Page 2 of 2

Re: Shock oil

Posted: 23 Jul 2014, 21:46
by Dave
Om det är nån som har en massa olja liggande till ingen nytta som inte är med i listan, tar jag gärna och testar dem!
:thumbsup:

Re: Shock oil

Posted: 23 Jul 2014, 23:03
by Dave
Kan ju lägga till info om HPI Baja ventilernas hålarea också:

16-hål = 3,14mm² (98,43%)
12-hål = 3,39mm² (98,31%)
2-hål = 6,28mm² (96,86%)
3-hål = 9,42mm² (95,29)

Ventilen är 16mm i ytterdiameter vilket motsvarar 200mm²
Med detta borde man kunna bestämma dämpningen oavsett vilken diameter eller ventil man har, och oavsett fabrikat.
:geek:

När jag sammanställde listan såg jag ett intressant samband.
16-håls ventilen förhåller sig till 2 och 3-håls ventilerna exakt 2 och 3 ggr.
Borde ju innebära att man istället för 16-hål och en HPI 10W lika gärna kan köra 2-hål och 25W enligt tabellen jag hittade på innan....

:hmm:

Re: Shock oil

Posted: 24 Jul 2014, 07:16
by ers
Här är oxå lite intressant info om just viskositeten och hur den skiljer mellan tillverkarna.

http://www.twf8.ws/php/tip/shock.html

http://www.rctech.net/forum/attachments ... ck_oil.pdf

Själv använder jag bara Xrays oljor då de stämmer väldigt väl med angivet värde på förpackningen.

Mvh Anders

Re: Shock oil

Posted: 26 Jun 2016, 21:18
by stefan_valen
Väcker frågan lite. Ska montera Threshold rezzies på min Heineken baja den är ganska tung med alubärarmar mm och skulle gärna vilja att den klarade av lite större hopp. Förstår att det är svårt att säga men vad rekommenderas för olja samt ska ja byta ut fjädrarna till hpi blåa lite hårdare?
Har aldrig tagit isär dämparna bara köpt nya när dom börjat läcka bör o-ringar bytas i samma veva samt vilka kolvar med antal hål rekommenderas?
Mvh Stefan