10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Alla Offroad-projekt
LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 00:04

Innan ni klagar över min titel så ska ni veta att Castle Creations speccat motorn till 10hp vid full effekt på 8s. :twisted:
Sen om den i verkligheten producerar så mycket låter jag vara osagt, den går som fan iallafall! :geek:

Vi tar det från början!

Tror det var 2014 jag köpte en risig baja flux ( visade sig vara en vanlig konverterad 5b) och hade kul med den som man bör.'
Ej så vidare insatt i hur känsligt ett ej vattentåligt CC Xl ESC var då så jag tog givetvis slangen och rengjorde bilen.
(obs ej rakt i ESC jag menar nån kugge snurrar innanför pannbenet) :crazy:

Det paja givetvis och i mitt sök kom jag över ett bättre begagnat Toro Beast ESC som jag troor tillomed har lite bättre spec än CC Xl.

Toro Beast gick att koppla upp till datorn och justera allt möjligt. Dock hade lille lukas inte den blekaste vad han sysslade med så efter en fullgas repa på asfalt med mjuka greppiga däck och med ett lätt tryck på broms...
Så låste sig motorn..
Kopplade in ESC igen och broms låg på 100%. Alltså räckte det att bara titta på spaken för att motorn skulle gå från galet många varv till stillastående. Med en ej så rolig följd av att innanmätet på motorn vred sig ett kvarts varv.
Dock! Motorn funkade fortfarande! Kändes inte helt rätt så jag beställde nytt kit med Castle Creation motor och deras uppdaterade ESC Xl2.
Bilen gick några repor men då jag med lärlingslön och en rackarns ful Honda Prelude (som behövde en del smink ;) )
så köpte jag bara kina delar då annat var för "dyrt". Klart som fan att bilen inte höll, det flög drivaxlar åt höger o vänster, kul trix framför polarna kanske men inte så kul i längden. :lol:

Jag la ett försök till bur liknande Tsk-1 och fick till hyfsat skönt stuk, dock tung så rullade en del..
Den gamla CC motorn och Toro Beast ESC såldes till "Sveriges faktiska mittpunkt". ;)

Och ett tag senare såldes bilen med alla tillbehör.

Här kommer en hel hög med bilder på fanskapet. Hade en del intressanta lösningar. :oops:
Image
All aluminium var rensad från eloxering..
Image
Image
Image
Image
Image

Batterierna som följde med var i klenaste laget, mycket problem med smältande kontakter..

Image

Det mesta i metall skickades in för pulverlack. Blästrade först för att färgen skulle fastna redigt.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Givetvis en batterihållare i ek. ;)

Image

Så såg annonsen ut när jag sålde bilfan! :wave:

3år hann passera och då fick jag med mina vänner på att köra 1:5 offroad. Jag köpte en bensinbaja från en herre på Gotland.
Mina två vänner köpte varsin av Dave.
Märkte då att det inte var samma ös som i eldrift..
Kontaktade hövdingen i Reftele och se på fan, han hade kvar min gamla combo med CC motor och Toro Beast ESC fortfarande i samma bigpack burk som jag la det i.
Köpte tillbaka det och efterlyste ett chassi att stoppa det i, visade sig vara ett chassi som Mats haft sina vantar på.
Jag tog det ifrån Mastiff83(?) och det var i mycket fint skick. Väl utrustat för att ta sig an en elmotor.
Kraken armar, bur och rezzies bland annat. :oops:

Image
Image

Det var allt för ikväll! Fortsättning följer inom kort! :happy:

Sponsor

Sponsor
 

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 13:33

Såå i slutet av maj 2017 fick jag hem chassiet och då började också galenskaperna. :clap2:

Det jag lärt mig från gamla elbajan var att tyngden skulle längre fram då hon hade en tendens att resa på sig lite väl ofta.
Inga problem med el då man kan laborera en del med batterier och ESC.
Separat broms var också en viktig detalj. :roll:

Image

Införskaffade en Futaba 4pks begagnad i bra skick. Inte haft så många sändare men denna är jag supernöjd med.

Image

Brandsläckare kan va bra att ha. Lipo kanske jag inte rår på men kan iallafall rädda det omkring. :oops:

Image

Konverteringskit köptes via ebay och det må se ut som handen i handsken men top plate som följer med kittet ser inte ut som original gör eller har samma hålbild över motor så där fick jag fila lite. Notera att hålen till motorfäste och topplate ligger halvt i varann runt axeln.

Image

Borrat och gängat i två skruv som håller fast topplate i motorfäste. De två skruvarna till broms bakom gearplate är försänkta i topplate och skjuts in underifrån och därefter mutter på ovansidan.

Image

Så sitter ESC original men jag vill ju ha fram vikten så hon fick helt enkelt flytta på sig. :arrow:

Image
Image
Image
Image

Stag och servofäste tillverkades i plåt och senare åkte de in på ytbehandling.


Image

Locken på motorn går att ta väck så därefter lyckades jag pressa ut innanmätet ur motorn.

Image

Efter en vända i bänkslip med stålborste fick jag av gammalt lim och bråte och fick en bra ruggad yta för det nya limmet att bita i. Nya kablar löddes och klämdes på samt nya kullager från Fast Eddy. :hammer:

Image

Nya batterier i form av Turnigy Graphene 4s 5000mah 90c. De pallar leverera mer ström under längre tid. Alltså det som mina tidigare batterier inte lyckats med..
Beställde 8st och i bilen seriekopplas 2st för att få ut 8s.
Storleken har ju som alltid betydelse och här ville jag ha så stora som möjligt men som ändå får plats i chassiet.
När dessa ställs på högkant passar de perfekt och iomed att deras kontakter ser ut som de gör fick jag en ruggigt bra ide med seriekopplingen. :rock2:

Image
Image
Image

Image

Här ser ni hur servot sitter och ett nytt stag bakom batterierna för att hålla de på plats. Iomed det staget fick jag även mer rum för fläkt. :thumbup:

Image
Image

Tog fram en bit plåt som ESC får sitta på. Bockade kanten runtom och blev styvt då plåten bara är 1mm tjock.

Image

Bara jag som tycker bilden är porrig? :wtf: Länkage i form av kulleder M3 och M3 gängstång.

Image
Image
Image

Då jag kapat halva radioboxen vart det inte mycket som höll i styrservot och tanken var att nya mottagarlådan ska sitta mellan ESC och servo så då var servot tvunget att hamna stumt mot chassiet. Fick tag på plast från en fabrik i Hillerstorp och gjorde två fästen som senare skruvades fast underifrån med 2st försänkta M5.

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 14:14

Ursäkta om bilderna kommer lite huller om buller. De låg så här i mitt album så kände det inte är mer än rätt att lägga upp de så de hamnar i tidsordning. :D

Image

En överblick på arrangemanget. Förlängde kablarna till motorn så de skulle räcka ända fram.

Image

Det blev tajt o gött för Traxxas lådan. :thumbup:

Image
Image
Image

Flamsäker låda till batterierna. Bygel till remmarna runt batterierna. Fäste till fläkt över ESC, denna bultas fast i skyddet över främre top plate. Allt pulverlackat då jag jobbade en del kvällar på Assars pulverlackering under gymnasietiden och har fortfarande bra kontakt med dom som jobbar där. :thumbup:

Image

En av de första provkörningarna. Allt rullade på som de skulle. Hade lite strul med inställningarna på Futaban då jag fick mixa kanalerna för att bromsservot ska hoppa igång men det lyckades till slut. :happy:


Har på det stora hela inte hänt så mycket mer sen förra året. Har letat efter större kontakter med mer kontaktyta då jag fortfarande har problem med att kontakterna blir varma. Batterierna håller sig svala däremot.
Nu när våren är här så är det snart dax att ta itu med bilen igen och har klurat på att göra som en låda under karossen där i princip all el är skyddad från väta och smuts samtidigt som det ska få massor av luft för att svalka av sig.
Har ärligt talat inte justerat nå inställningar på chassiet då jag har haft alldeles för kul för att tänka på det när jag kört.
Så fort jag kommer ut på bana kommer det nog märkas rätt fort vad som ska göras.
Lyckades ju köra nå varv i Sandhem i november men det slutade med att pinjongen rensades.. :x

Har en del att som jag kommer visa upp inom kort. Ha de!

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by Mats B » 09 Apr 2018, 18:48

Looking gooood
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 18:54

Mats B wrote:Looking goooodImageImage
Tack hövding ;) :worship:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by tesla » 09 Apr 2018, 18:55

Snyggt!
Många smarta lösningar.
Kör också med bromsservo på 3e kanalen som th mix(som jag deaktiverar med ett vred för att kunna backa, e.g justerar th mixrate=0).
ThMix blir ju det absolut enklaste sättet att kombinera esc och mekanisk broms då det tillåter att kanalernas ändlägen, trim och kurvor justeras separat.

Vad är det för kontakter som går varma? Xt 150s?


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 19:12

Vill också kunna trycka på en knapp för att kunna få i backen men har än så länge inte haft behovet av det.
Ja precis XT150. Hade en tanke på laddhandskar storlek mindre men där är inte kontaktytan så värst stor. Annars är de väldigt användarvänliga.

Image

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by tesla » 09 Apr 2018, 19:17

Då har vi samma kontakter..Blir intressant att se om jag också får problem med varma kontakter. Hade inte det de 3-4 laddningar jag körde i vintras men då var det ju kallt. Det är ju ungefär samma spec på motor/esc i våra bilar..

Måste finnas industriella kontakter med högre spec. Annars får man väl dubblera eller nåt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 09 Apr 2018, 19:26

Ja för det har hänt för många ggr för att kalla det slump. En gång var det lite skit i ena stycket till batteriet så den blev lite het men de andra ggr har de varit nyputsat.
Sökt överallt men hittar inga som garanterar höga A.. De laddhandskarna är på max 50A.
Hittar du något så tell me! :toung:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by Dave » 09 Apr 2018, 22:02

Galet fin projekttråd du yxat till!
:rock2: :rock2: :rock2:

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by connysvensson » 10 Apr 2018, 21:35

Riktigt kul berättelse, tack för att du tagit dig tid att skriva ner på ett roligt sätt samt ladda upp alla bilderna.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 10 Apr 2018, 22:52

Tack gubbar! :worship:

LukasEk
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2014, 20:40
Phone Number: 0727116232

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by LukasEk » 15 Apr 2018, 11:27

Lyckades med en provtur häromkvällen.
I med ny pinjong och gick över motorn och dylikt.
Då krakenburen hamnar på min 5T fick jag ta väck alla fästena.
Har en annan ide om kaross till elbajan nämligen.. 8-)

Lödde även ihop annat kablage för att köra 8s x 2. Innan har jag haft en adapter men det blev onödigt tjockt med alla kontakter som kan gå sönder så gjorde ett helt med bara en kontakt. :thumbup:

Letade länge efter pinjong och tyckte castles egna var alldeles för dyr(300kr + frakt), så en dag hitta jag beteckningen för storleken.
1.5 modular. Efter en sökning på ebay fick jag upp lite alternativ för 30kr/st med gratis frakt! :D
Beställde lite olika storlekar och måste säga att de är helt klart gedigna. Återstår att se hur bra de håller dock.

Image
Image
Image

Här gjorde jag ju som så att jag skalade av en bit på mitten och sen virade en bit av innanmätet runt för att sen kunna stoppa det i en hylsa som sen löddes fast.

Image
Image
Image

stefan_valen
Posts: 221
Joined: 27 Oct 2015, 22:37
Location: Nynäshamn

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by stefan_valen » 15 Apr 2018, 11:48

Satan va läckert!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Heineken baja g320rc
Losi 5ive g320rc såld
Elcon imp4ct xl MRS 26cc

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: 10hp Elbaja.. Say wuuut? o.O

Post by huSSe » 22 Apr 2018, 06:29

Frän bil. Har du provkört nåt än?
Hur lång körtid fick du?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests