Shock oil

Frågor om inställningar till våra bilar
målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Shock oil

Post by målaren » 20 Mar 2012, 21:38

Om man ska köra med silliconolja istället för HPI org,motsvarar tex 40w petrolium baserad olja 40w sillicon olja?
Eller är det olika wt för dessa oljor?
Tänkte köpa lite hårdare fjädrar typ DDM blå och gå upp lite i oljan.
10wt fram och 45-50wt bak,men då med silliconolja.
Bilen har ju blivigt lite tyngre så lite hårdare fjädrar skadar nog inte.
Vad tror ni om detta?Vad kör ni med?
Tänkte köra med org 16 hål bak och 2 hål fram.
Ha det gott

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Shock oil

Post by Dave » 20 Mar 2012, 22:11

målaren wrote:Om man ska köra med silliconolja istället för HPI org,motsvarar tex 40w petrolium baserad olja 40w sillicon olja?
Eller är det olika wt för dessa oljor?
Tänkte köpa lite hårdare fjädrar typ DDM blå och gå upp lite i oljan.
10wt fram och 45-50wt bak,men då med silliconolja.
Bilen har ju blivigt lite tyngre så lite hårdare fjädrar skadar nog inte.
Vad tror ni om detta?Vad kör ni med?
Tänkte köra med org 16 hål bak och 2 hål fram.
Ha det gott
Jag kör med det billigaste jag kunde hitta:

Biltemas gaffelolja 5W och 10W.

10W funkar väldigt bra på sommarhalvåret och 5W är bättre på vintern.

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Shock oil

Post by målaren » 21 Mar 2012, 06:06

Läserman på HPIBajaforum USA så verkar det som väldigt många kör sillikonolja pga av att den är mer stabil i olika temperaturer och fadar inte nått.
Dave,körde du 10v fram?Vad kör du på bak?Fjädrar?
Tror jag ska testa Biltema,bor ju granne med dom :thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Shock oil

Post by Dave » 21 Mar 2012, 06:11

Jag kör 10W runtom....original fjädrar....

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Shock oil

Post by målaren » 21 Mar 2012, 06:23

Hur många hål har du i kolven,2 fram är väl org och 16 bak?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Shock oil

Post by Dave » 21 Mar 2012, 08:32

målaren wrote:Hur många hål har du i kolven,2 fram är väl org och 16 bak?
Ja det är så jag kör också.....
Tror Lusse kör samma setup med sina rezzare med....funkar väldigt bra !

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Shock oil

Post by S 500 R » 21 Mar 2012, 08:54

Jag kör med 20 wt med 2 och 3 håls kolvarna. Jag har rezzarna då... men det funkar kanon!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Shock oil

Post by Lusse » 21 Mar 2012, 20:22

målaren wrote:Hur många hål har du i kolven,2 fram är väl org och 16 bak?
Om du skall köra med den uppsättningen så sätt 2-håls bak och 16-håls fram. Jag tror att det funkar bättre.Kör du med 16-håls bak så tar det inte lång tid att knäcka kolvarna.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Shock oil

Post by Dave » 21 Mar 2012, 20:25

Lusse wrote:
målaren wrote:Hur många hål har du i kolven,2 fram är väl org och 16 bak?
Om du skall köra med den uppsättningen så sätt 2-håls bak och 16-håls fram. Jag tror att det funkar bättre.Kör du med 16-håls bak så tar det inte lång tid att knäcka kolvarna.
Jag kör 2 fram 16 bak, men egentligen är ju största skillnaden mellan många små hål och färre stora att du får mer skum med 16 hål än med 2.
:thumbsup:

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Shock oil

Post by Lusse » 21 Mar 2012, 20:27

Ja din bil har jag sett att den går bra med den kombon...
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Shock oil

Post by målaren » 22 Mar 2012, 05:35

Dave wrote:
Lusse wrote:
målaren wrote:Hur många hål har du i kolven,2 fram är väl org och 16 bak?
Om du skall köra med den uppsättningen så sätt 2-håls bak och 16-håls fram. Jag tror att det funkar bättre.Kör du med 16-håls bak så tar det inte lång tid att knäcka kolvarna.
Jag kör 2 fram 16 bak, men egentligen är ju största skillnaden mellan många små hål och färre stora att du får mer skum med 16 hål än med 2.
:thumbsup:
Kanske skulle köra med 2 och 3 hålskolvarna då som S 500 R gör?

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Shock oil

Post by Bjuggen » 22 Mar 2012, 06:31

På min 5B kör jag 3 håls kolvar och lite tjockare 40wt olja. Eftersom jag har en bakhängd pipa även HD fjädrar bak.. Funkar för mig :thumbsup:
Billös expertkommentator..

målaren
Posts: 537
Joined: 21 Feb 2010, 15:24
Phone Number: 0705647264
Location: Jönköping

Re: Shock oil

Post by målaren » 22 Mar 2012, 16:42

Tror det lutar åt det,har en CPI BigBoredämpare så jag kör nog med 3 håls kolven bak för att få lite mindre skum som Dave sa.
Ska köra med siliconolja och eftersom jag tycker att den känns lite tjockare än samma w-tal jämfört med petroliumoljan så går jag ner lite i w-tal typ 30v.
Vad kör du med fram?

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Shock oil

Post by Bjuggen » 22 Mar 2012, 22:02

Låter som en vettig kombo. I fram kör jag 2håls kolvar och 40wt.. Tror det är standard..Funkar bra :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Shock oil

Post by Dave » 23 Jul 2014, 21:44

Visste väl att det fanns en tråd om detta....

Passar ju bra att kasta in dagens helt ovetenskapliga test på dom oljorna jag hade liggande.
Observera att mätresultaten ska tas med en stor nypa salt.
Detta är enbart för att ge ett hum om skillnaden på oljorna.
oljor 20140723.JPG

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests