VaranMickes Fs

Alla Offroad-projekt
User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: VaranMickes Fs

Post by Robban » 07 Apr 2012, 18:23

VaranMicke wrote:Robban!

Kom å kolla på sala mässan den 28 April :) Sen kan du haka på hem hit å kolla lite djur å bil när du ändå är i krokarna ;)

Ska fota bilen nu sen så mosar jag upp så mycket bilder jag kan sen under kvällen grabbar :)

När det komemr till lagrena och dämparna? Vad ska jag kolla efter och vad bör jag tänka på?

Mvh Micke
LÅter trevligt! Ska fundera på det!

Sponsor

Sponsor
 

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 07 Apr 2012, 18:52

När du tänker på lagrena tänker du på dom i diffhuset eller är det fler lager som brukar kunna slira eller som möjligen inte är tätade? Dom ska vara tätade på utsidan har jag en känsla av?

Om dom slirar hur ska jag göra på bästa sätt då för att få dom att icke slira? och vad bör jag använda för att täta dom?

En tjockare olja som gör dämparna hårdare hur skulle det påverka om man har så mycket som möjligt bytt till aluminium? Hur mycket påfrestning klarar dom prylarna? När det kommer till dämparna? Kan man inte göra något som skyddar mot genomslag? Så om dom går i botten så finns det något som tar de värsta av smällen? typ en gummiplatta med en rund metallplatta i mitten? Kanske inte funkar?

Att schimsa diffar? Vad innebär det? Hur ofta glappar saker å ting i tlx Diffhuset eller i växelådan mm? Är det vanligt förekommande? Det enda jag hör när rag snurrar däcken är klingadet från axlarna(?) som går mellan difhuset å hjulen. Dom sitter ju inte fixerat och jag har en kännsla av att det ska vara så. Annars tycker jag att de inte låter nå konstigt och hjulen värka rulla bra samt kuggarna i växellådan värkar röra sej snyggt.

Hur brukar det vara med bromsarna? Nå större fel på dom? eller brukar dom vara hyggliga?

Har mosat bilder nu som jag laddar upp här sen. Tog så mycket kort på olika delar som möjligt för jag är inte riktigt säker på vad ni vill se. Kommer väll riva ner bilen mer sen framöver å fota mer tydligt :)

Mvh Micke


Inga konstiga huggande eller missljud när man snurrar på hjulen osv osv:thumbsup:[/quote]

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: VaranMickes Fs

Post by Dave » 07 Apr 2012, 21:28

VaranMicke wrote:När du tänker på lagrena tänker du på dom i diffhuset eller är det fler lager som brukar kunna slira eller som möjligen inte är tätade? Dom ska vara tätade på utsidan har jag en känsla av?

Om dom slirar hur ska jag göra på bästa sätt då för att få dom att icke slira? och vad bör jag använda för att täta dom?

En tjockare olja som gör dämparna hårdare hur skulle det påverka om man har så mycket som möjligt bytt till aluminium? Hur mycket påfrestning klarar dom prylarna? När det kommer till dämparna? Kan man inte göra något som skyddar mot genomslag? Så om dom går i botten så finns det något som tar de värsta av smällen? typ en gummiplatta med en rund metallplatta i mitten? Kanske inte funkar?

Att schimsa diffar? Vad innebär det? Hur ofta glappar saker å ting i tlx Diffhuset eller i växelådan mm? Är det vanligt förekommande? Det enda jag hör när rag snurrar däcken är klingadet från axlarna(?) som går mellan difhuset å hjulen. Dom sitter ju inte fixerat och jag har en kännsla av att det ska vara så. Annars tycker jag att de inte låter nå konstigt och hjulen värka rulla bra samt kuggarna i växellådan värkar röra sej snyggt.

Hur brukar det vara med bromsarna? Nå större fel på dom? eller brukar dom vara hyggliga?

Har mosat bilder nu som jag laddar upp här sen. Tog så mycket kort på olika delar som möjligt för jag är inte riktigt säker på vad ni vill se. Kommer väll riva ner bilen mer sen framöver å fota mer tydligt :)

Mvh Micke


Inga konstiga huggande eller missljud när man snurrar på hjulen osv osv:thumbsup:
[/quote]


Ofta skickar dom med ståltätade kullager i hela bilen, och det är rena katastrofen när vatten och smuts då utan problem kan tränga in i lagren och förstöra dem. Kullagergrossisten har bra priser på gummitätade lager och jag rekommenderar att byta alla lager i hela bilen till gummitätade om det inte redan sitter i.....
Köp blå LocTite typ skruvlåsning och lägg bara tunnt mellan axel och lager. Då kan man hyffsat enkelt få loss det sen när man behöver.
Om lagret sitter i ett aluminiumfäste, ska det givetvis låsas både i sätet och på axeln.

Stötdämparna tror jag du ska testköra först och inte lägga för mycket möda på innan du vet om dom håller sig täta.....
På min CF var dom rena tramset rent ut sagt. Totalt värdelösa rakt igenom.

Syftet med att schimsa upp diffarna är att minimera spelet mellan dreven.
Ett av problemen med dessa diffhus (plastkåporna) är att lagerbanorna för ingående piniong gärna missformas och glappar upp sig med tiden, vilket gör att piniongen vinklar ut sig från krondrevet på diffen och kuggar över.....
Ett annat problem med diffhusen är att lagerbanorna för utgående axlar på diffarna kan vara ovala.... (!?!?!?!) och detta är allt annat än bra såklart.
Lagren får absolut inte röra sig i lagersätena oavsett om det är plast eller alu !
Om man har mycket spel mellan piniong och krondrev börjar man med att lägga distansbrickor (schims) på piniongen för att tvinga den närmare diffen. Det finns en punkt när det inte längre är varken lämpligt eller möjligt att gå närmare, och har man ändå glapp mellan dreven får man istället flytta diffen i sidled, närmare piniongen.

Eller så skiter man i det och bara kör så länge det håller :D

Bromsarna är en av sakerna på dessa bilar som är riktigt bra faktiskt. Om man tillverkar nya bromsbelägg....för dom har en tendens att spricka sönder.....
Men bromsarna blir äckligt bra med flera skivor och bra belägg !

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 08 Apr 2012, 22:52

Kort sammanfattning om min rivning av diffhuset som jag gjorde denna kväll.
Detta var de jag såg:

Ej tätat mellan diffhuset å shassit.
Lagrena verkade sitta fast. Men var väldigt rörliga när man delade på diffhuset. Satt inte så vidare fixerat så dom skulle vara toklätta att få bort om man ville byta dom.
Lagrena är metalltätade så dom tänker jag byta ut. Lika glappade ett lager till ingående piniong(Tror det är den) Samt att den har ett jävla glapp.
Sen är nog Kineserna jävligt klena för ingen skruv satt åtdragen och några var inte ens helt indragna å de va ju väldigt trevligt : / Men men nu har jag något att bita i :)

Kommer komma bilder i morgon på hur allt ser ut så länge länkar jag en länk till en sida där jag dokumenterar mina djur. Där kommer de finnas en jääävla massa bilder på bilen och närbilder på olika delar. Så kika å se va ni tror om den som den är nu. Hur som ska den gås igenom helt å hållet sen bytas så mycket det går. Anledningen att jag länkar dit är för att jag kan massuppladda bilder på den sidan :)

När det kom till skruvandet, huum va ska man säga? De roligaste jag gjort på sjukt länge. Kunde inte sluta. Hade ett fat med kyckling där på bordet brevid som väntade på mej men kunde inte slita mej från bilen.

Så de var kort från mej. Kolla länken sen får ni lite smarriga bilder i morgon på diffhuset :)

http://dayviews.com/AfricanSpecies/503969210/
Bara att klicka på bilderna så kommer ni vidare :)

Mvh Micke

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: VaranMickes Fs

Post by Dave » 09 Apr 2012, 00:59

FS och CarbonFighter är kloner på Evo2-chassit som MCD tillverkat.
Både FS och CF har dock lite egna delar blandat i bilarna så allt MCD passar inte rakt av.

Framvagn och bakvagn med alla delar är snarlika med bara små skillnader på detaljer.
Drivlina,diffar,hjulupphängningar osv passar mellan de olika fabrikaten. Kan vara lite skillnad på hjulaxlar och medbringarna för fälgarna, men i det stora hela är det möjligt att använda dessa.

Gearplate, monteringen på mittendiffen och radiolådan är dock helt olika.

SwedRC och Largescaleracing säljer MCD prylar
Conrad säljer CF delar.
Sen finns det massor av ställen som säljer FS och CF prylar på nätet, men jag har nästan uteslutande handlat MCD delar av SwedRC när det rasat nåt innan.

nova434
Posts: 34
Joined: 28 Mar 2012, 21:43
Phone Number: 0708491881
Location: Mölndal / Härryda

Re: VaranMickes Fs

Post by nova434 » 09 Apr 2012, 11:52

Kollade på bilderna, ser väl bra ut ! Ser ju välkonstrerat ut.
Har själv haft en del krälande och slingrande husdjur, bl.a en nilvaran ca 120cm stor och riktigt grinig.... Det var ingen hit kan jag säja !

User avatar
Lusse
Posts: 9359
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: VaranMickes Fs

Post by Lusse » 09 Apr 2012, 14:15

Du sökte FS delar. RC kungen har lite gran till FS. http://www.rckungen.se/index.php?option ... &Itemid=64
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 09 Apr 2012, 18:28

nova434 wrote:Kollade på bilderna, ser väl bra ut ! Ser ju välkonstrerat ut.
Har själv haft en del krälande och slingrande husdjur, bl.a en nilvaran ca 120cm stor och riktigt grinig.... Det var ingen hit kan jag säja !
Nova!
Vart bor du å vad heter du? Kan möjligen vara min gamla nilvaran du hade :) Försöker spåra den å se vart den tog vägen. Vet att den varit högt upp i landet å vänt men vart den är nu är jag lite osäker på, men har en känsla av att den är i mitten av landet. Har en nu som är sjukt fin :)

I övrigt tycker jag med att delarna på bilen verkar vara ganska robusta när det kommer till upphängningar mm. Men dock lär allt skruvas åt : /


Ska försöka hinna med att lägga upp bilderna idag så ni får se hur allt ser ut i Diffhuset. Finns lite där som bekymrar mej lite. Men med eran hjälp blir de nog bra :)

nova434
Posts: 34
Joined: 28 Mar 2012, 21:43
Phone Number: 0708491881
Location: Mölndal / Härryda

Re: VaranMickes Fs

Post by nova434 » 09 Apr 2012, 22:13

VaranMicke wrote:
nova434 wrote:Kollade på bilderna, ser väl bra ut ! Ser ju välkonstrerat ut.
Har själv haft en del krälande och slingrande husdjur, bl.a en nilvaran ca 120cm stor och riktigt grinig.... Det var ingen hit kan jag säja !
Nova!
Vart bor du å vad heter du? Kan möjligen vara min gamla nilvaran du hade :) Försöker spåra den å se vart den tog vägen. Vet att den varit högt upp i landet å vänt men vart den är nu är jag lite osäker på, men har en känsla av att den är i mitten av landet. Har en nu som är sjukt fin :)

I övrigt tycker jag med att delarna på bilen verkar vara ganska robusta när det kommer till upphängningar mm. Men dock lär allt skruvas åt : /


Ska försöka hinna med att lägga upp bilderna idag så ni får se hur allt ser ut i Diffhuset. Finns lite där som bekymrar mej lite. Men med eran hjälp blir de nog bra :)
Jag köpte "Joel-Bo" på kungsmässan i kungsbacka, sålde honom/henne till en som hade en stäppvaran. Bor i Mölndal, på gränsen till Göteborg.

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 23 Apr 2012, 21:14

Sorry för klen uppdatering. Har haft ganska fullt upp på jobbet mm så därför har jag inte hunnit lagt upp några bilder än. Men nu kommer de lite gott. Bilen är nerskruvad nu å lite småfix kvar att göra innan den i alla fall ska vara redo för inkörning sen får jag uppdater delar på den efter som tiden går :)

Tänkte sätta dit HPI luftfilter kit
Lika påse för luftfiltret och för dragstarten

Lika kommer det bli byte av alla lagren förutom den inne i växelhuset samt dom i motorn. Täta botten av växelhuset ska jag med göra samt fetta in det.

Mittendreven på gearplaten går att jucka på lite fram å tillbaka, väldigt lite dock men den lär nog fixeras. Lika med axeln som går till piniongen på mittendiffen går att jucka på, dock inte fram å tillbaka utan upp å ner. Biten som ska omsluta lagret sluter inte tätt som gör att hela lagret glappar å de ska fixas på något bra vis, kom med förslag :) Krondrevet på mittendiffen går med att skjuta fram å tillbaka minimalt. Den rör sej väldigt lite, tror den komemr bli stabilare när allt kommer på plats som skruvas fast i fästet den sitter i.
Attachments
DSC03534k.jpg
Som pilen visar går Krondrevet(Om de heter så) i mittendiffen att skjuta fram å tillbaka. De går att röra minimalt och jag tror den kommer bli mer stabil när allt som ska sitta dess fäste sitter där de ska.
DSC03558k.jpg
Som pilen visar så går den att rubba. Hela lagret går upp å ner så den måste fixeras på något vis. Funderar på epoxylim sen flipa till så passformen blir bra :) Men finns de nå bättre förslag så hojta till. Har tillgång till en metalltejp med som är robust som satan som kanske med går att använda?
DSC03540k.jpg
Som pilen visar går dreven att jucka på. Inte så vidare mycket men går att röra på lite granna.

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 23 Apr 2012, 21:25

Här kommer en bild på nätmodden :) Har använt mej av hundkött som är en form av häftmassa så nätet går att ta bort om man behöver byta det eller dylikt. Sitter som satan men ska finas till lite så de blir lite finare för ögat :)
Attachments
DSC03577.JPG
Sorry för dåligt kort

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: VaranMickes Fs

Post by Dave » 23 Apr 2012, 21:50

Att krondrev och piniong kan röra sig innebär att risken för att det kuggar över är större.....
Och att hela lagren rör sig i lagersätena är rent förödande.....kanske funkar kemisk metall att fylla med, men det kan vara enklare att köpa en ny plastdel och hoppas att den är bättre....eller alu !

Hundkött har jag aldrig sett innan.....hur ser den förpackningen ut och var köper man det ?

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 23 Apr 2012, 22:36

Dave wrote:Att krondrev och piniong kan röra sig innebär att risken för att det kuggar över är större.....
Och att hela lagren rör sig i lagersätena är rent förödande.....kanske funkar kemisk metall att fylla med, men det kan vara enklare att köpa en ny plastdel och hoppas att den är bättre....eller alu !

Hundkött har jag aldrig sett innan.....hur ser den förpackningen ut och var köper man det ?
Ja du plastdelen går nog att byta ut. Men boder ju vara enkelt som fan å köra ett tunt lager epoxylim å fila till sätet så de håller lagret tätt :) De limmet blir enormt hårt(Plats liknande) Att Krondrevet rör sej de kan jag dock shimsa bara jag mäter den först å sen kommer på vart jag kan köpa shims mm :)

Många delar ska bytas ut till alu sen efter som :) Men lär tänka lite på plånboken med innan kärringen tar fram brödkaveln å säger ifrån ^^

Ja du bra fråga om hur förpackningen ser ut. Vi får hem stor pack till jobbet i lådor ^^ Starkt som fan å skit fin häftförmåga samt värmetåligt. Vi kör det i autoklav i 125c å motorn på bilen har hunnit smällta till en sörja innan den påvärkar hundköttet när de kommer till värme :)

Mvh Micke

VaranMicke
Posts: 24
Joined: 06 Apr 2012, 06:36
Location: Avesta

Re: VaranMickes Fs

Post by VaranMicke » 05 May 2012, 02:28

Ingen som vet vart jag kan få tag på Shims? Letat som satan men hittar inget vettigt tycker jag : /

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: VaranMickes Fs

Post by Dave » 05 May 2012, 06:23

Tror TOOLS och Movab kan lösa detta.....
Googla på "Distansbrickor", som jag tror den rätta benämningen är.
:thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests