Rovan 5b 'Baja-maja'
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Hö-hö!
Lite tveksam om hålan är ett bra ställe att köra.. det brukar alltid sluta med ras på några minuter..
Inga 'finkörningar' i kalendern i år?
Känns iallafall bättre att ha en hel och fungerande bil stående nu, än en delvis isärplockad som står där och glor på en varenda gång man kommer till verkstan
Lite tveksam om hålan är ett bra ställe att köra.. det brukar alltid sluta med ras på några minuter..
Inga 'finkörningar' i kalendern i år?
Känns iallafall bättre att ha en hel och fungerande bil stående nu, än en delvis isärplockad som står där och glor på en varenda gång man kommer till verkstan
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Läst igenom hela tråden nu. Jäklar vad bilen bråkat med dig Men imponerande jobb o energi du lägger ner för att få det att lira. Köpte mig själv en King Motor Baja 26cc i höstas. Blivit div småras, inga i din kaliber dock. Kul att det verkar funka med bilen nu iaf
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Tackar
Ja, jag har lagt ner en massa jobb, men har tröttnat lite för att det alltid är något som går sönder när man kör, den blir aldrig 'bulletproof'.
Ja, jag har lagt ner en massa jobb, men har tröttnat lite för att det alltid är något som går sönder när man kör, den blir aldrig 'bulletproof'.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Startad och provkörd idag
Fick en ny pinne till bakre undre bärarm, och nya 'sidorutor' i Lexan.
Fick en ny pinne till bakre undre bärarm, och nya 'sidorutor' i Lexan.
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Skoj att se att den lever igen, även om det bara är tillfälligt!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Jaha, då var det 2½ år sedan senaste uppdatering på denna... Man kunde inte tro det, men jag har faktiskt grejat med denna senaste dagarna.
Det började med att jag satte ihop en Zen 36:a för att testa balansfaktor.. Den gick så fint med lättad kolv och ombalanserad vev, så jag kände mig tvungen att göra något med den. Velade mellan smartech:en och bajan, men det fick bli bajan.
Äckligt att börja skruva på en skitig buggy när man är van med slipsbil! Radiolådan och gamla motorn åkte ur, sedan fick den sig en omgång med högtryckstvätten. Då kunde man börja ta i grejerna.
Det visade sig att den 2-bultade CY 35:an som satt i inte var kass i pläteringen, men hade spruckit i cylinderfoten.
Nu har i princip hela bilen varit isär, växellådshus mm.. Jag har fixat bort en massa glapp (satt i lite ledlager i stål), ändrat infästningar för bakdämpare, bytt fjädrar, ändrat caster i fram, bytt kopplingsklocka och lager osv osv..
Slet bort mina DIY drivaxelskydd, för jag konstaterade att fjädringen inte gick riktigt fritt med dom. Det är väl en av dom punkter jag inte har lösning på, köra utan damasker, eller finns det någon lösning som håller i längden nu, som inte fanns i stenåldern när bilen kördes sist? Dom förbannade damaskerna gick ju på löpande band minns jag, både original och hostile eller vad dom hette..?
Funderar lite hur jag ska göra med pipa också, tror en sidhängd hade varit bättre för balansen i bilen, men det kanske inte spelar någon roll ändå, för jag kan ju ändå inte skita ner den igen när jag en gång fått den ren!
En annan sak som slår mig är hur otroligt tunga bilarna är.. alla dessa options man skruvar på väger ju bly!
Bildbevis:
Det började med att jag satte ihop en Zen 36:a för att testa balansfaktor.. Den gick så fint med lättad kolv och ombalanserad vev, så jag kände mig tvungen att göra något med den. Velade mellan smartech:en och bajan, men det fick bli bajan.
Äckligt att börja skruva på en skitig buggy när man är van med slipsbil! Radiolådan och gamla motorn åkte ur, sedan fick den sig en omgång med högtryckstvätten. Då kunde man börja ta i grejerna.
Det visade sig att den 2-bultade CY 35:an som satt i inte var kass i pläteringen, men hade spruckit i cylinderfoten.
Nu har i princip hela bilen varit isär, växellådshus mm.. Jag har fixat bort en massa glapp (satt i lite ledlager i stål), ändrat infästningar för bakdämpare, bytt fjädrar, ändrat caster i fram, bytt kopplingsklocka och lager osv osv..
Slet bort mina DIY drivaxelskydd, för jag konstaterade att fjädringen inte gick riktigt fritt med dom. Det är väl en av dom punkter jag inte har lösning på, köra utan damasker, eller finns det någon lösning som håller i längden nu, som inte fanns i stenåldern när bilen kördes sist? Dom förbannade damaskerna gick ju på löpande band minns jag, både original och hostile eller vad dom hette..?
Funderar lite hur jag ska göra med pipa också, tror en sidhängd hade varit bättre för balansen i bilen, men det kanske inte spelar någon roll ändå, för jag kan ju ändå inte skita ner den igen när jag en gång fått den ren!
En annan sak som slår mig är hur otroligt tunga bilarna är.. alla dessa options man skruvar på väger ju bly!
Bildbevis:
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Så.....äntligen är ordningen återställd!
Skönt att se att takterna sitter i än!
Förstår att du måste ha stått en kvart och bara stirrat på den, och undrat hur du ska kunna lösa mekandet när det knastrar i allt man tar i.....
Tycker ändå det var lite i överkant att ta till högtryckstvätten.....det skulle jag ju ioförsig gärna se dig göra med RS5'an....
Ska bli väldigt kul att se en film på provturen sen!
Skönt att se att takterna sitter i än!
Förstår att du måste ha stått en kvart och bara stirrat på den, och undrat hur du ska kunna lösa mekandet när det knastrar i allt man tar i.....
Tycker ändå det var lite i överkant att ta till högtryckstvätten.....det skulle jag ju ioförsig gärna se dig göra med RS5'an....
Ska bli väldigt kul att se en film på provturen sen!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Tyvärr blev det ingen video.. men bilen är ihop igen, och provkörd lite. Körde naturligtvis på asfalt så den inte skulle bli skitig
Greppet var kass pga däcken, så det är lite svårt att bedöma motorn, men den verkar bra. Skaplig botten, och kommer bra i mellanregistret. Motorn går silkeslent, väldigt lite vibrationer, så balanseringen gjorde nytta.
Nu är den tillbaka på samma plats under hyllan som innan, och ett nytt projekt är påbörjat.. för asfalt denna gång.
Greppet var kass pga däcken, så det är lite svårt att bedöma motorn, men den verkar bra. Skaplig botten, och kommer bra i mellanregistret. Motorn går silkeslent, väldigt lite vibrationer, så balanseringen gjorde nytta.
Nu är den tillbaka på samma plats under hyllan som innan, och ett nytt projekt är påbörjat.. för asfalt denna gång.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Det här måste undersökas vidare helt klart!
Vore ju rätt skönt om man kunde komma ifrån de värsta vibrationerna!
Bra jobbat!
Vore ju rätt skönt om man kunde komma ifrån de värsta vibrationerna!
Bra jobbat!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Jag har en 36:a med +1 vev i Rallyn som vibrerar ganska friskt också, får väl se om man pillar isär den framöver och balanserar om den också.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Då var denna vagn faktiskt såld efter många år på hyllan!
En jobbarkompis från Trollhättan som torskade på large scale offroad och köpte den
Får väl se om han reggar sig här på forumet nu, har tipsat att det finns mycket att läsa här.
En jobbarkompis från Trollhättan som torskade på large scale offroad och köpte den
Får väl se om han reggar sig här på forumet nu, har tipsat att det finns mycket att läsa här.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 23 guests