Rovan och King Motor Baja

Frågor om inställningar till våra bilar
User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 19:21

Startar en ny tråd här.. undrar om King Motor Baja kan vara nåt att ha.. är väl som en Rovan antar jag, en HPI baja kopia eller nåt...

http://cgi.ebay.com/RC-GAS-Car-King-Mot ... 45f2527217

Dom går att köpa på ebay för ca 4300:- inkl frakt, men exkl svensk moms och tull avgift.

Försökte hitta nån Rovan Baja åxå.. men det var lite svårt, i kina finns ju hur mycket som helst, men klart det kostar med frakt o övriga utgifter åxå.

Nån som vet vart man lätt får tag på delar till tex Rovan och till bilen som jag har länkat till här ovanför... ? Kanske rent av nån som vet nån om King Motor baja... ? vad det är osv... kvalité...

// Daniel
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by J.A racing » 18 Apr 2010, 19:59

Man får vad man betalar för, vad jag läst så är KM ännu sämre än Rovan bilarna. Och efter att ha hört om Rallyfinnens Rovan så blir man ju lite fundersam ang dessa då kvalitet inte verkar ingå på någon av bilarna. Begagnad HPI Baja lär ju vara ett mycket bättre val alla dagar på året. Tyvär men så är det nog kan jag lova. Det är lätt att lockas av det lägre priset men 4300:- + frakt och moms blir nog närmre 6000:- innan det är klart. Sen med lite uppgraderingar som lär komma ganska omgående, så är man snabbt uppe i vad orginalet kostar. Denna tex http://www.poolpumpar.se/15-hpi-rc-bila ... 2-rtr.html" onclick="window.open(this.href);return false; visst 8500:- är betydligt mer än 6000:- men för dom 2500:- så får du så mycket bättre bil och kommer säkert gilla denna underbara hobby bättre genom att ha en bil som fungerar.

Jag vill absolut inte vara taskig genom det jag skriver, utan bara rekomendera ett bättre val. :thumbsup: Men du gör som du vill de är ditt val. Hur du än gör så Lycka till med köpet, LS-bilar är grymt kul att pyssla med.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2010, 21:16

Rovan
http://www.die-rovan-spezialisten.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
-har beställt, men väntar på leverans pga ett diffdrev dom inte hade hemma, men dom verkar seriösa i mailkonversation odyl, så jag tror dom är ok.

KM
http://www.rcmodelz.co.uk/category/petrol-cars.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-snabba leveranser och billig frakt, jag har handlat delar där flera gånger

Jag tror KM är bättre än Rovan, även om dom säkert har sina svagheter också. Plasten är bättre på KM, men motorerna är antagligen sämre. Verkar som vissa delar i drivlinan är klenare på KM också. Jag vill nästan påstå att KM-plasten är lika bra som HPI ('scania' kör en KM bärarm jag hade på sin HPI, och den tål bra med stryk)
Läs tråden om min baja-maja..

Du får nog en bättre bil om du köper en begagnad original för samma pengar.

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 21:37

Tack för olika tips och idéer, jag tror ju att man kan få orginalet för ca 5500:- till 7500:- nånting, beroende på skit osv, en riktig hpi alltså, 5b eller nåt sånt.

Ja fy faan, hade jag vetat att det skulle vara såhär besvärligt att välja vad man ska köpa för en så tajt budget jag har så vette faan.

När jag började med 1:8 buggy var det inga som helst problem, gick bara in i affären o kollade vad som såg bra ut o så köpte jag den helt enkelt, lika när jag köpte ännu en 1:8 buggy.. och ytterligare en 1:10 monstertruck.. i höstas brände jag iväg 15 tusen på bara bilar o massa annat skrot till bilarna... uppgraderingar osv... nu är jag så jävla less på att köpa Nitro, dunk på dunk... dyrt som faan... o så får man skruva mer än man får köra...

NJaa.. har ställt bort dom buggysarna jag har nu... o tänkt satsa på större bil istället, monstertrucken har jag tänkt använda lite.. eftersom den bara har en liten .18 motor som jag har råd att tanka.

Om jag bara visste vad som måste köpas till på den där mcd bilen som en kille ska sälja här... o få lite prisuppgifter på vad det kostar.. så kanske det skulle vara ett bra alternativ att börja med.... så kanske man kan satsa på nåt annat tills nästa sommar.. eller nåt sånt...

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
madmike83
Posts: 2124
Joined: 31 Oct 2009, 00:38
Phone Number: 0709998877
Location: Hälsingland/Ljusdal

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by madmike83 » 18 Apr 2010, 21:44

Perkla wrote:Tack för olika tips och idéer, jag tror ju att man kan få orginalet för ca 5500:- till 7500:- nånting, beroende på skit osv, en riktig hpi alltså, 5b eller nåt sånt.

Ja fy faan, hade jag vetat att det skulle vara såhär besvärligt att välja vad man ska köpa för en så tajt budget jag har så vette faan.

När jag började med 1:8 buggy var det inga som helst problem, gick bara in i affären o kollade vad som såg bra ut o så köpte jag den helt enkelt, lika när jag köpte ännu en 1:8 buggy.. och ytterligare en 1:10 monstertruck.. i höstas brände jag iväg 15 tusen på bara bilar o massa annat skrot till bilarna... uppgraderingar osv... nu är jag så jävla less på att köpa Nitro, dunk på dunk... dyrt som faan... o så får man skruva mer än man får köra...

NJaa.. har ställt bort dom buggysarna jag har nu... o tänkt satsa på större bil istället, monstertrucken har jag tänkt använda lite.. eftersom den bara har en liten .18 motor som jag har råd att tanka.

Om jag bara visste vad som måste köpas till på den där mcd bilen som en kille ska sälja här... o få lite prisuppgifter på vad det kostar.. så kanske det skulle vara ett bra alternativ att börja med.... så kanske man kan satsa på nåt annat tills nästa sommar.. eller nåt sånt...

// Perkla

förstår att du vill gå över var prexis så det var för mig också och jag har aldrig ångrat mig

Det du behöver till mcd skulle ja tro ar 3 st servon alltså stora servon tror ja det är iallaf två stora och motor och pipa
och batteri hump och motagare och sånt men det har du väl redan eftersom du kört metanol innan
HPI Baja 5b ss konventerad till 5T med zenoah 30,5 pro mod. Woodser kaross

http://www.rccenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2010, 21:46

Du får ha motor och servon.. då har du en körbar bil. Bra radio har du antar jag?

För att ha en bil att hoppa och basha med som håller och går bra, så tror jag du behöver skaffa längre stötdämpare fram, metalldrev, alu-gearplate, pipa.. Kanske lite andra smådelar också.
Tror fälgarna är lite känsliga på dom, så du kan behöva någon i reserv.

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 21:51

Ok... låter ju bra det, frågan är om det ska sitta nån speciell motor på mcd:n eller om det är samma som till tex CF o andra liknande modeller... ?

Så man vet vad man ska kolla efter, kan ju hända att man isånna fall köper en hyffsat billig motor, om jag hittar nån vill säga.

Servon kan man säkert få tag på för en bra peng...

Njaa.. radioutrustningen jag har liggandes är bara 2 kanals alltihopa.. 2.4Ghz... vet inte om det funkar till stora bilar.. ?


// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2010, 21:59

FS/CF motorerna kan funka skapligt om du byter kolv i dom och småfixar lite(jag kan ge dig tips isåfall). Då kan du räkna med att den håller i sommar.
Köper du en Zenoah för dubbla priset så har du en bra motor i flera år.. Ok, byta kolvringar och lager lär du få göra så småningom, men det kostar inte mycket.

Du kan uppgradera FS motorn senare också, men då åker du på vev, cylinder, kolv och förgasare. Då kostar den lika mycket som en Zenoah, bara att du delat upp kostnaden lite.. Om du inte hittar bättre begagnat förståss.
Ok, ska man ha en Zen 36mm, så måste man ändå köpa till den, så isåfall kanske det lönar sig att bygga på en FS..

Zenoah har definitivt bästa kvaliteten på sina motorer, speciellt cylindrarna, som har mycket bra pletäring! Cylindern håller i evigheter så länge man inte får in skit i motorn.

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by huSSe » 18 Apr 2010, 22:07

undra om vi ska flytta denna tråden till teknik frågor.
det är ju inte direkt ett projekt än?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 22:18

Verkar som vissa svar inte kommer in... jag som hade skrivit så bra o allt... ähh.. skit åxå.

Ja jag startade tråden här för att jag inte visste vart jag skulle sätta den...

Jag kan som sagt inget om stora bilar och därför många frågor jag har till er som kan eran sak.. eller betydligt mer än mig iaf..

mcd:n som jag skulle kunna köpa har jag inte riktigt budget till just nu för dagen... han sa ett pris till mig o det är säkert bra som tusan... det kommer ju endå att kosta mig några tusen till att få iordning den..

Samt åxå ev ståldrev i växellådan som kanske är samma som till CF.. ?

Om jag på nåt sätt kan köpa den så kommer det kanske ta en månad eller 2 innan jag har fått iordning den, köpt motor o annat småkrafs som behövs..

Ursäktar om jag startade denna tråd i fel avdelning... :oopsboard:

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 22:20

Det saknas ett inlägg här... rallyfinnen hade visst skrivit ett till inlägg... hmm knepigt...

Nåt om att bilen var köpt av nån eller nåt sånt.. läste inte så noga... tänkte svara på det som kommit in först o läsa sen.

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by huSSe » 18 Apr 2010, 22:28

ingen fara vi flyttar bara tråden.
var det inte i hans fs tråd du läste?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2010, 22:30

hehe, jag insåg att jag skrivit i fel tråd, så jag tog bort inlägget ;)

User avatar
Perkla
Posts: 977
Joined: 17 Apr 2010, 19:07
Phone Number: 0709998877
Location: Sundsvall

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by Perkla » 18 Apr 2010, 22:49

Ja jag vet inte.. det blev lite struligt... *kliar mig i huvvet*

Hur som helst så har jag studerat lite... den mcd:n verkar det mesta passa ifrån FS... eller har jag fel.. ?

Dom ser nästan exakt lika ut åxå... själva uppbyggnaden menar jag, samt dom flesta komponenterna åxå.

Jag undrar lite om dreven i växellådan på mcd är dom samma som FS och CF.. ?

Vad är det som är bättre på mcdn jämfört med en FS tex.. jag menar... dom ser exakt lika ut.. plastdrev i båda.. kanske bara det att namnet mcd kostar ett par tusingar extra.. ?

Tänka sig en CF för 4 tusen... komplett med hela köret...

Tänka sig en mcd rullande chassie för 4 tusen som det tillkommer minst 3 tusen för att kunna köra den, alltså ca 7 tusen.

Jag har inte fattat det riktigt.. jag menar att för mig ser FS och mcd exakt lika ut.. man kan inte se skillnad på speciellt mycket hur mycket man än kollar... detta innebär ju att man igentligen skulle kunna lura en okunnig människa o säga: Detta är en mcd... o kostar 15 tusen... fast det är i själva verket en lätt moddad FS ... ? eller har jag fel.. ?

Hur som helst.. bil ska jag ha... vet inte vilken än..

// Perkla
MCD Evo 3 Sport
Walbro 990, 29cc Big Bore, Jetpro V2

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Rovan och King Motor Baja

Post by huSSe » 18 Apr 2010, 23:00

tänk på att det är mcd:s evo2 modell som ser likadan ut.
sen kom ju evo3 och nu är det evo4.
på evo2 och evo3 är det dom nedre bärarmarna som skiljer
och även botten plattan.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests