga till motorn lite.
Hade inte räknat med att det skulle vara så fullständigt outstanding bra...
Motorn blev som ny!
20200117_160514.jpg
20200117_132113.jpg
20200117_132103.jpg

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Rallyfinnen » 20 Jan 2020, 18:54

Sodablästra är ett bra alternativ

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 20 Jan 2020, 21:55

Rallyfinnen wrote:
20 Jan 2020, 18:54
Sodablästra är ett bra alternativ
Verkar sällsynt bara...

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 20 Jan 2020, 22:00

Mer pyssel...
Såg att kardanaxeln till bakaxeln går helt rakt bakåt som den sitter monterad från fabrik, och den som går framåt är förskjuten 30mm.
Såg genast en möjlighet att sno 15mm genom att helt enkelt bredda hela mittensektionen på chassit 15mm på båda sidor.
Givetvis är det bästa att ha kardan som flyttar mest energi så rak som möjligt, men då första testet lär få visa om den kommer att fungera öht, känns det värt att kompromissa lite.
20200119_150527.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 20 Jan 2020, 22:02

Så det blev en stund vid svarven igen och tillverka alla distanser som behövs för att bredda chassit...
20200119_160842.jpg
20200119_150534.jpg
20200119_160852.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 20 Jan 2020, 22:07

Efter att adapterplattan fått sin centrering och därtill 2st 8mm CPIG stift, blev det montage av kopplingen.
Minns hur man kämpade med vanliga 54mm med en fjäder innan man kom på hur man gör det enklast, och jag kommer antagligen skratta åt den här stunden när jag kommer på hur man ska göra egentligen.
Besvärligare elände har jag sällan skådat.
20200120_193544.jpg
20200120_194413.jpg
20200120_194808.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 22 Jan 2020, 07:41

Skönt när man missar vitala saker som frigångstolerans mellan delar som ska röra sig...
Skruvade fast motorn i bilen för att säkerställa att inget kärvar och att veven med kopplingen gick fritt.
Jodå, det funkade, men klockan satt som gjuten!
:curse:
Fick riva isär och slipa av kanten på klockan 1mm för att vara helt säker på att den gick fritt.
Nu lirar det finfint....
:lol2:
20200121_203057.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 22 Jan 2020, 23:08

Dragstart på stereoider...
:rock:
20200122_164132.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 29 Jan 2020, 21:52

Har inte hänt så mycket de senaste dagarna.... tiden räcker inte!
Yxade till en ny chassiplatta eftersom dragstarten inte går att montera i originalet...
20200127_202320.jpg
20200127_202340.jpg
20200127_204611.jpg
20200127_210356.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's RAMINATOR

Post by Dave » 29 Jan 2020, 22:00

Tanken är inte att montera dragstarten fast på bilen, utan den ska sättas fast enbart för starten och sedan plockas loss när motorn startat.
Jag gillade envägslagret och 19mm hylsan och kommer att bygga vidare på den idén.
Ska tillverka en 19mm sexkant att montera på svänghjulet och vända på envägslagret eftersom jag nu måste starta motorn från andra änden på vevaxeln som det jag byggde den för.
Svarvade till ena änden av det som ska sitta på svänghjulet ikväll.
En 19mm hylsa är ungefär 19.2mm invändigt och det gjorde jag även sexkanten för att få så lite glapp som möjligt.
Den kanade på fint!
20200129_210140.jpg
20200129_210159.jpg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests