Jämförs körbar effekt mellan olika motorer

Frågor om inställningar till våra bilar
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Jämförs körbar effekt mellan olika motorer

Post by tesla » 21 Jun 2020, 22:45

Funderar lite på hur man ska tänka här när man jämför olika motorers effekt. Dels anger tillverkarna rent generellt glädjesiffror och dels är effektkurvor och hur effekten kan användas olika.

Att jag ställer frågan är både av egen nyfikenhet och för att jag fått frågor gällande vilka cc storkubikare elmotorerna motsvarar i körbar effekt. Är inte ute efter att starta diskussionen om vad som är bästa drivkällan, el eller bensin utan snarare en saklig diskussion om ungefär vilka effekter olika motorer har bakom spakarna.

Utöver frågan om körbar effekt mellan t.ex 10 kw el och 50+ cc bensin är jag även intresserad av hur sanna effektsiffrorna på olika storkubikare är?
Det blir intressant jämfört med skillnaden mot de trimmade 32cc som är de vassaste bensinare jag kört och som ligger kring 4 hk i Davids bänk vill jag minnas.


Själv tänker jag att tex 10 hk @ 12S som jag bash körde häromdan vektan(klipp i den tråden) borde motsvara en bensinare på 60 cc i upplevd effekt på triggern(inte max hp i bänk) även om de uttagen pressar alla komponenter nära absoluta gränsen för vad de klarar.

Där skulle det även vara intressant att veta vad för effekter jag får ut på drifsäkra 8S och jämföra med typ 45cc bensinare.

Tänker även att de 20 hk vissa storkubikare anger är glädjesiffror a la OBR...
Men ha ju ingen egen erfarenhet av de motorerna.

Vad tror ni?



500px-Horsepower_plain.svg.jpg
500px-Horsepower_plain.svg.jpg (4.42 KiB) Viewed 5443 times
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests