För tight spur/pinjong

Frågor om inställningar till våra bilar
User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

För tight spur/pinjong

Post by gcbossen » 21 Jun 2011, 23:07

Efter att legat på bottnen är det nu dags att få ihop "Oden" igen. Allt är identiskt förutom TR-tranny. Ändå har jag för tight mellan spur/pinjong. Spurplaten fick jag ha dit med lätt våld. Har jag monterat i fel ände liksom då jag satte motorn först sedan tranny och sist spur?

Jag tror en del bakom Odens snabbhet har legat baokom att den varit mkt lättrullad. Detta sabbar jag med Hostile boots!? Funkar inte Hostile med FLM-koppar?

edit: Har ev löst spurproblemet:

Det visade sig att motorfästet på motsatta sidan med överbryggande brickorna tryckte som fan. Tar jag bort den brickan blir det perfekt. Är detta meningen?

Är denna jag har fast med brickan lika orginal (kanske har gamla ägaren kompletterat med den): http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.2339/.f
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: För tight spur/pinjong

Post by J.A racing » 22 Jun 2011, 06:21

Sitter det en Zenoah motor i den? För då kan det vara lite tight.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

Re: För tight spur/pinjong

Post by gcbossen » 22 Jun 2011, 10:24

Zenoha satt i innan badet. Nu har jag satt i en CY, fast med samma fläktkåpa så det borde väl inte skilja!? Utan bricka sitter den perfekt. Egentligen ska man nog använda sig av brickan annars skiljer det sig i mm (Byggmått på fästet) från orginal.
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: För tight spur/pinjong

Post by Dave » 22 Jun 2011, 10:44

Det kan vara kopplingskåpan man bultar på vevhuset som är problemet....

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: För tight spur/pinjong

Post by J.A racing » 22 Jun 2011, 11:11

Med Cy kåpan ska brickan vara där och med Zen kåpan icke. :thumbsup: Sen är det som David säger att de skiljer på kopplingskåpan också, lite bilder på infästningarna så man enklare kan se vore fint. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

Re: För tight spur/pinjong

Post by gcbossen » 22 Jun 2011, 11:55

AAH... Nu börjar ni komma någonvart;)

Det är så sant! På Zenoha (fast fläktkåpan är märkt CY på insidan) som satt på såg jag att det ramlade någon bricka vid demontering. Jag har redan gissat att den satt mellan kopplingshuset och motorn. Jag tog detta hus och satte på en CY motor utan brickor emellan. Jag tänkte att de kanske var en justering av nåt slag för att komma i liv med chassi-botten skruven med "distansen"... Allt passade dock så jag trodde allt var OK.
Men hade jag satt de så hade motorn hamnat lite mera rakt framför motorfästet. Det är kanske lösningen!
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

Re: För tight spur/pinjong

Post by gcbossen » 22 Jun 2011, 17:31

OK. Nu har jag lossat allt och monterat brickorna emellan. Sedan har jag spänt kopplingsjuset underifrån samt i motorfästet med dess bricka. Verkar lovande! Ansluter kopplingshuset tätt bakom nu??? eller kommer det komma in skit....
IMG_5174.JPG
motorfäste
IMG_5175.JPG
brickor
IMG_5176.JPG
på plats
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: För tight spur/pinjong

Post by J.A racing » 22 Jun 2011, 17:37

:hmm: Brickor där menade inte jag gick det inte annars???
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: För tight spur/pinjong

Post by Lusse » 22 Jun 2011, 17:52

Bakom kopplings huset skall inga brickor vara.Är det ett cy-kopplings hus? Och(om jag inte tar helt fel)stål brickan på sidan skall inte användas på alu fästet,det är bara till för plast fästet.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

Re: För tight spur/pinjong

Post by gcbossen » 22 Jun 2011, 18:09

Vad JOBBIGT!

Utan brickan till m-fästet bottnar skruven och spänner därför inte åt. Det måste ju betyda att det är meningen att använda sig av brickan. Och bara med brickan är fästet lika original (bygger lika i mm).

Så brickorna bakom kopplingshuset ska definitivt bort säger ni!?
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: För tight spur/pinjong

Post by huginen » 22 Jun 2011, 18:16

gcbossen wrote:Vad JOBBIGT!

Utan brickan till m-fästet bottnar skruven och spänner därför inte åt. Det måste ju betyda att det är meningen att använda sig av brickan. Och bara med brickan är fästet lika original (bygger lika i mm).

Så brickorna bakom kopplingshuset ska definitivt bort säger ni!?
jag har inga brickor bakom mitt kopplingshus
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: För tight spur/pinjong

Post by J.A racing » 22 Jun 2011, 18:36

Ja där har jag aldrig sett några brickor tidigare, de här var inte lätt att lösa när man inte riktigt vet vad du gjort. :hmm:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: För tight spur/pinjong

Post by Lusse » 22 Jun 2011, 18:45

gcbossen wrote:Vad JOBBIGT!

Utan brickan till m-fästet bottnar skruven och spänner därför inte åt. Det måste ju betyda att det är meningen att använda sig av brickan. Och bara med brickan är fästet lika original (bygger lika i mm).

Så brickorna bakom kopplingshuset ska definitivt bort säger ni!?
Är skruven för lång då. Prova med en kortare.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
gcbossen
Posts: 444
Joined: 07 Nov 2010, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Simrishamn

Re: För tight spur/pinjong

Post by gcbossen » 22 Jun 2011, 19:29

Fan det blir inte bra hur jag än gör... Undrar om det inte TR-tranny som drar in DDM kopplingshållaren för mycket. Får nog prova en gång med annat hus eller tranny.
Baja 5T OBR 30,5 VRC BigBore
Baja 5T G320 Dominator
3PM-X

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: För tight spur/pinjong

Post by Dave » 22 Jun 2011, 19:37

Jag tror hela problemet sitter i kopplingskåpan och i fläktkåpan......Cy och Zen har lite olika mått på hålen där....
Antingen passar det 100% eller inte alls.
Behöver du tvinga ihop prylarna är antingen kopplingskåpan eller fläktkåpan fel.....

:sunglasses:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests