Rovan och King Motor Baja

Frågor om inställningar till våra bilar
User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 23:19

OK... så den mcd som killen här på forumet ska sälja är en Evo 2 .. ? eller om det nu är en FS eller vad det är.. har ingen aning.. för mig ser dom exakt lika ut mcd evo 2 och FS.... :ugeek:

Ska kolla lite om man ska ha en sån ... alltså ett rullande FS chassi betalar man ju inte så mycket för, men tanke på vad dom kostar RtR menar jag.. tänkte om man ska köpa bättre motor och servos finns ju ingen som helst andledning att köpa en RtR om det endå bara är skitgrejer.... tänker mest på att man kan köpa en FS för att uppgradera till Evo 2 grejer allt eftersom... så slipper man betala så mycket på samma gång menar jag..

Kanske tänker jag fel nu... ingen aning.. men det känns rätt i själva tankegången iaf.. har ju fattat att en CF inte är speciellt mycket att bygga på... eftersom nästan inga delar passar från nån annan bil.. därför valet av mcd evo 2/FS är mer lockande...

Det är mer en prisfråga för min del....

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2010, 23:25

Japp, längre bärarmar på EVO3, det är bättre för lång fjädringsväg. FS/CF har kortare bärarmar som EVO2.
Bottenplattan på FS/CF är mjuk som fan, och viker sig lätt.
Dreven passar inte mellan FS/CF och MCD, dom har olika axlar.
Stötdämparna är inget vidare på TC/CF, men många verkar inte så nöjda med MCD original heller även om dom garanterat är bättre än FC/CF!

(CF=FS det är samma tillverkare)

Ntch in da dirt
Posts: 1655
Joined: 01 Nov 2009, 12:09
Location: En liten by i Katrineholms komun

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Ntch in da dirt » 18 Apr 2010, 23:31

Perkla den stora skillnaden på fs bilarna är att visa grejor har mycket mjukare plast . Sök på några filmer på youtube på fs monstertruckar finns en klockren där man ser hur hela bakhjulet viker sig när man svänger kraftigt med bilen.
Sedan tror jag fs har sin stämpel på många delar i alla fall på aluminiumet mm.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2010, 23:34

Plasten är faktiskt helt ok. Hjulen som viker sig var något konstruktionsfel på själva hjulen på monstertrucken.
Bottenplattan är typ rent aluminium (mjukt), inget duraluminium eller dylikt som dom dyrare bilarna har.

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 23:38

Så då kan man säga såhär då....

FS och CF är samma bil.. precis som rallyfinnen sa.. och då spelar det alltså ingen roll vilken man väljer.. om man ska bygga vidare med evo 2 grejer senare menar jag... har jag fattat rätt nu.. ?

Faan vad struligt detta blev nu...

*Hostar*

Till CF finns både 4wd kit och bättre drev att få tag på... så för den delen kan det inte spela nån roll om man tar en FS eller CF...

Så då är det så att CF och FS är exakt samma bil... samma länkarmar, samma lika med det mesta förrutom kanske då dreven och nån liten mer pryl kanske.. ?

Blev det rätt nu då.. ?

Alltså... man kan lika väl bygga CF med mcd evo 2 grejer..... som att göra det samma med FS... ?


Hehe.. ursäkta om jag strular till det hela lite... får väl hoppas att jag kan vara lika hjälpsamma om några år som ni är mot mig just nu.. :ugeek:

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 19 Apr 2010, 09:40

Allt passar mellan FS och CF för det är samma fabrik som gör dom.
MCD-dreven passar däremot inte på dom bilarna.
Du behöver inte använda MCD-delar på dom, det finns mycket tillbehör gjorda specifikt för FS/CF också.
Har du läst min tråd om FS:en? Om du gillar att skruva mycket så kanske du blir nöjd med bilen, annars är det nog bättre att köpa något annat..

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 19 Apr 2010, 12:48

Jo jag har läst din tråd om din CF.... verkar vara mer skruva än att köra... det vill man ju inte om man tänkt tillbringa en eller flera dagar ute på fältet o köra... o sån pajar nåt... det är inte så kul.

Har sett ett helt gäng videos på youtube om just CF åxå.... ser faktiskt ut som att dom är ganska fladdriga baktill, att dom hoppar mycket bak när det är ojämnt...

Dåliga dämpare kanske... ?

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 19 Apr 2010, 14:50

Undrar lite vad som skulle kunna funka o passa bra i mcd i motorväg.. att starta med kanske vilken billig motor som helst går bra.. ? Har inte direkt hittat nåt som kostar under 2000:-...

Måste kalkylera lite på detta tror jag.. så jag vet vad det kommer att kosta vid ett ev inköp av mcd chassie.

Lite trist om det kostar så mycket att man inte har råd på flera månader att få igång den.... möjligen att man kan få tag på en begagnad motor... till ett bra pris...

Men tills nästa sommar.. så är det helt klart att det ska sitta bra grejer på den, bra motor osv.. man har ju hela vintern på sig att köpa delar osv... månad för månad.

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 19 Apr 2010, 15:09

Jag har ett recept på snikmotor ;)

Motor:
http://www.rc-car-boxenstop.de/product_ ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolv:
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=106" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan behöver du en koppling, startsnöre, kolvring, brickor till kolvtapp, packningar och lite jox. Förgasare kan du kanske fixa från någon gammal motrsåg eller dylikt.
Totalpris ca 1000kr?

En pipa är nästan ett måste också!

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 19 Apr 2010, 15:34

Ja det ser ju lovande ut.. inte så dyrt heller..

Men måste man ha en 3 kanals radio för att kunna köra en LS bil.. ? Om inte så har jag ju radio och mottagare som jag kan använda mig av... tills jag har råd att köpa nåt bättre.

Lär väl måsta köpa nåt skruvkit till bilen åxå.. som är bra anpassat för motor osv.. så man vet att grejerna sitter fast riktigt..

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 19 Apr 2010, 15:42

Nej, den är bara att bulta fast med vanliga M5 o M6, passar rätt i.

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 19 Apr 2010, 16:07

Ja men dåså... har hur mycket sånt som helst i verkstan... inga problem alls.

Ska sätta mig ned o räkna nu ikväll.. så jag vet hur jag ska göra o vad jag har råd med o inte.

Ställer frågan ännu en gång... hehe

Funkar det bra med 2 kanals radio på LS bilar... eftersom jag har sånna liggandes både sändare o mottagare.


// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by S 500 R » 19 Apr 2010, 16:19

Perkla wrote:Ja men dåså... har hur mycket sånt som helst i verkstan... inga problem alls.

Ska sätta mig ned o räkna nu ikväll.. så jag vet hur jag ska göra o vad jag har råd med o inte.

Ställer frågan ännu en gång... hehe

Funkar det bra med 2 kanals radio på LS bilar... eftersom jag har sånna liggandes både sändare o mottagare.


// Perkla
Visst gör det det!!! Många... eller flera som kör med 2-kanalare!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 19 Apr 2010, 16:21

Kolla in den här länken..

http://www.rc-car-boxenstop.de/product_ ... motor.html

Vilken konstig sida... inga kategorier eller nåt... ... skumt som faan.. billig motor iaf som rallyfinnen tipsade mig om... köpa till korv o lite annat smått o gott...

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 19 Apr 2010, 17:17

La ju ut min HSP Bazooka 1:8 på blocket för en timma sen.. nu är den såld... trodde inte det skulle gå så fort..

Så det ser ut som att jag ska bli ägare av en mcd... känns ju ganska kul.. o kanske nåt bra att bygga på åxå..

Ser ju att mcd är dyra bilar... speciellt dom som är körklara... även ett rullande chassie får man pröjsa en bra slant för...

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests