FG Monster beetle, driver ej?

Frågor om inställningar till våra bilar
Elstängsel
Posts: 46
Joined: 30 Apr 2010, 17:18

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by Elstängsel » 04 May 2010, 22:08

J.A racing wrote:http://www.rc-car-online.de/content/exp ... _multi.pdf

Spränskiss på bilen om det är till nån nytta.

Ja fel är till för att lösas, de här fixar vi. Och inte ska du behöva sälja den för det här men lite sugen är man ju allt. :lol:
Jo man blir ju lite trött, har skruvat 3- dagar och lyckats kört sammanlagt 10min. Känns som när man höll på med metanol. :curse:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by JRJ » 05 May 2010, 09:15

Jag hade samma fel när jag bytte motor, att diffdrevet rappade över mot det mindre drevet.
Som tur var så provkörde jag den på kvällen efter motorbytet. När man gasade på ordentligt så sprutade det gnistor under bilen i mörkret, annars hade jag nog rensat dreven totalt... :lol:


Lösningen var att köpa alu-motorfästen och dra fast dessa i chassiet med ordentliga 6-kants skruvar. Nu funkar det klockrent.
Kör hellre hårt än snyggt...

Elstängsel
Posts: 46
Joined: 30 Apr 2010, 17:18

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by Elstängsel » 05 May 2010, 13:11

Hr nu konstaterat att det är motorfästena i plast som är orsaken till problemet. Motorn flyttar på sig. Någon som kan tipsa om billigaste stället att handla Alufästen? Funderar eventuellt på en special om jag hittar någon som kan jobba i metall. Tack för all hjälp och tips.

User avatar
JRJ
Posts: 105
Joined: 09 Dec 2009, 13:28
Location: Värmdö, Stockholm

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by JRJ » 05 May 2010, 13:45

Rc Car Online köpte jag ifrån.
http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... rbock,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör hellre hårt än snyggt...

Elstängsel
Posts: 46
Joined: 30 Apr 2010, 17:18

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by Elstängsel » 05 May 2010, 21:37

Motorfästen i alu samt nya drev i stål beställt!

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by waqr » 05 May 2010, 22:17

Kolla också så att den triangel som sitter ovanför diffen är hel. Den har nämligen en tendens att spricka ibland och då fyller den inte sin funktion att hålla korrekt drevspel.

Tror du kommer bli kanon nöjd med alu fästena :)
Letar Baja 5B

Elstängsel
Posts: 46
Joined: 30 Apr 2010, 17:18

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by Elstängsel » 12 May 2010, 22:44

!! Fick paket idag från http://www.rc-car-online.de, supersnabba! Bilen blev hur bra som helst med alufästena till motorn, klämde även dit ståldrev runtom. Köpte extreme heavy duty drev bak till diffen också, kraftiga grejer! Inga knepigheter nu längre när man kör. Känns riktigt bra. Frågan är varför de ens envisas med plastfästen i originalutförande? Blev också lite däck å fälg samt en ny flexvinge bak! Totalt gick kalaset på tretusen.

Dessa däck å fälg blev det: http://www.rc-car-online-shop.de/lshop, ... _13,,,.htm Bra pris.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by J.A racing » 13 May 2010, 06:59

Vad bra att de löste sig.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Freddan__
Posts: 39
Joined: 31 Oct 2009, 08:40
Phone Number: 0709998877
Location: Sjuntorp

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by Freddan__ » 14 May 2010, 15:35

HAr nog exakt samma fel på min bil. Har bytt det lilla drevet som ligger emot diffen en gång tidigare. Dum somman är så kollade jag aldrig drevspel mm. Så antagligen har det varit lite för tight då drevet är slitet. Och även tre kugggar på diffdrevet har gett sig. Plus att motorfästena verkar lösa.

Drog fast motorn så gott det gick inna förra körningen, men tappade drivningen rätt omgående. Hur hårt sitter motorn med alufästena? Är den helt stum? För när jag drar åt allt vad som går så flexar det en hel del när man vickar på motorn.

Är nog dax att beställa alufäste och 2 nya drev. För nu står ju bara bilen där å samlar damm. Jädrig synd då den går riktigt bra när allt funkar.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by J.A racing » 14 May 2010, 15:43

Ja de e ju synd att bara ha den stående, jag har ingen FG själv men jag förmodar att motor´n ska sitta fast ordentligt. :thumbsup: Man kan ju justera in allt så man får bra spel och sen lossa en skruv åt gången och sätta lite loctite så den inte lossnar.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by waqr » 14 May 2010, 16:12

Freddan__ wrote:HAr nog exakt samma fel på min bil. Har bytt det lilla drevet som ligger emot diffen en gång tidigare. Dum somman är så kollade jag aldrig drevspel mm. Så antagligen har det varit lite för tight då drevet är slitet. Och även tre kugggar på diffdrevet har gett sig. Plus att motorfästena verkar lösa.

Drog fast motorn så gott det gick inna förra körningen, men tappade drivningen rätt omgående. Hur hårt sitter motorn med alufästena? Är den helt stum? För när jag drar åt allt vad som går så flexar det en hel del när man vickar på motorn.
Japp, med alu fästena sitter motorn helt stumt. Köper du ett par sådana så kommer du inte få några mer problem.
Letar Baja 5B

Freddan__
Posts: 39
Joined: 31 Oct 2009, 08:40
Phone Number: 0709998877
Location: Sjuntorp

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by Freddan__ » 14 May 2010, 18:08

Då får det nog bli alufästen. Sista jag rev isär diffen så var diffhuset lite slitet. Om jag ändå skall beställa drev å motorfästen kanske jag skall uppgradera diffen åxå. Vad skall jag köpa, nytt hus eller byta hela diffen? Jag prioriterar hållbarhet i första hand.

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by waqr » 14 May 2010, 18:11

Beror lite på vad du vill ha. Jag skulle rekommendera dig att köpa en ställbar diff (FG nr 8485/01)

http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... uche--8485" onclick="window.open(this.href);return false;

Då får du en ställbar diff där du kan ställa diffverkan mellan 0-90% och får samtidigt ett hus i aluminium. Du använder de drev du har till originaldiffen så du behöver inte köpa nya sådana. Dessutom håller detta alu hus tätt genom en tätningsring vilket gör att du kan använda diff olja istället för diffett som bara åker ut till kanterna och inte gör någon nytta.
Letar Baja 5B

User avatar
crh
Posts: 129
Joined: 30 Oct 2009, 21:19
Phone Number: 0709998877
Location: Örnsköldsvik

Re: FG Monster beetle, driver ej?

Post by crh » 14 May 2010, 19:09

Kolla också denna plåt så den inte saknas eller har gått av.
Image



Jag har en ställbar variant av den plåten som man kan spänna åt dreven hur hårt man vill.
Kass bild :oops:
Image

Jag kör med motorfästen i plast, fungerar helt OK

Ett annat ställe att handla på är Luthagens, jag har tidigare fått bra hjälp där
http://www.mamut.net/Luthagens_RC_hobby/default.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
FG MBPro

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests