Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 13 Dec 2018, 20:48

8S kablage för 2-6 st 4s accar.
Liknande som förra året men grövre och nu även MYCKET kortare kablar(i.o.m den nya " hemliga" layouten).
Stammarna är GROVA.Image


Och här är början till en främre batterihållare i Freddas 3d printer...


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 17 Dec 2018, 22:25

Batteriposition 2019.
Esc på högkant för att korta kablarna och få flöde genom båda fläktarna.
Kan lätt lyfta hela bilen i batterihållarna som både sitter lägre och är mycket stabilare i sidled än tidigare.ImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 18 Dec 2018, 22:07

Ingen bec, ingen killswich. Då blev det plötsligt väldigt gott om plats i mottagarlådan trots att Futaba Diversity(=dubbelantenn för extra räckvidd och telemetri) mottagaren är förhållandevis stor och jag har flera extra kontakter ditlödda för att kunna använda som strömkällor till diverse leksaker under säsongen...
I vilket fall jäkligt skönt att bara kunna stänga locket utan bök, det gångna året var det riktigt knepigt.


Sånt som skulle kunna bli aktuellt på kontakterna senare är t.ex bromsljus, saftblandare eller driftgyro. Men det blir inte från början. Målet nu är 100+ km/h speedrun framåt och även en speedrun baklänges. Om motorn behagar komma någon gång dvs.

.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk





MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!


User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 19 Dec 2018, 23:08

Tackar


Nu är bilen vägd också.
Invägd helt komplett utom motor, vet dock att motorn väger 1290 gram. Även kontrollerat batteriernas vikt.

De ger följande vikter:
Utan batteri:14.7 kg(+400 gram mot i år, orsaken är framförallt Esc som är 400 gram tyngre, även motorn är 200 gram tyngre men har kapat 200 gram på att ta bort annat onödigt).


1 batteri(tuta o krypkör) 15.3
4 batteri(8 S ca 18-22min): 17.1*
4 batteri (12S bash/speedrun): 17.1
6 batteri( 25+minuters heat) 18.3
8 batteri (endurance racing40 min) 19.5.**

*Standardsetup på bana.
**Nyhet, var ej möjligt denna säsong.

Fortfarande under 20 kg även med 1.1 kwh ombord!.

Även provat att plocka i och ur batterier ngr gånger och på det stora hela är det både stadigare och snabbare än ifjol men har identifierat några grejer jag ska ändra, b.la köpa längre remmar och köra lite dremel på ena hållaren.
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 23 Dec 2018, 23:08

I väntan på motorn som lär ha fastnat i tullen och stanna där till påsk så har jag haft en del huvudbry kring det nya ESCT.

Kalibrerade det utan problem direkt när jag packat upp det i princip. Därefter har jag monterat i bilen och lött ihop alla kablage.
När jag skulle prova hur det funkade med 2018s motor så händer exakt ingenting.
Eller snarare fläktarna startar när man slår på Esc, mottagaren funkar och styrningen reagerar. Men inget händer när man gasar.
Inte ens en diod på esc blinkar eller nåt.

Omstarter x flera (dessutom med en strömbrytare som beter sig märkligt) löser inte problemet. Byter mottagare, nollställer esc inställningar. Kopplar upp mot pc och uppdaterar firmware, inget händer.
Kopplar i en annan port på mottagaren, nej inget funkar.

Börjar tro att esc är trasigt vilket förstås vore riktigt illa när jag i stor utsträckning byggyt 2019 bilen utifrån just detta nya esc.

Utan att jag egentligen tror på att det ska funka kopplar jag ström från escts bec till mottagaren istället för mottagarbatteriet. Då funkar det som det ska direkt.
Aldrig stött på detta med något esc att det ska bry sig om hurvida mottagaren försörjs av bec och jag förstår inte alls varför då signalkabeln är kopplad som vanligt.
Men detta är ju i alla fall ett lösbart problemImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 25 Dec 2018, 22:35

Men suck!
Skrev häromdan att esc inte reagerar på mottagaren förrän jag ändrat strömförsörjning till internt bec. Nu var det styrservonas tur att krångla på liknande sätt.
Förstår inte detta. När servona direktmatas från batteri är de stendöda, när de får ström från esc bec funkar de.
Samtidigt lever mottagare och transponder som får sin ström genom Samma kablar. Telemetri anger stadigt 7.8v i mottagarbatteriet, 32v i huvudström och och 6v från bec.


Jag tror inte längre på slumpmässiga fel. Nu blir det riva ur hela kabelhärvan för att gå till botten med detta!..
Kan också nämna att detta är den mottagare som blev rejält blöt tidigare i höstas på sista träffen, men jag har svårt att förklara ett sånt här fel med mottagaren.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 15 Jan 2019, 14:57

Efter grubblande och trial and error har jag nog äntligen löst problemen med elsystemet i bilen. Var 2 kul fel som interagerade och jag hade nog aldrig kunnat upptäcka det utan motorn monterad.
1:
esc har någon slags skydd för att förhindra att bilen skenar vid signalförlust.
Normalt inkluderar det enbart signalkabeln( så är det på hobbywing/castle iaf) men detta esc känner även av om strömkabeln från BEC är kopplad till mottagaren. Skrev detta i ett tidigare inlägg också men då trodde jag det handlade om enbart vid kalibrering.

2:
Sen hittade jag en kortslutning mellan - och signal under krympslangen i y-kablaget till styrservona och strömförsörjningen till gas/broms servot. Detta i ett färdiglött helt nytt y-kablage.

Hade aldrig hittat det första utan inkopplad motor. Detta esc har ingen inbyggd "bip" signal vid uppstart utan använder istället motorns spole för att skapa ljud vid uppstart. Först med motorn inkopplad kunde jag därför se att HUR +- från esc bec används spelar roll för om esc över huvud taget startar upp.

Nu ska jag bara få ihop detta så.blir det testköra sen.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Dave » 15 Jan 2019, 15:58

Känns ju spontant som att tillverka en egen kabelhärva definitivt kan ställa till det även när man är noggrann...
Skönt att du hittade problemet men också väldigt svårt att lita på i fortsättningen.
Nästa fel som dyker upp blir ju direkt väldigt allvarligt.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 15 Jan 2019, 16:44

Dave wrote:Känns ju spontant som att tillverka en egen kabelhärva definitivt kan ställa till det även när man är noggrann...
Skönt att du hittade problemet men också väldigt svårt att lita på i fortsättningen.
Nästa fel som dyker upp blir ju direkt väldigt allvarligt.
Denna funktion i esc i sig gör bilen säkrare.

Men detta fel kunde mkt väl slutat i fullgas på bordet. Vilket minst sagt hade varit spännande. Gjort det med en 1/8 truck en gång när jag startade med fel modellminne i sändaren och det slutade i trasiga tapeter och svarta spår i bordet.

Nu har jag hållit på 90% av tiden utan motor i bilen men har man det så rekommenderas starkt att man tar bort piniongen innan man startar första gången efter nån ändring.

Till min frustration så funkar inte styrservona alls nu... trots att de får ström(verifierat med voltmeter). Matar jag mottagaren från batteri funkar de klockrent utan att jag ändrat signalkabeln.

Konstigare och konstigare detta. Kan det vara att det är olika spänning i bec och batteri? Känner mig riktigt korkad just nu.

Nåja, nu blir det byte av radio och mottagare. För nåt är riktigt skumt här.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 15 Jan 2019, 17:58

Nä .
Fan nu ger jag upp detta. Slaktar kabelbunten och gör om från början. Utan separat mottagarbatteri.
Får se det som ett 3500 kr expriment om jag eldar esct. Egentligen ändå intressant info att veta om BEC i detta esc fixar styrningen i längden. Ingen info om detta på nätet egentligen. Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 15 Jan 2019, 18:14

Testkopplat och funkar. Nu med all ström från esc bec.
OM detta funkar bra så skulle jag vara nöjd. Väldigt skönt att inte behöva mottagar lipo och dubbla elsystem.
Har viss anledning att vara skeptisk främst p.ga att det finns många som bränt bec i sina 1/5 esc framförallt de som kör Castle.




Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 15 Jan 2019, 20:48

Provkört inne i hallen...
Snöoväder ute så väntar med att köra "på riktigt" ett tag till.

Kan ändå efter att ha åkt fram och tillbaka och saxvänt över tröskel o mina gamla gympaskor några gånger säga en del om hur esc (och i viss mån nya motorn) beter sig. Märkt både bra och dåliga grejer och använt programdosan för att testa några grejer.

Slutsats #1
Definitivt mer vrid första centimetrar från stillastående. Oavsett läge på timing så märks att denna motor/esc kombo är mindre känslig för om rotorn "står fel" när man ska starta. Knappast förvånansvärt med tanke på lite lägre kv och en längre rotor. Men troligen ligger detta även på esc nivå då det är påtaglig skillnad trots stor piniong. Antagligen mer "konservativ" timing än hobbywing även i de mer agressiva lägena vilket bör gynna körtid och temp.

2 # troligen inte det mest exakta esct.
I början är "th neutral range " ställt på 2%.
Verkar som esc inte alltid registrerar mittläget och därför aktiverar backspärren när man vill saxa. Med justering till 7% går det bättre men inte perfekt. Känns lite som rtr esct som satt i de vatterra 1/14 rally Valdemarsviksgänget körde på vintrarna för ett par år sen.

Även ett tydligt "hack" från att krypa i 1 km/h och utan att man rör gasen mer far bilen iväg i 5 km/h. Säkert betydelselöst på bana men säger lite om precisionen. Lite mer tydliga steg än hobbywing max5. Men fortfarande mkt mjukare än castle.

3# Bec verkar funka hittills.
Om något så är saxande över gamla skor och trösklar en tortyr för servo och bec.
Inga tendenser till några problem efter 10.minuter.

4# strömbrytaren är fortsatt skum. Bilen stänger inte alltid av. Får dra ur kontakten.
Irriterande men oväsentligt i en nödsituation då det går lika fort att slita ur kontakten till esc.

5# tydligt mer "drag brake" i denna motor även med inställningar på 0.

6# mkt snabbare att växla mellan fram och back. I kombination med mer drag brake skulle denna kombo gå att crawla lite med om man hade mer frigång. Borde funka i den borstlösa dragon hammern som har samma esc.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 16 Jan 2019, 14:21

Nu fått till körbarheten bättre. Insåg att esc var mkt mer mjukt och steglöst bakåt än framåt. M.ao gick bilen framåt när jag gasar men esc uppfattar egentligen signalen som back(esc vet ju inte vilket håll bilen faktiskt går).

Reverserade därför både th kanalen(vilket alltid kräver ändlägeskalibrering)
och motorns rotationsriktning Nu är den mkt mer precis vid krypkörning framåt. Troligen lite mjukare än fjolårets esc t.om.

F.ö ger detta esc 90% av framåtkraften även bakåt... lär backa fort(och ryckigt).
Bör gå att nyttja till bash.
Fjolårs esct gav max 25% bakåt

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk





MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 21 Jan 2019, 20:56

Efter 109 repan har bilen stått i garaget.
Finns en del grejer kvar att fixa men just nu känns det som jag tar detta lagom till aeroseum. Efter att ha kört bilen 3 dagar i rad nu fram till i lördags och mekat intensivt dagarna innan det så är jag lite rc trött. Vilket är ovanligt för mig och sannolikt borta igen om typ 2 dar.

Blev tyvärr ingen 8s speedrun vilket hade varit intressant med tanke på att det är så bilen kommer gå på banan. Orsaken var att en bortflugen drönare tog en massa tid i lördags.

Finns definitivt förbättringar att göra b.la med att flytta batteriremmar och göra batteribytet smidigare.

Har även saker man skulle kunna göra för att få bilen snabbare på 12s. Både på mekanik, setup och elektronik/batteri.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests