TIPS OCH TRIX

Frågor om inställningar till våra bilar
User avatar
Boonzie
Posts: 415
Joined: 21 Jun 2011, 20:41
Location: Upplands väsby, stockholm

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Boonzie » 21 Dec 2011, 22:17

adrenaline wrote:kör inte längre in än till enebyberg (banan) :lol2:
beställ då :P

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Dave » 27 Dec 2011, 23:39

Måste tipsa om ett helt suveränt underlägg till arbetsbänken !
Swedol har stänkskydd till lastbilar som är klockrena !
60x40cm med en liten kant runtom är perfekt när man mekar motorer !


Image

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: TIPS OCH TRIX

Post by huSSe » 27 Dec 2011, 23:52

pris och länk :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Boonzie
Posts: 415
Joined: 21 Jun 2011, 20:41
Location: Upplands väsby, stockholm

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Boonzie » 28 Dec 2011, 00:08



User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Dave » 12 Feb 2012, 21:55

Ett litet tips för er som inte gillar att kränga däck på fälgar testade jag en grej som funkar väldigt bra.....

Linda ett grovt snöre ett par varv runt fälgen

Image

Tryck ner fälgen så snöret hamnar innanför foamen och dra sedan snöret rakt ut......däckskanten kommer att följa med busenkelt ;)

Image

Tadaaa...... tog ungefär 5 sekunder att få kanten på däcket över fälgen.....

Image

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Robban » 25 Feb 2012, 13:02

Har juh sett och upplevt det hör med bakre karossfästet på TC buren. Så idag slog jag ihop dom där 2 hjärncellerna och funderade ut ett litet trick.

Tog 2 st kabelskarvar till lite ballare sladdar. dom har en ytterdiameter på 13 mm. Borrade dom 10 mm invändigt och värmde dom lite försiktigt. Sen satte jag upp dom tillsammans med buren i skruvstycket och pressade i dom genom hålet. Vart riktigt bra. Lite bilder kommer här.

Image
Image

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Malte » 25 Feb 2012, 13:55

Snyggt Robban! Alla borde få ha rätten att äga TCC!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Dave » 29 Feb 2012, 19:05

HPI Bajorna har en akilleshäl i stötdämparna som de flesta känner till......och tänkte bara visa hur tillverkning av utfjädringsstopp eller så kallade Limiters går till på ett enkelt sätt.
Anledningen till att det behövs limiters är att man rycker av kulledsplasten från kolvstången om man voltar och landar upp-och-ner och hjulen slår i backen.

Man behöver:

Isolerade kabelskor för 2,5mm² (Blå) med 4mm hål
En riktig presstång för dessa kabelskor
Stålwire, fintrådig och flexibel.
En jigg som hjälp när man ska bestämma längden

Kabelskor och wire
Image

Platta till metallhylsan så den får en oval form
Image

Trä wiren genom kabelskon, runt i en ögla och tillbaka genom
Image

Anpassa öglan och pressa kabelskon
Image

Trä en skruv genom, och rigga upp den. Jag har borrat två 4mm hål med c/c 185mm i en spånskiva.
Image

Trä wiren genom nästa kabelsko, sätt i skruven genom och spänn upp den lagom.
När detta är gjort, drar du ur båda skruvarna och pressar andra änden också. Då får du dem i samma längd !
Image

Byt skruven till det övre stötdämparfästet, till en 10mm längre variant.
Sätt 2 brickor och låsmutter för att montera limitern
Nertill använder du samma skruv som till stötdämaren.
Image

När du monterar en stålwire, kan du vrida wiren ett varv i ena änden innan du skruvar fast den.
Då kan man styra lite hur den beter sig när det fjädrar, och förhindra att den viker sig olämpligt.
Image

Samma längd funkar även bak om man monterar som på bilden.
Även här byter man skruven till det nedre fästet till en 10mm längre variant, fixar en hylsa till hålet i länkarmen, och sätter en M6 kragmutter först ´som distans, med limiten utanpå.
M6 muttern skyddar även länkarmen från slitage från bakfälgen.
Den kommer att ta emot det mesta slitaget istället för att länkarmen går av.....
Image

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: TIPS OCH TRIX

Post by S 500 R » 29 Feb 2012, 19:19

Snacka om utförlig beskrivning :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: TIPS OCH TRIX

Post by Dave » 05 Feb 2014, 00:08

En grej som funkar bra att täta genomföringen till tanken med är en vanlig o-ring från en stötdämpare.
Trä den över slangarna och lirka in den under gummit bara!
:thumbsup:
uploadfromtaptalk1391555311673.jpg
uploadfromtaptalk1391555295675.jpg

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Doorcracker » 05 Feb 2014, 09:53

1+ på limiters beskrivningen =)

Rodex
Posts: 195
Joined: 14 Aug 2013, 09:35
Phone Number: 0761412438
Location: Skurup

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Rodex » 24 May 2016, 08:17

@Dave, fixa gärna dina bilder. Din limiters guide var perfekt ;) men en bild säger mer än 1000 ord....
Tycker 1/5 växer så det knakar och detta är ett av många lysande tips 8-)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: TIPS OCH TRIX

Post by Dave » 10 Aug 2016, 20:30

Rodex wrote:@Dave, fixa gärna dina bilder. Din limiters guide var perfekt ;) men en bild säger mer än 1000 ord....
Tycker 1/5 växer så det knakar och detta är ett av många lysande tips 8-)
Fixat!
:thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests