drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Frågor om inställningar till våra bilar
User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Retrilainen » 07 Aug 2013, 22:42

Hejsan!
ny på detta med RC bilar och även detta forum och har nu efter tag äntligen köpt min första 1:5/6 bil en Fg baja buggy 2 wd!
köpte denna bilen begagnad igår och han inte mer än att provköra den lite på förra ägerens gräsmatta å den gick hur bra som helst . idag tänkte jag när jag är hemma så kan man dra på lite samt när det är dagsljus , så jag tog ut bilen körde runt lite på grusparkeringen samt gräset å det gick jätte bra i en ca halvtimma . men sen så typ klonkade det till lite precis vid gaspådrag i starten men den gick på sen efter det en stund till helt normalt och ca 2 minuter efter det när jag stannade bilen och skulle köra iväg så tvärlåste sig däcken . stängde av bilen gick in å började kolla lite .. och nu har jag kommit så långt som att när jag snurrar frammåt på båda däcken samtidigt tex rullar bilen frammåt så rullar den en kort bit sen låser sig båda däcken men lyfter jag upp bakänden så går det att rulla däcken åt varsit håll, i övrigt verkar motorn snurra på som den ska osv . men är det kanske fel på diffen? är det där jag ska in å skruva å kolla eller är det kanske någon som är mer erfaren i denna hobbyn som känner igen felet?! vore tacksam för alla möjliga förslag å tips som finns samt vill jag juh inte lägga denna hobbyn på hyllan redan andra dagen för det är juh så jääkla kul! ..

Med vänliga hälsningar och tack för ett bra forum// Petri!

ps tipsa jättegärna om bra sidor för just denna bilen "reservdelar info osv"
Last edited by Retrilainen on 07 Aug 2013, 22:54, edited 1 time in total.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: drivningsproblem FG baja 2wd!

Post by Robban.z » 07 Aug 2013, 22:50

Antingen har du en sten vid diffen som är ivägen eller så har du fått in något litet små skräp i något av dreven.
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja 2wd!

Post by Retrilainen » 07 Aug 2013, 22:58

Robban.z wrote:Antingen har du en sten vid diffen som är ivägen eller så har du fått in något litet små skräp i något av dreven.
tack för ett snabbt svar!
ska ta och operera bilen imorgon och leta efter sten/skit hoppas det är så enkelt . sitter juh dock en massa olika drevskydd å hasplåt osv på men när man sladdar runt lite här å där så hittar väl skräpet in på nått vänster ändå säkert ,

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: drivningsproblem FG baja 2wd!

Post by Mats B » 07 Aug 2013, 23:02

Tjenare..

Det är inte så enkelt att det kilat fast en sten i ditt spurgear..?
Då får du det fenomenet..

*EDIT* Fasen va snabb robban va nu då .. :dance: :sunglasses:

Kul med en FG åkare i närheten .. :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja 2wd!

Post by Retrilainen » 07 Aug 2013, 23:20

Mats B wrote:Tjenare..

Det är inte så enkelt att det kilat fast en sten i ditt spurgear..?
Då får du det fenomenet..

*EDIT* Fasen va snabb robban va nu då .. :dance: :sunglasses:

Kul med en FG åkare i närheten .. :thumbsup:
nu får du/ni ursäkta mig lite men är juh inte så duktigt på alla namn av delarna ännu men antar att spur gear är det stora drevet som kommer från motorn ? men i övrigt så ser jag inget skräp nånstans i några synliga drev iaf,

ja reftele va juh inte långt bort , vi är 2 st FG förare här i krokarna faktist :)

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Mats B » 07 Aug 2013, 23:48

Exakt det drevet är det..även kallat huvuddrev på FG bilarna.

Om du vill så kan jag hjälpa dig att felsöka...Det är ju som sagt inte långt hit..Du är välkommen... :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Retrilainen » 08 Aug 2013, 12:34

tack så mycket för erbjudandet Mats men ska försöka lite själv först så man kanske lär sig nånting :)
men iaf idag på lunchen nyss så skulle jag flytta bilen lite för den står i hallen just nu å så knuffade jag lite på den å då släppte "stoppet" mer å mer för varje varv jag snurrade däcken . kollade även in dem stora dreven extra noga men där sitter inget skräp ,, så jag drog igång bilen å testade gasa lite å nu snurrar däcken igen dock så hörs ett liitet rassel kanske är det som det ska vara eller kan det vara så att dessa metal dreven kuggar över därav låsning samt rassel?! "svagt rassel på litet gaspådrag när man lyfter bilen".. frågan är om jag törs provköra den eller om jag bör skruva upp den? samt hur pass känsliga är dessa bilar för vatten/regn?

// Petri

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Retrilainen » 08 Aug 2013, 17:53

nu när det va lite uppehåll så va jag ut å provkörde lite . den rullar på men det lixom rasslar till lite dock så nyper den inte fast,, när jag ger lite gas så bilen rullar sakta fram så går de jättebra men drar jag på rätt hårt men jaa låt oss säga strax över halv gas så lixom hugger det till å samtidigt kommer ett litet rassel, hmnn.. överväger att åka en sväng till reftele :D

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Robban.z » 08 Aug 2013, 19:23

Kolla alla stoppskruvar som låser dreven.! Kolla att alla kugg finns kvar framförallt på huvuddrevet.

Mvh
Robban
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Retrilainen » 08 Aug 2013, 20:24

jepp alla kuggar ser bra ut! inte slitna eller så och skruvarna sitter bra! =/ kan de ha nånting med drivaxeln att göra kanske?
förra ägaren hade nått problem som han påstod att han fixade! hmnn...

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Mats B » 09 Aug 2013, 00:10

Retrilainen wrote:nu när det va lite uppehåll så va jag ut å provkörde lite . den rullar på men det lixom rasslar till lite dock så nyper den inte fast,, när jag ger lite gas så bilen rullar sakta fram så går de jättebra men drar jag på rätt hårt men jaa låt oss säga strax över halv gas så lixom hugger det till å samtidigt kommer ett litet rassel, hmnn.. överväger att åka en sväng till reftele :D
Skicka ett pm om du funderar på att komma på visit.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Retrilainen » 09 Aug 2013, 16:41

nu hände det nånting med bilen :P va ute å körde å så när jag vände runt bilen å skulle gasa upp så tappade bilen farten . drevet på bilden snurrar när man gasa men bilen kröp fram . ! =/
Attachments
drev.png
=/

User avatar
Robban.z
Posts: 479
Joined: 21 Jul 2011, 21:37
Location: Norrköping/ Vikbolandet

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Robban.z » 09 Aug 2013, 16:57

Troligt diffras.! Ta bort diffen det är inte svårt, öppna den sedan och kolla dreven i den, kontrollera drivaxlarna innan så inte felet är på dom. Troligtvis är diffen torr på fett så grejerna slitits extra mycket.
Trist när det händer men ingen stor grej o heller inte så dyrt.! Undrar du hur den ska monteras o så finns monterings anvisningar på FG:s hemsida. Sök där på downloads och välj sen din bil.

Mvh
Traxxas E-Maxx
Team Losi LST2
Team Magig G4
Turnigy Trailblacer BL 1/6
Associated SC10 4x4 Mamba pro
mm mm

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Mats B » 09 Aug 2013, 17:15

Ett ganska vanligt fel är ju annars att låsskruvarna på de fyrkantiga medbringarna ute vid hjulen skruvar ut sig & då får du det fenomenet oxå.. Drivaxlarna & diffen snurrar men fyrkanten & hjulen bara "hasar" med så sakterliga..

Tycker definitivt att du ska kolla den enkla saken först innan du river diffen... :ugeek:

Du kan ju kolla om drivaxlarna ut till hjulen snurrar i samma hastighet som diffen när bilen "kryper" framåt om de gör det så är det knappast diffen det är fel på... :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Retrilainen
Posts: 24
Joined: 07 Aug 2013, 14:36
Location: Rydöbruk Halland

Re: drivningsproblem FG baja buggy 2wd!

Post by Retrilainen » 09 Aug 2013, 21:22

jag har äntligen hittat felet =/ skit oxå =/ men felet va iaf på högersidan den "drivknuten/hylsan" som går till drivaxeln va sprucken på båda sidorna samt saknades det en kula =/ jag har nog blivit lurad på affären eftersom han sa att han skulle sätta dit drivaxeln igen eftersom den lossnat! , aja skönt iaf att jag hittade det men vart hittar jag en sån ny "hylsa" samt kulor till själva "knuten" / Petri

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests